Amerykańska firma Venture Global LNG zapowiedziała na kwiecień komercyjne uruchomienie terminala eksportowego Calcasieu Pass. To ta sama spółka, która stała się znana w Europie głównie z powodu niewywiązywania się z umów – między innymi z Orlenem. Nowy etap w działalności terminala może oznaczać wznowienie dostaw surowca do Polski, choć wciąż pozostaje wiele niewiadomych. Z artykułu dowiesz się, czym jest terminal LNG Calcasieu Pass, dlaczego Venture Global nie realizowało wcześniej kontraktów z europejskimi odbiorcami, w tym Orlenem i jakie były rzeczywiste działania terminala od 2022 roku.
Jak Venture Global oszukało Orlen i Europę. Terminal działał od lat, ale nie dla wszystkich
Choć Venture Global zapowiada oficjalne otwarcie obiektu, w rzeczywistości Calcasieu Pass funkcjonuje od marca 2022 roku, wysyłając setki ładunków LNG. Jak podaje koncern Edison, do tej pory terminal wyeksportował 355 ładunków, generując ponad 20 miliardów dolarów przychodów. Mimo to amerykańska firma nie realizowała kontraktów z wieloma europejskimi odbiorcami, tłumacząc to brakiem pełnej operacyjności terminala.
Obiekt, zlokalizowany w Luizjanie, jest w stanie eksportować co najmniej 10 milionów ton LNG rocznie, co odpowiada około 13 miliardom m³ gazu. Venture Global zapewnia, że jest to jedna z kluczowych inwestycji w amerykański sektor LNG, jednak dotychczasowe doświadczenia europejskich odbiorców każą podchodzić do tych deklaracji z dystansem.
Dlaczego Europa nie dostała zamówionego gazu?
Kluczowe pytanie brzmi: dlaczego Venture Global nie realizowało zawartych wcześniej umów z europejskimi partnerami? Powód jest prosty – pieniądze. Spółka podpisywała długoterminowe kontrakty w czasach, gdy ceny LNG były stabilne i niższe. Jednak po rosyjskiej inwazji na Ukrainę rynek gazu przeżył gwałtowne wstrząsy, a ceny surowca poszybowały w górę.
W tej sytuacji Venture Global zamiast dostarczać gaz po wcześniej ustalonych (i mniej opłacalnych) stawkach, zdecydowało się sprzedawać surowiec na tzw. rynku spotowym (kontrakty "na już", z dostawami natychmiastowymi - red.), gdzie ceny były znacznie wyższe. Europejscy odbiorcy, w tym Orlen, Shell, BP i Edison, zostali na lodzie, a Amerykanie tłumaczyli opóźnienia „niedokończoną inwestycją”. Teraz, ogłaszając pełne uruchomienie Calcasieu Pass, Venture Global traci ten argument.
Spór sądowy i miliardowe straty
Działania Venture Global nie pozostaną bez konsekwencji. Wielu europejskich klientów domaga się odszkodowań za zerwane kontrakty, a procesy sądowe przeciwko spółce już trwają. W przypadku Polski straty są znaczące – umowa PGNiG (przejęta później przez Orlen) przewidywała zakup 2 mln ton LNG rocznie, co w ciągu trzech lat miało dać 7,8 miliarda m³ surowca. Gaz nie dotarł, a jego rynkowa wartość liczona jest w miliardach złotych.
Jeszcze większe straty poniosły zachodnie koncerny, a niepewność wokół Venture Global może zaszkodzić reputacji całego amerykańskiego sektora LNG. Zwłaszcza że administracja Joe Bidena ograniczyła nowe licencje na eksport LNG, a Donald Trump zapowiada ich przywrócenie i zwiększenie eksportu. Jeśli jednak europejscy odbiorcy stracą zaufanie do amerykańskich dostawców, może to odbić się na całym rynku.
Na razie nie wygląda na to, by spór szybko dobiegł końca. Orlen i inne firmy nadal walczą o swoje roszczenia, a Venture Global stara się balansować między zobowiązaniami a chęcią maksymalizacji zysków. Europejskie koncerny nie zamierzają odpuszczać i będą dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
Z artykułu dowiedziałeś się:
- Czym jest terminal LNG Calcasieu Pass i dlaczego Venture Global ogłasza jego „komercyjne uruchomienie”
- Dlaczego Venture Global nie realizowało wcześniej kontraktów z europejskimi odbiorcami, w tym Orlenem
- Jakie były rzeczywiste działania terminala od 2022 roku i ile ładunków LNG zostało wyeksportowanych
- W jaki sposób wojna na Ukrainie wpłynęła na rynek gazu i decyzje Venture Global dotyczące dostaw
- Jakie konsekwencje finansowe i prawne wynikają z niewywiązywania się przez Venture Global z umów
- Jakie straty poniósł Orlen i inne europejskie firmy w związku z nieotrzymaniem zamówionego LNG
- Jak sytuacja wokół Venture Global może wpłynąć na przyszłość amerykańskiego eksportu LNG do Europy
na zdjęciu: dostawa LNG, gazowiec "Isabella". Zdjecie ilustracyjne. fot. PAP/Marcin Bielecki
Red.
Inne tematy w dziale Gospodarka