Kopalnia Soli „Wieliczka” podsumowała rekordowy rok 2024, przyciągając blisko 1,73 mln turystów i notując wzrost liczby odwiedzających o 14% w porównaniu z rokiem poprzednim. Sukces ten podkreśla znaczenie kopalni jako jednej z najpopularniejszych atrakcji turystycznych w Polsce, przyciągającej zarówno turystów z kraju, jak i zagranicy - donosi portal KRKnews.
Kopalnia Soli „Wieliczka” podsumowuje udany rok 2024
Kopalnia Soli „Wieliczka” zakończyła rok 2024 imponującymi wynikami. Blisko 1,73 mln turystów odwiedziło to miejsce, co oznacza wzrost o 14% w porównaniu z poprzednim rokiem. Tak znaczne zainteresowanie przekłada się na sukces nie tylko samej kopalni, ale również licznych wydarzeń i inicjatyw organizowanych na jej terenie. Tężnia Solankowa, kolejna popularna atrakcja, przyciągnęła ponad 200 tys. osób. Dodatkowo w kopalni odbyło się ponad 200 wydarzeń, takich jak koncerty, konferencje czy spotkania biznesowe, a Uzdrowisko Kopalnia Soli „Wieliczka” przyjęło prawie 4,2 tys. kuracjuszy.
Rekordowe osiągnięcia w turystyce
Rok 2024 był przełomowy dla Kopalni Soli „Wieliczka” pod względem turystyki. Liczba odwiedzających wzrosła o 14% w porównaniu z rokiem 2023, co oznaczało realizację planu ruchu turystycznego na poziomie 101%. Marian Leśny, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A., podkreśla, że te wyniki są efektem połączenia bogatego dziedzictwa historycznego z nowoczesnym podejściem do rynku turystycznego. – Dynamiczny rozwój turystyki zagranicznej oraz skuteczne wykorzystanie nowych technologii sprzedaży biletów pozwalają nam odpowiadać na potrzeby współczesnych turystów – zaznacza Prezes.
Łukasz Sadkiewicz, Członek Zarządu ds. Ekonomicznych, zauważa, że wyniki z 2024 roku stanowią 92,7% liczby turystów z rekordowego roku 2019. To dowód na powrót do najlepszych czasów sprzed pandemii. Optymistyczne prognozy na 2025 rok przewidują dalszy wzrost liczby odwiedzających o 5%. Taki trend świadczy o nieustającej atrakcyjności kopalni i skuteczności działań promocyjnych.
Turystyka zagraniczna w przewadze
Z danych za 2024 rok wynika, że ruch turystyczny był zdominowany przez odwiedzających z zagranicy – stanowili oni 62% wszystkich turystów. Aż 86,2% z nich pochodziło z Europy. Największą liczbę stanowili obywatele Wielkiej Brytanii (244,1 tys.), Włoch (92,8 tys.) i Francji (76,3 tys.). Trzy te kraje odpowiadały łącznie za niemal 39% zagranicznego ruchu turystycznego. Znaczny udział gości zagranicznych potwierdza międzynarodową renomę kopalni.
Turyści krajowi stanowili natomiast 38% odwiedzających. W tej grupie dominowali dorośli (359,3 tys.), choć dzieci (299,1 tys.) również licznie odwiedzały to miejsce. Duża różnorodność odwiedzających pokazuje, że kopalnia trafia w gusta zarówno rodzin z dziećmi, jak i indywidualnych turystów.
Nowoczesne kanały sprzedaży
Jednym z kluczowych elementów sukcesu Kopalni Soli „Wieliczka” w 2024 roku był rozwój sprzedaży biletów przez internet. Na Trasę Turystyczną zakupiono w ten sposób 1,21 mln wejściówek, co oznacza wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy to sprzedaż online wyniosła nieco poniżej miliona biletów. Warto zauważyć, że aż 66% biletów kupionych online dotyczyło zwiedzania w językach obcych, co dodatkowo podkreśla międzynarodowy charakter atrakcji.
Również Tężnia Solankowa skorzystała na nowoczesnych kanałach sprzedaży. Blisko 47,6% biletów na tę atrakcję kupiono online, a kolejne 39,4% w automatach biletowych. Jak zauważa Barbara Ptak, Prezes Zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka, inwestycje w nowoczesne technologie nie tylko poprawiają wygodę zakupu, ale również przyczyniają się do wzrostu liczby odwiedzających.
Najpopularniejsze atrakcje
Niezmiennie największym zainteresowaniem wśród odwiedzających cieszy się Trasa Turystyczna. W 2024 roku zwiedziło ją 1,69 mln osób, co oznacza wzrost o 13% w stosunku do poprzedniego roku. Warto wspomnieć, że popularność Trasy Turystycznej wynika z jej unikatowości – liczne solne rzeźby, Żyrandole z kryształów soli czy majestatyczna kaplica św. Kingi są nieodzownymi punktami zwiedzania.
Również Trasa Górnicza odnotowała znaczący wzrost zainteresowania. W 2024 roku odwiedziło ją ponad 35 tys. turystów, co stanowi wzrost o 34% w porównaniu z poprzednim rokiem. Tężnia Solankowa, która przyciągnęła 214,8 tys. osób, również zanotowała imponujący wzrost liczby odwiedzających – o 38%.
Wydarzenia i tradycje
Kopalnia Soli „Wieliczka” w 2024 roku była miejscem licznych wydarzeń kulturalnych i sportowych. W podziemnych komorach odbyły się m.in. koncerty noworoczne, epilog Krakowskich Zaduszek Jazzowych czy festiwal Misteria Paschalia. Na powierzchni organizowano wydarzenia takie jak start 7. etapu Tour de Pologne czy Bieg Żupny.
Nie zapomniano również o promocji tradycji górniczych. W ramach akcji „Dzień Górnika” wieliccy górnicy odwiedzili 100 przedszkoli, spotykając się z ponad 6 tys. dzieci. Rok zakończył się hucznym balem sylwestrowym, który połączył rockowy klimat z niezwykłą atmosferą wielickich podziemi.
MB
Fot. Kopalnia soli w Wieliczce. Źródło: PAP/Jerzy Ochoński
Inne tematy w dziale Społeczeństwo