W piątek 14 lutego zostanie w końcu otwarty nowy, północny wiadukt Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie. Jednocześnie nastąpi zamknięcie dotychczas użytkowanego wiaduktu południowego, który przejdzie kompleksową przebudowę. Kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej czekają zmiany w organizacji ruchu. Warto się z nimi zapoznać.
Otwarcie nowego wiaduktu
Nowa konstrukcja, o długości 210 metrów, zastąpiła stary wiadukt nad ulicami Paryską i Bajońską. Pierwsze pojazdy przejadą nim w piątek, 14 lutego, od godziny 22. Umożliwi to rozpoczęcie prac rozbiórkowych na wiadukcie południowym, który do tej pory obsługiwał ruch. Jak poinformowała Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta (SZRM), otwarcie północnego wiaduktu pozwoli na przeniesienie ruchu i kontynuowanie modernizacji Trasy Łazienkowskiej.
Kierowcy jadący do centrum będą korzystać z nowego wiaduktu za ulicą Saską, natomiast pojazdy wracające z centrum zmienią jezdnię na węźle z Wałem Miedzeszyńskim. Proces zmiany organizacji ruchu podzielono na trzy etapy:
- Od piątku, 14 lutego, godz. 22 – na nowym wiadukcie udostępniony zostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku
- Weekend 15-16 lutego – kierowcy jadący w kierunku Grochowa i Wawra zyskają drugi pas
- Poniedziałek, 17 lutego – ruch ponownie będzie się odbywał jednym pasem w każdą stronę
- Środa, 19 lutego – na nowym wiadukcie będą dostępne trzy pasy ruchu: jeden w stronę centrum i dwa w kierunku Grochowa i Wawra
Powróci także zjazd z Trasy Łazienkowskiej od strony Saskiej Kępy na Wał Miedzeszyński, co ułatwi dojazd do Pragi-Północ i Wawra. Natomiast wjazd na Trasę Łazienkowską w kierunku Grochowa zostanie zamknięty, a kierowcy będą musieli korzystać z objazdów przez aleję Waszyngtona lub ulicę Fieldorfa.
Na południowej jezdni Trasy Łazienkowskiej nadal będą obowiązywać trzy pasy ruchu – jeden do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden pozostanie buspasem.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Od poniedziałku, 17 lutego, zmienią się trasy autobusów linii 411 i E-1:
- Linia 411 (w stronę stacji metra Politechnika) pojedzie ulicą Saską, następnie przez Zwycięzców i Wał Miedzeszyński na Trasę Łazienkowską. W kierunku Gocławia i Starej Miłosnej trasa pozostanie bez zmian.
- Linia E-1 (w stronę Gocławia) skręci z Wału Miedzeszyńskiego w ulicę Zwycięzców, a następnie w Saską i wróci na swoją stałą trasę. W kierunku metra Stadion Narodowy trasa nie ulegnie zmianie.
Kierowcy przejadą pod Trasą Łazienkowską ulicą Paryską, choć droga będzie nieco zwężona. Przejazd pod wiaduktami ulicami Wąchocką i Bajońską pozostanie zamknięty – na obu tych ulicach obowiązywać będzie ruch dwukierunkowy, ale kierowcy nie będą mogli na nich parkować.
Drogowcy otworzą drogę dla rowerów po północnej stronie Trasy Łazienkowskiej, ale równocześnie zamkną ścieżkę po stronie południowej.
Piesi przejdą pod wiaduktami tylko po jednej stronie ulicy Paryskiej – tymczasowe przejście wyznaczono na jezdni. Zamknięte pozostanie przejście pod Trasą Łazienkowską ulicami Bajońską i Wąchocką oraz na odcinku między Bajońską a Rapperswilską.
Na Trasie Łazienkowskiej trwa również przebudowa jezdni północnej alei Stanów Zjednoczonych – od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej. Początkowo zakładano jedynie wymianę górnej warstwy nawierzchni, jednak w trakcie prac okazało się, że głębiej położone warstwy jezdni są w złym stanie technicznym, co wymusiło kompleksową wymianę podłoża. Ze względu na dodatkowe prace termin zakończenia inwestycji został przesunięty na lipiec 2026 roku.
Wiadukty i infrastruktura – co się zmieni?
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską powstały w 1974 roku jako część Trasy Łazienkowskiej. Ze względu na ich zły stan techniczny podjęto decyzję o kompleksowej przebudowie.
Na odcinku od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej zostaną wybudowane ekrany akustyczne, a na przebudowanych jezdniach zastosowana zostanie cicha nawierzchnia, która zmniejszy poziom hałasu. Nowe oświetlenie i oznakowanie zwiększą bezpieczeństwo kierowców i pieszych.
W ramach inwestycji pojawi się także nowa zieleń – posadzone zostaną drzewa, krzewy oraz rośliny pnące i byliny.
Fot. UM Warszawa
Red.
Inne tematy w dziale Społeczeństwo