PAP/Marcin Bielecki
PAP/Marcin Bielecki

Terminal w Świnoujściu z zielonym światłem. Niemcy robili wszystko, by to zatrzymać

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 27
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował w poniedziałek, że decyzja środowiskowa dotycząca budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu stała się ostateczna. Skarga niemieckiej organizacji Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV), która próbowała zablokować inwestycję, została odrzucona.

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z ostateczną decyzją. Niemiecka skarga odrzucona

Ostateczną decyzję w tej sprawie wydała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Jak przypomniał wiceminister, niemieccy ekolodzy z Pomorza Przedniego zarzucali polskim organom, że nie uwzględniły wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione. W efekcie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście musiał uzupełnić dokumentację, m.in. o analizy dotyczące hałasu podwodnego.

– Port, jako wnioskodawca decyzji, przeprowadził szereg badań środowiskowych – wyjaśnił Marchewka. – Teraz czekamy na pozwolenie na budowę, a pierwszym etapem będzie realizacja drogi technicznej do terminala.


Przygotowania do budowy w końcowej fazie

Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma zostać ukończony na przełomie 2028 i 2029 roku. Po oddaniu do użytku będzie mógł obsługiwać największe kontenerowce świata, co – jak podkreślił wiceminister – przyczyni się do rozwoju gospodarczego oraz wzmocnienia bezpieczeństwa kraju.

Oprócz decyzji środowiskowej zakończyło się również postępowanie dotyczące lokalizacji terminala. Wojewoda Zachodniopomorski wydał pozytywną decyzję, a skarga Miasta Świnoujście została odrzucona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.


Zakres i koszty inwestycji

Projekt budowy terminala obejmuje zarówno część lądową, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, jak i część morską realizowaną przez Urząd Morski w Szczecinie. W ramach inwestycji powstanie m.in. nowy tor podejściowy o długości około 70 km.

– Wciąż czekamy na decyzję środowiskową dla inwestycji Urzędu Morskiego. W ostatnich miesiącach podpisaliśmy jednak szereg umów na badania dna morskiego – dodał Marchewka.

Budowę infrastruktury terminalu głębokowodnego powierzono konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Szacowany koszt części lądowej inwestycji wynosi około 1,2 mld zł, natomiast tor podejściowy ma kosztować 10 mld zł, a budowa pirsu 2,5 mld zł.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:

  • Jaka jest ostateczna decyzja w sprawie terminala kontenerowego w Świnoujściu
  • Dlaczego niemiecka organizacja Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV) zaskarżyła decyzję środowiskową
  • Jakie dodatkowe analizy musiał przeprowadzić Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
  • Kiedy planowane jest zakończenie budowy terminala i jakie będzie miał znaczenie dla gospodarki
  • Jak zakończyło się postępowanie dotyczące decyzji lokalizacyjnej inwestycji
  • Jakie instytucje odpowiadają za poszczególne części inwestycji
  • Jakie są szacowane koszty poszczególnych elementów budowy terminala

na zdjęciu: port instalacyjny w Świnoujściu, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Marcin Bielecki

SW

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj27 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (27)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo