Fot: PAP/Marcin Bielecki
Fot: PAP/Marcin Bielecki

Polacy kupują auta rozumem, nie sercem. Liczy się cena i koszty użytkowania

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 2
Cena ponad wszystko – to hasło mogłoby podsumować podejście Polaków do zakupu samochodów. Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada potwierdzają, że dla większości kierowców najważniejszym czynnikiem przy wyborze auta jest jego koszt. Wybory konsumentów są pragmatyczne – liczą się nie tylko wydatki na zakup, ale też koszty eksploatacji i niezawodność pojazdu.

Cena dyktuje warunki

Z raportu wynika, że 56 proc. ankietowanych kieruje się przede wszystkim ceną samochodu. Koszty eksploatacyjne mają kluczowe znaczenie dla 49 proc. badanych, a niska awaryjność – dla 45 proc. użytkowników. Bezpieczeństwo znajduje się na dalszym miejscu (29 proc.), szczególnie wśród kobiet. Komfort jazdy i marka pojazdu (po 22 proc.) oraz wyposażenie i nowoczesne technologie (17 proc.) mają mniejsze znaczenie.


Połowa respondentów przyznaje, że przed zakupem konsultuje się z rodziną i znajomymi. Prawie 40 proc. odwiedza salony dealerskie, traktując je jako wiarygodne źródło wiedzy.

– Fakt, że Polacy postrzegają salony dealerskie jako rzetelne źródło informacji, to dowód na to, że indywidualne podejście do klienta i ekspercka wiedza budują zaufanie – mówi Mateusz Bąbelczyk, dyrektor ds. sprzedaży online w Grupie Cichy-Zasada. – Wizyta w salonie to nie tylko oglądanie aut, ale również możliwość skorzystania z profesjonalnego doradztwa.

Internet czy realne doświadczenie?

Oprócz wizyt u dealerów Polacy chętnie korzystają z recenzji online – 37 proc. kierowców przed podjęciem decyzji sprawdza opinie w sieci. Testy samochodowe są kluczowe dla 29 proc. badanych, a motoryzacyjne fora internetowe – dla 23 proc.


Osoby wybierające salony doceniają dodatkowe korzyści. Ponad połowa klientów decyduje się na zakup auta u dealera ze względu na atrakcyjne warunki finansowania (53 proc.) i szeroki pakiet usług dodatkowych (40 proc.). Co trzeci kupujący zwraca uwagę na renomę dealera i jakość obsługi.

Gwarancja i serwis – klucz do decyzji

Największą rolę w obsłudze posprzedażowej odgrywa gwarancja i darmowe przeglądy – tego oczekuje 66 proc. ankietowanych, a wśród osób powyżej 55. roku życia aż 75 proc. Na drugim miejscu znajduje się dostępność auta zastępczego w razie awarii (55 proc.), a na trzecim – możliwość korzystania z oryginalnych części zamiennych (47 proc.). Całodobowa pomoc drogowa i wsparcie przy likwidacji szkód są ważne dla odpowiednio 46 i 32 proc. badanych.

Spalinowe kontra hybrydy – co wybierają Polacy?

Pomimo rosnącej popularności napędów alternatywnych, 57 proc. ankietowanych planujących zakup samochodu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wybierze pojazd spalinowy. Najczęściej argumentują to niezawodnością (66 proc.), większym zasięgiem (37 proc.) i niższymi kosztami użytkowania (32 proc.).

Z kolei 25 proc. kierowców rozważa zakup auta hybrydowego, wskazując na jego ekologiczność (44 proc.) i przyszłościowy charakter (34 proc.).

Systemy bezpieczeństwa priorytetem

Gdy chodzi o wyposażenie, Polacy najczęściej zwracają uwagę na systemy bezpieczeństwa – wskazało je 55 proc. badanych. Co ciekawe, najmniejsze zainteresowanie tym aspektem wykazują najmłodsi kierowcy (18–24 lata), a największe – osoby powyżej 55. roku życia.

Inne istotne cechy to trwałość i jakość materiałów (54 proc.), funkcjonalność pojazdu (51 proc.) oraz komfort jazdy (50 proc.). Nowoczesne technologie i systemy multimedialne mają mniejsze znaczenie – odpowiednio 26 proc. i 15 proc. respondentów.

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj2 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie