Etykiety kaloryczne na produktach spożywczych mogą nieznacznie wpływać na ilość spożywanych kalorii, ale ich znaczenie jest większe, niż się wydaje – przekonują naukowcy. Nowe badania pokazują, że już dwa plasterki chudej szynki dziennie mogą zwiększać ryzyko cukrzycy typu 2 aż o 15%. Globalna konsumpcja mięsa rośnie, podobnie jak liczba osób chorujących na cukrzycę. Czy etykietowanie kalorii i ograniczenie przetworzonego mięsa może zahamować ten trend?
Etykiety kaloryczne – mały wpływ, ale istotne znaczenie
Z analizy 25 badań opublikowanych przez Cochrane Library wynika, że zamieszczanie informacji o wartości energetycznej na produktach spożywczych jedynie w niewielkim stopniu wpływa na obniżenie ich spożycia. Mimo to naukowcy podkreślają, że nawet tak niewielka różnica ma sens. Cochrane Library, jedno z najważniejszych źródeł w medycynie opartej na dowodach, opublikowało metaanalizę przygotowaną przez specjalistów z University of Cambridge, University of Oxford oraz University College London.
Badacze przeanalizowali efekty etykietowania produktów spożywczych w marketach, restauracjach, kawiarniach i innych miejscach, gdzie takie oznaczenia wprowadzono w ostatnich latach we Francji, Kanadzie, USA oraz Wielkiej Brytanii. Okazało się, że w przypadku posiłku o wartości 600 kalorii dzięki etykietom liczba spożywanych kalorii zmniejszała się średnio o 11, co stanowi spadek o 1,8%. To tak, jakby zrezygnować z dwóch migdałów.
„Nie należy oczekiwać cudów, ale to ważne”
– To z jednej strony niewiele, ale etykietowanie kalorii może znacząco wpływać na wybór produktów spożywczych. W przypadku takich działań nie należy oczekiwać cudów. Poza tym ma ono znaczenie w połączeniu z innymi rozwiązaniami, np. podatkiem cukrowym – wyjaśnia dr Gareth Hollands z University College London, jeden z głównych autorów analizy.
Pojawiają się jednak głosy, że etykietowanie kalorii może mieć również negatywne skutki. U niektórych osób prowadzi do nadmiernego zwracania uwagi na wartość kaloryczną, co może zwiększać stres związany z jedzeniem. W skrajnych przypadkach może to sprzyjać rozwojowi zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja czy bulimia. Naukowcy podkreślają jednak, że w tej kwestii brakuje odpowiednich badań i należy je jak najszybciej przeprowadzić.
Dwa plasterki szynki – większe ryzyko cukrzycy
Liczenie kalorii ma jednak znaczenie, ponieważ nowe badania wykazały, że już dwa plasterki chudej szynki dziennie mogą zwiększyć ryzyko cukrzycy typu 2 o 15%. Tak wynika z danych opublikowanych w czasopiśmie The Lancet.
Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge przeanalizowali wpływ spożycia przetworzonego i czerwonego mięsa na zdrowie. Badania objęły prawie dwa miliony osób z 20 krajów świata, w tym Europy, obu Ameryk, Bliskiego Wschodu, Azji Południowo-Wschodniej i regionu Pacyfiku.
Jak podaje The Lancet. Diabetes & Endocrinology, regularne spożywanie ok. 50 g przetworzonego mięsa dziennie – co odpowiada dwóm plasterkom szynki – wiąże się z 15-procentowym wzrostem ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 w ciągu następnych 10 lat. Spożycie 100 g nieprzetworzonego czerwonego mięsa dziennie (np. steka) oznacza wzrost ryzyka o 10%.
Badania objęły również mięso drobiowe. Spożywanie codziennie 100 g mięsa kurczaka zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2 o 8%. Choć naukowcy podkreślają, że ich analizy dostarczają kompleksowych dowodów na istnienie tego związku, zaznaczają, że potrzebne są dalsze badania, by w pełni go potwierdzić.
Globalna epidemia cukrzycy
Produkcja mięsa na świecie gwałtownie wzrosła w ciągu ostatnich 50 lat. Równocześnie liczba osób chorujących na cukrzycę typu 2 przekroczyła już 500 milionów. Eksperci przewidują, że do 2050 roku liczba chorych może wzrosnąć do 1 miliarda.
Czy etykietowanie kalorii i ograniczenie spożycia przetworzonego mięsa mogą zahamować ten trend? Naukowcy podkreślają, że zmiana nawyków żywieniowych wymaga kompleksowego podejścia – samo informowanie o kaloriach to dopiero pierwszy krok.
Z artykułu dowiedziałeś się:
- Jaki wpływ ma etykietowanie kalorii na wybory żywieniowe konsumentów
- Czy zamieszczanie informacji o kaloriach rzeczywiście obniża spożycie produktów
- Jakie mogą być negatywne skutki etykietowania wartości kalorycznej
- W jaki sposób spożycie przetworzonego mięsa wpływa na ryzyko cukrzycy typu 2
- Jakie ilości mięsa (przetworzonego, czerwonego i drobiowego) zwiększają ryzyko cukrzycy
- Jak zmieniła się globalna produkcja mięsa w ciągu ostatnich 50 lat i jaki ma to wpływ na zdrowie
- Czy samo oznaczanie kalorii na produktach wystarczy, by zahamować epidemię cukrzycy
TW
na zdjęciu: zakupy w sklepie sieciowym, zdjecie ilustracyjne. fot. PAP/Marcin Obara
Inne tematy w dziale Rozmaitości