Fiat od zawsze był mistrzem w tworzeniu praktycznych samochodów. Nowy Fiat 600 Hybrid potwierdził te opinie. To miejski SUV, produkowany w Polsce.
Fiat z napędem hybrydowym
Po oficjalnej prezentacji Nowego Fiata 600e, do sprzedaży wszedł Fiat 600 Hybrid. Co ciekawe „sześćsetka” jest oferowana wyłącznie w wersji elektrycznej lub zelektryfikowanej, a wersja z napędem hybrydowym będzie dostępna dla tych kilku krajów, w których przejście na napęd elektryczny przebiega wolniej. W tym w Polsce, w której hybrydy cieszą się dużym powodzeniem.
W „sześćsetce” zastosowano nowy silnik MHEV, który zapewnia niewielkie mniejsze zużycie paliwa i do 15 proc. niższą emisję CO2 w porównaniu z silnikiem spalinowym. Samochód zapewnia płynną jazdę dzięki rozrusznikowi z napędem paskowym, który umożliwia ciche i płynne przechodzenie między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Jednak tajemnica osiągów tkwi w idealnej synergii między 3-cylindrowym silnikiem spalinowym o pojemności 1,2 litra generującym moc do 100 KM, 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym i nową 6-stopniową dwusprzęgłową elektryczną skrzynią biegów, która obejmuje 21-kW silnik elektryczny, falownik i elektroniczny moduł sterowania, zapewniając najlepszą optymalizację pod względem gabarytów i masy całego zespołu napędowego.
Moc i osiągi Fiata 600 Hybrid
„Dodatkowa” moc elektryczna poprawia elastyczność przy niskich obrotach i podczas startu, zapewniając kierowcy cichy start i szybką reakcję, a także płynne i szybkie przejścia. Ponadto, technologia ta umożliwia odzyskiwanie energii, gdy samochód zwalnia. Samochód przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 11 sekund i zapewnia praktycznie natychmiastowe dostarczenie momentu obrotowego z silnika elektrycznego. Silnik spalinowy jest wspomagany przy ponownym rozruchu i optymalizowane są jego osiągi, co łagodzi efekt „turbolag" i poprawia reakcję pedału przyspieszenia. Oczywiście analogicznie, w przypadku ruszania w trybie czysto elektrycznym, silnik spalinowy jest uruchamiany, aby wspomóc silnik elektryczny przy zwiększonym zapotrzebowaniu na moc.
Korzyści z zastosowania napędu hybrydowego jest wiele i nie dotyczą tylko rozruchu w trybie w pełni elektrycznym, który jest płynny, cichy i bez strat benzyny. Silnik elektryczny poprawia wydajność i dynamikę pojazdu, umożliwiając również jazdę przy wyłączonym silniku spalinowym. Tryb ten jest aktywowany podczas jazdy po mieście z prędkością poniżej 30 km/h, przy zasięgu 1 km w trybie czysto elektrycznym na drogach miejskich i wiejskich przy płynnej jeździe, gdy kierowca zwolni pedał gazu w ustabilizowanych warunkach lub na pochyłości oraz w tych samych warunkach na autostradzie. W ten sposób można odpowiednio zarządzać zapotrzebowaniem na moc i poziomem naładowania akumulatora.
Zasilanie wyłącznie energią elektryczną może być również wykorzystywane do funkcji e-creeping, co jest przydatne przy serii krótkich, powtarzających się ruchów do przodu bez naciskania pedału gazu, na przykład w korku. Samochód można również zaparkować w trybie w 100 proc. elektrycznym, na pierwszym lub wstecznym biegu (e-parking).
Wyposażenie Fiata 600 Hybrid
Dobrze i nowocześnie jest nie tylko pod maską. Nawet krytycy przyznają, że Fiat 600 Hybrid jest nowoczesny i pięknie prezentuje się na 4,17 metrach długości. Dostępny w wersji 5-drzwiowej, pomieści 5 pasażerów, do tego największy w swojej klasie schowek przedni o pojemności 15 litrów i 360-litrowy bagażnik. Auto ma ekskluzywne fotele wykonane z tkaniny pochodzącej z recyklingu z białymi akcentami i matową czarną deskę rozdzielczą z bioplastiku.
Do dyspozycji kierowcy oddano specjalny interfejs HMI z charakterystycznym kolorem wskaźnika zużycia energii, łopatki zmiany biegów i funkcję e-Auto OFF umożliwiającą wtrzymanie blokowania działania silnika spalinowego na ekranie radia. Ceny samochodu zaczynają się od 108 tys. zł.
Źródło zdjęcia: Fiat
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Technologie