fot. gov.pl
fot. gov.pl

Dlaczego PKP Intercity rezygnuje z TLK? Wyjaśniamy plany spółki

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 12
Pociągi Twoje Linie Kolejowe (TLK), które przez lata stanowiły jedną z najpopularniejszych kategorii w ofercie PKP Intercity, mogą wkrótce przejść do historii. Jak informuje spółka, całkowita likwidacja TLK jest planowana na lata 2027–2030. Co oznacza to dla użytkowników polskiej kolei?

Dlaczego TLK znikają?

TLK przez wiele lat były podstawą oferty PKP Intercity, zapewniając niedrogie i dostępne połączenia między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi. Jednak z biegiem czasu standard oferowany przez tę kategorię pociągów przestał odpowiadać rosnącym oczekiwaniom pasażerów.

PKP Intercity wskazuje, że proces likwidacji TLK jest wynikiem naturalnych zmian w ofercie przewoźnika. Starsze wagony, które stanowiły podstawę tej kategorii, są sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. W miarę możliwości trafiają one do modernizacji, by służyć w bardziej komfortowych pociągach IC.

Spółka podkreśla, że ceny biletów w kategorii IC pozostaną takie same jak w TLK, dzięki czemu pasażerowie nie odczują finansowych skutków tej zmiany. „Wyłączanie najstarszych wagonów powoduje naturalne wygasanie kategorii TLK” – poinformowała spółka w komunikacie.


Co wyróżnia pociągi IC?

Podstawową różnicą między TLK a IC jest standard podróży. Pociągi IC korzystają z nowoczesnych i zmodernizowanych wagonów oraz zespołów trakcyjnych, które oferują szereg udogodnień:

  • Klimatyzacja zapewniająca komfort podróży w każdych warunkach pogodowych.
  • WiFi i wzmacniacze sygnału umożliwiające korzystanie z internetu w trakcie jazdy.
  • Gniazdka elektryczne przy każdym miejscu siedzącym, co pozwala na ładowanie urządzeń mobilnych.
  • Systemy informacyjne z wyświetlaczami pokazującymi zbliżające się stacje, co ułatwia planowanie podróży.

Przewoźnik zaznacza, że dzięki tym zmianom pasażerowie zyskają nie tylko wyższy komfort podróży, ale także lepszą jakość obsługi i dostęp do nowoczesnych technologii.


Spada liczba pociągów TLK

Obecnie w rozkładzie jazdy znajduje się 46 pociągów TLK, podczas gdy w poprzednim rozkładzie było ich 54. W tym samym czasie liczba pociągów IC wzrosła z 303 do 359. Te zmiany odzwierciedlają kierunek rozwoju PKP Intercity, które stawia na nowoczesność i poprawę standardu podróży.

Likwidacja TLK jest również związana z ambitnymi planami inwestycyjnymi spółki. W ramach strategii „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” przewoźnik zamierza do 2030 roku zainwestować 27 miliardów złotych w tabor oraz infrastrukturę kolejową. Plan ten obejmuje zakup nowych wagonów, modernizację istniejącego taboru oraz rozwój sieci połączeń.


Co oznacza to dla pasażerów?

Chociaż likwidacja TLK budzi pewne obawy, PKP Intercity zapewnia, że zmiana ta przyniesie korzyści dla pasażerów. Jednym z najważniejszych aspektów jest utrzymanie cen biletów na dotychczasowym poziomie, co pozwoli zachować dostępność usług dla szerokiego grona podróżnych.

Dzięki nowoczesnym wagonom i lepszemu wyposażeniu pociągi IC będą w stanie zapewnić pasażerom wyższy standard podróży. Spółka planuje także zwiększenie liczby połączeń, co ma zaspokoić rosnące potrzeby transportowe w Polsce.


Ambitne cele PKP Intercity

Likwidacja TLK wpisuje się w szerszą strategię rozwoju PKP Intercity. W 2024 roku spółka przewiozła 78,5 mln pasażerów, co stanowiło wzrost o 15% w porównaniu z rokiem poprzednim. Do 2030 roku przewoźnik planuje zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie.

Jednym z kluczowych elementów strategii jest modernizacja taboru i infrastruktury, co pozwoli na jeszcze bardziej efektywne świadczenie usług transportowych. Inwestycje te mają również na celu przyciągnięcie nowych użytkowników kolei, którzy poszukują wygodnych, ekologicznych i przystępnych cenowo środków transportu.

Podsumowanie:

W tekście przeczytałeś o tym, że:

  • PKP Intercity planuje wycofanie kategorii TLK w latach 2027–2030 na rzecz bardziej nowoczesnych pociągów IC.
  • Liczba TLK zmalała do 46 (w poprzednim rozkładzie było ich 54), podczas gdy pociągów IC przybyło (z 303 do 359).
  • Koszt podróży w pociągach IC pozostanie na poziomie biletów TLK, co ma zapewnić dostępność usług dla wszystkich pasażerów.
  • Do 2030 roku spółka zainwestuje 27 miliardów złotych w nowoczesny tabor i infrastrukturę kolejową.
  • PKP Intercity planuje zwiększenie liczby pasażerów z 78,5 mln rocznie do niemal 90 mln w 2030 roku.

red.

Zdjęcie: Pociągi IC zastąpią likwidowane składy TLK, fot. gov.pl



Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj12 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (12)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo