W 2024 roku klienci banków w Polsce stracili niemal 500 mln zł, fot. Canva
W 2024 roku klienci banków w Polsce stracili niemal 500 mln zł, fot. Canva

W ciągu roku klienci banków stracili pół miliarda złotych. Skala problemu wciąż rośnie

Redakcja Redakcja Cyberbezpieczeństwo Obserwuj temat Obserwuj notkę 7
W 2024 roku klienci banków w Polsce stracili niemal 500 mln zł w wyniku nieautoryzowanych transakcji. Cyberprzestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody wyłudzeń, podszywając się pod pracowników banków i wykorzystując fałszywe strony logowania. Choć banki mają obowiązek zwrotu skradzionych środków, w wielu przypadkach odmawiają wypłaty, zmuszając poszkodowanych do walki w sądzie. Jak wygląda sytuacja i co zrobić, by nie paść ofiarą oszustwa?

Skala problemu rośnie – 500 mln zł strat w rok

Według danych Stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu, w 2024 roku odnotowano 334 tysiące przypadków nieautoryzowanych transakcji płatniczych w bankowości elektronicznej i aplikacjach mobilnych. Straty klientów wyniosły niemal pół miliarda złotych.

Przestępcy stosują różne techniki wyłudzeń – od telefonów podszywających się pod pracowników banku, przez SMS-y z fałszywymi linkami, po zaawansowane metody phishingowe i przejmowanie danych logowania.

– Polacy coraz częściej padają ofiarami oszustów. Nie ma tygodnia, żeby do mojej kancelarii nie trafił klient, który stracił pieniądze, bo ktoś wyprowadził mu środki z rachunku bankowego albo zaciągnął kredyt na jego dane – alarmuje Karolina Pilawska, adwokat z kancelarii Pilawska Zorski Adwokaci.


Czy banki ponoszą odpowiedzialność?

Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych, banki mają obowiązek zwrócenia środków utraconych w wyniku nieautoryzowanych transakcji. Jednak w praktyce często odmawiają zwrotu, twierdząc, że klient sam dokonał transakcji lub nie zachował odpowiednich środków ostrożności.

– Banki często przerzucają odpowiedzialność na klientów, twierdząc, że to oni muszą udowodnić, iż padli ofiarą oszustwa. W efekcie poszkodowani zmuszeni są dochodzić swoich praw na drodze sądowej – tłumaczy Karolina Pilawska.

Prezes UOKiK wszczął postępowania wobec sześciu banków, zarzucając im unikanie odpowiedzialności w sytuacji zgłoszenia przez konsumentów nieautoryzowanych transakcji. Wcześniej podobne kroki podjęto wobec dziewięciu innych instytucji finansowych.

Banki powinny zwrócić środki najpóźniej następnego dnia roboczego po zgłoszeniu. Wyjątek stanowią przypadki, gdy:

  • zgłoszenie nastąpiło później niż 13 miesięcy po transakcji,
  • istnieje podejrzenie oszustwa ze strony klienta – wówczas bank musi powiadomić policję lub prokuraturę.

Jak klienci mogą odzyskać pieniądze?

Jeśli bank odmawia zwrotu skradzionych środków, klient ma kilka możliwości:

  • Złożyć reklamację w banku – pierwszym krokiem jest oficjalne zgłoszenie sprawy.
  • Zawiadomić policję o przestępstwie – to ważny dowód w dalszych działaniach.
  • Zwrócić się do Rzecznika Finansowego – instytucja ta może wesprzeć klienta w sporze z bankiem.
  • Wnieść pozew przeciwko bankowi – jeśli inne metody zawiodą, sprawa może trafić do sądu.

W przypadku wyłudzenia kredytu na cudze dane, klient ma prawo żądać unieważnienia zobowiązania.

Coraz więcej spraw w sądach

Nie każdy poszkodowany wie, że może domagać się zwrotu środków lub unieważnienia kredytu.


– Świadomość prawna wśród klientów banków jest bardzo niska. Wielu poszkodowanych wstydzi się, że padło ofiarą oszustów, choć wina leży po stronie banków, które nie zapewniły odpowiednich zabezpieczeń – mówi Pilawska.

Tymczasem liczba pozwów przeciwko bankom rośnie. W związku z rozwojem cyberprzestępczości eksperci przewidują, że takich spraw będzie jeszcze więcej.

Jak się chronić przed oszustami?

Aby uniknąć wyłudzeń, warto stosować się do kilku zasad:

  • Nie klikaj w linki z SMS-ów i e-maili – nawet jeśli wyglądają na wiadomości z banku.
  • Nie podawaj danych logowania przez telefon – prawdziwy pracownik banku nigdy o to nie poprosi.
  • Sprawdzaj numer telefonu dzwoniącego – oszuści często podszywają się pod infolinie banków.
  • Włącz autoryzację dwuetapową – dodatkowe zabezpieczenia mogą zapobiec kradzieży.
  • Regularnie sprawdzaj historię konta – szybka reakcja może pomóc odzyskać pieniądze.

Nieautoryzowane transakcje to poważne zagrożenie

Problem cyberoszustw w bankowości narasta, a banki nie zawsze działają w interesie klientów. Warto znać swoje prawa i reagować natychmiast, gdy dojdzie do nieautoryzowanej transakcji. Brak reakcji może oznaczać utratę szansy na odzyskanie pieniędzy, a w skrajnych przypadkach – konieczność wieloletniej walki w sądzie.

Z tego artykułu dowiedziałeś się: 

  • Ile wyniosły straty klientów banków w wyniku nieautoryzowanych transakcji w 2024 roku
  • Jakie metody stosują oszuści, aby wyłudzić dane do logowania do bankowości
  • Jakie trudności napotykają klienci banków w odzyskiwaniu skradzionych środków
  • Jaka jest definicja „autoryzowanej transakcji płatniczej” według przepisów
  • Jakie stanowisko w sprawie nieautoryzowanych transakcji zajmują banki, a jakie prawnicy
  • Jakie działania podjął UOKiK wobec banków w związku z ich reakcjami na zgłoszenia klientów
  • Dlaczego wielu klientów banków nie dochodzi swoich praw w przypadku oszustwa

Tomasz Wypych

W 2024 roku klienci banków w Polsce stracili niemal 500 mln zł, fot. Canva

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj7 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Technologie