na zdjęciu: osoba korzystająca ze smartfona. zdjęcie ilustracyjne. fot. Jonas Leupe, Unsplash
na zdjęciu: osoba korzystająca ze smartfona. zdjęcie ilustracyjne. fot. Jonas Leupe, Unsplash

Największy polski bank nie kalkulował. Klienci narażeni na utratę dużych środków

Redakcja Redakcja Finanse osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 22
PKO Bank Polski wydał pilny komunikat dotyczący rosnącej liczby cyberataków wymierzonych w jego klientów. Bank apeluje o zachowanie czujności i nieotwieranie podejrzanych wiadomości e-mail czy SMS. W tym artykule sprawdzicie, jak wygląda fałszywa wiadomość e-mail obecnie rozsyłana do klientów PKO BP i jakie działania należy podjąć w przypadku podejrzenia ataku phishingowego.

PKO BP ostrzega klientów. Nasilona fala ataków phishingowych

Ataki phishingowe polegają na podszywaniu się pod bank w celu nakłonienia ofiary do podania poufnych danych lub pobrania złośliwego oprogramowania. W przypadku PKO BP oszuści wysyłają aktualnie fałszywe wiadomości e-mail o temacie: "Potwierdzenie przelewu".

Jeżeli macie wątpliwości co do autentyczności korespondencji od PKO BP, to zwróćcie uwagę na cechy charakterystyczne fałszywej wiadomości mail. W polu nadawcy może widnieć fałszywy adres, który imituje oryginalny. W treści e-maila pojawi się informacja o rzekomo zrealizowanym przelewie w PKO, a do wiadomości jest załączony link, który zamiast potwierdzenia przelewu prowadzi do pobrania wirusa lub fałszywej strony bankowości internetowej.

PKO BP podkreśla, że nigdy nie wysyła tego rodzaju wiadomości i nie prosi klientów o podawanie danych logowania drogą mailową czy SMS-ową.


PKO BP publikuje przykładową wiadomość phishingową

Aby zwiększyć świadomość zagrożenia, PKO BP udostępnił zrzut ekranu fałszywego e-maila, który może trafić do klientów.

image

PKO BP zaleca, aby w razie otrzymania podobnej wiadomości:

  • Nie otwierać załączników ani linków
  • Nie podawać żadnych danych logowania
  • Natychmiast usunąć wiadomość
  • Zgłosić podejrzany e-mail do banku poprzez oficjalne kanały komunikacyjne.


Nie tylko klienci PKO BP. Tak Polacy padają ofiarą oszustów

Problem oszustw internetowych w Polsce narasta. Badanie przeprowadzone przez SMSAPI wykazało, że aż 46 proc. Polaków nie wie, czym jest phishing, co czyni ich łatwym celem cyberprzestępców. Dane z CERT Polska pokazują, że w 2022 roku obsłużono ponad 25 tys. incydentów phishingowych, a liczba oszukanych osób stale rośnie. Z kolei najnowszy Raport Antyfraudowy Biura Informacji Kredytowej wykazał, że co czwarta próba wyłudzenia danych kończy się sukcesem oszustów.

Obecnie najpopularniejszymi metodami wyłudzania pieniędzy są:

  • "Oszustwo na BLIK" – przestępcy podszywają się pod znajomych i proszą o szybki przelew
  • "Oszustwo na PIT" – fałszywi urzędnicy skarbowi informują o rzekomej niedopłacie podatku i nakłaniają do kliknięcia w podejrzany link
  • Oszustwo na bank - przestępcy wysyłają fałszywe wiadomości różnymi kanałami, wyłudzając dane i pieniądze z bankowości elektronicznej
  • Fałszywe zbiórki charytatywne – oszuści podszywają się pod organizacje pomocowe, zbierając pieniądze na rzekome akcje ratunkowe
  • Podszywanie się pod policjanta, wnuczka lub celebrytę – metoda stara, ale nadal skuteczna.

W 2024 roku aż 37 proc. Polaków zetknęło się z próbą oszustwa z wykorzystaniem socjotechniki – to wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu do 2022 roku. Niepokojąca jest również ta statystyka -  w 2024 roku aż 20 proc. przypadków oszustwa "na PIT" zakończyło się powodzeniem, w porównaniu do 14 proc. w 2023 roku. To tylko utwierdza cyberprzestępców w przekonaniu, że ich metody są skuteczne.


PKO BP tłumaczy, co zrobić, jeśli padliśmy ofiarą ataku lub podejrzewamy próbę oszustwa 

PKO BP apeluje do klientów o szybkie reagowanie w przypadku podejrzenia ataku phishingowego. Jeśli zauważysz podejrzaną operację na swoim koncie:

  • Niezwłocznie skontaktuj się z bankiem poprzez oficjalne kanały – infolinia PKO BP: +48 800 302 302
  • Zmień hasło do bankowości internetowej
  • Zgłoś sprawę na policję – im szybciej zostanie rozpoczęte śledztwo, tym większa szansa na odzyskanie pieniędzy.

PKO BP podkreśla, że w dobie cyfryzacji bankowości świadomość zagrożeń jest kluczowa dla ochrony środków finansowych. Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody oszustwa, a presja czasu i manipulowanie emocjami sprawiają, że nawet bardzo ostrożne osoby mogą paść ofiarą ataku.


Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Na czym polega kampania phishingowa wymierzona w klientów PKO BP
  • Jak wygląda fałszywa wiadomość e-mail podszywająca się pod PKO BP
  • Jakie są najczęstsze metody wyłudzania danych stosowane przez oszustów
  • Jakie działania należy podjąć w przypadku podejrzenia ataku phishingowego
  • Jakie są statystyki dotyczące cyberprzestępczości w Polsce i skuteczności oszustw
  • Dlaczego cyberbezpieczeństwo i świadomość zagrożeń są kluczowe w ochronie środków finansowych

na zdjęciu: osoba korzystająca ze smartfona. zdjęcie ilustracyjne. fot. Jonas Leupe, Unsplash

SW


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj22 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (22)

Inne tematy w dziale Gospodarka