Jak wynika z Barometru Providenta, 47,5 proc. Polaków z wyprzedzeniem planuje większe wydatki na 2025 r. – to nieznacznie mniej niż w 2024 r., kiedy odsetek ten wyniósł 51,7 proc. W nowym roku nie tylko planujemy budżet, ale też więcej oszczędzamy: niemal 51 proc. Polaków zamierza częściej oszczędzać w 2025 r., w tym aż 85,1 proc. najmłodszych badanych.
Polacy oszczędzają, żeby sfinansować niezbędne wydatki
Dodatkowo 45,1 proc. osób sięgnie do oszczędności, by sfinansować największe z czekających ich wydatków. Korzystanie z oszczędności to najczęściej wskazywana metoda finansowania, dominująca w odpowiedziach każdej grupy wiekowej, zwłaszcza respondentów w wieku od 18 do 24 lat (57,7 proc.) oraz wśród seniorów (56,2 proc.). Najbardziej kosztowne wydatki częściej planują pokryć w ten sposób mężczyźni niż kobiety (48,8 proc. vs. 41,5 proc.). Natomiast prawie co czwarty (24,3 proc.) ankietowany sfinansuje je z bieżących dochodów. Część badanych planuje zwrócić się o pomoc do instytucji finansowej – 8,4 proc. weźmie kredyt lub pożyczkę w banku, 7,4 proc. zamierza dokonać zakupu na raty, a 3,3 proc. rozważy pożyczkę w firmie pożyczkowej. Jedynie 0,7 proc. myśli o skorzystaniu z usługi płatności odroczonej (tzw. BNPL – kup teraz, zapłać później).
– Niemal połowa Polaków z wyprzedzeniem zastanawia się, jakie największe wydatki czekają ich w 2025 roku. Są to zwłaszcza osoby w wieku 25–34 lat – aż 60,2 proc. z nich przemyślało już główne pozycje przyszłorocznego budżetu. A jakie najważniejsze wydatki czekają nas w 2025 roku? Najpopularniejszym wydatkiem uwzględnianym w budżetach na przyszły rok nie są już, jak w 2024 r., wyjazdy wakacyjne, lecz codzienne wydatki: rachunki i zakupy. Wskazał tak co trzeci badany. Na drugim miejscu znalazł się remont mieszkania lub domu, który wymieniło 29,8 proc. ankietowanych. Wyjazdy wakacyjne, wskazane przez 29,7 proc. osób, znalazły się dopiero na trzecim miejscu zestawienia – tłumaczy Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska.
Planowane wydatki różnią się w zależności od wieku
Planowane wydatki często różnią się w zależności od wieku respondentów. Co trzecia osoba w wieku od 18 do 24 lat spodziewa się wydatków związanych z zakupem samochodu, a badani z grupy 54–64 lata częściej od pozostałych przygotowują się do pokrycia kosztów remontu domu lub mieszkania.
– W nadchodzący rok Polacy spoglądają dość sceptycznie. Ponad połowa ankietowanych nie przewiduje poprawy swojej sytuacji materialnej w 2025 r. Na lepszą sytuację finansową liczy 30,7 proc. osób, podczas gdy w zeszłorocznej edycji badania odsetek ten wyniósł 42 proc. Optymizmem częściej odznaczają się najmłodsi ankietowani – aż 56,3 proc. z nich oczekuje powiększenia się kwoty na ich koncie – a także mężczyźni, którzy w 34,1 proc. pozytywnie oceniają swoje przyszłe finanse w porównaniu do 27,5 proc. kobiet. Bez wątpienia da się zauważyć, że przewidywania na temat sytuacji materialnej w przyszłym roku motywują Polaków do planowania i ograniczania wydatków – dodaje Karolina Łuczak.
W 2025 roku Polacy ograniczą zbędne wydatki
Wśród planów finansowych, które Polacy zamierzają wdrożyć w 2025 r., to właśnie ograniczenie zbędnych wydatków jest najpopularniejsze – deklaruje tak 47,1 proc. badanych, około 2 pp. więcej niż rok wcześniej. Aż 29,6 proc. respondentów za cel stawia sobie dokładne planowanie budżetu domowego, a 21,6 proc. chce skupić się na utrzymaniu obecnej sytuacji finansowej. 18 proc. badanych chce poszukać dodatkowego źródła dochodu, natomiast 17,5 proc. osób zamierza skoncentrować się na spłacie zadłużenia i zobowiązań. Nieznacznie mniejszy odsetek (17 proc.) zdecyduje się na częstsze zakupy na wyprzedażach.
Już ponad połowa badanych deklaruje, że w nowym roku zamierza oszczędzać więcej niż w poprzednim. Gdzie w takim razie Polacy szukają oszczędności?
– Oszczędzanie wiąże się z wyrzeczeniami, dlatego Polacy planują ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z niektórych wydatków. W tej sytuacji zdecydowanie najczęściej, bo aż w 42,4 proc., wskazują na jedzenie na mieście oraz na dowóz. Z tej przyjemności rzadziej gotowe są zrezygnować kobiety (39 proc. vs. 46 proc. mężczyzn). Natomiast aż 30,2 proc. wszystkich respondentów zamierza ograniczyć codzienne wydatki, np. zakupy spożywcze – podsumowuje Karolina Łuczak.
Tomasz Wypych
Fot. Pexels.com/Karol D
Inne tematy w dziale Gospodarka