Metro w Krakowie nabiera kształtów – centralny odcinek pierwszej linii ma połączyć AGH z Rondem Młyńskim, przechodząc w pobliżu Starego Miasta. Choć inwestycja niesie za sobą wyzwania związane z ochroną zabytków i historią miasta, władze zapewniają, że projektowana głębokość trasy pozwoli uniknąć kolizji z reliktami przeszłości. Na decyzję środowiskową czeka teraz krakowski magistrat, a mieszkańcy mogą zgłaszać swoje uwagi do końca stycznia.
Trasa pierwszej linii metra. Oto plany
Dokładny przebieg pierwszej linii metra w Krakowie nadal pozostaje w fazie planowania. Centralny odcinek ma jednak połączyć okolice Akademii Górniczo-Hutniczej z Rondem Młyńskim. Wstępne plany wskazują, że linia będzie przebiegać w pobliżu Starego Miasta, wzdłuż ulicy Basztowej.
Według informacji przekazanych przez krakowski urząd, planowane stacje centralnego odcinka to:
AGH – Stare Miasto – Dworzec Główny – Rondo Mogilskie – Olsza – Rondo Młyńskie.
W celu koordynacji inwestycji, jesienią ubiegłego roku powołano w Urzędzie Miasta Krakowa specjalny referat ds. metra oraz Radę Naukowo-Techniczną ds. Budowy Metra. Decyzje dotyczące II i III etapu realizacji pierwszej linii mają zapaść jeszcze w bieżącym roku.
Zabytki i wyzwania archeologiczne
Podczas budowy metra konieczne będzie uwzględnienie historycznego charakteru Krakowa. Relikty dawnych zabudowań znajdują się często kilka metrów pod ziemią, co stwarza wyzwania przy realizacji inwestycji.
– Nawarstwienia mogą sięgać nawet kilkunastu metrów – wyjaśnia Katarzyna Urbańska, Wojewódzka Konserwator Zabytków.
Z podobnymi wyzwaniami miasto mierzyło się już wcześniej. Przykładem są prace na ul. Długiej, gdzie odkryto historyczny przebieg ulicy, pokrywający się z obecnymi budynkami.
Mimo tych trudności, Urbańska podkreśla, że projektowana głębokość metra ma zapobiec kolizjom z zabytkami oraz wodami podziemnymi. – Obawy o zabytki były i będą, ale projekt zakłada głębokość, która minimalizuje ryzyko.
Władze miasta zapewniają, że podejmą wszelkie działania, by uniknąć sytuacji podobnych do tej z Łodzi, gdzie w trakcie budowy tunelu średnicowego doszło do zawalenia się kamienicy. – Takie wydarzenia jak w Łodzi nie mogą się powtórzyć – mówi konserwator.
Decyzja środowiskowa i koszty
Obecnie krakowski magistrat czeka na decyzję środowiskową, którą wydać mają władze Oświęcimia. Wynika to z przepisów wykluczających rozpatrywanie sprawy przez organ, którego interesy są związane z inwestycją. Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi do raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko do 28 stycznia. Dokument jest dostępny na stronie BIP Krakowa, Oświęcimia i w Wydziale Architektury i Urbanistyki w Oświęcimiu.
Władze Krakowa oczekują również na wyniki analiz finansowo-ekonomicznych oraz transportowych. Szacowany koszt budowy centralnego odcinka to 3 miliardy złotych. Środki na realizację mają pochodzić z budżetu miejskiego oraz innych źródeł finansowania.
MB
Fot. Kraków, budowa. Źródło: Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie – Powiat Grodzki
Inne tematy w dziale Społeczeństwo