Ceniony aktor z "Graczyków" wkręcony przez oszustów. Opowiedział swoją historię

Redakcja Redakcja Cyberbezpieczeństwo Obserwuj temat Obserwuj notkę 20
Phishing to metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, np. danych logowania, danych osobowych, danych karty kredytowej), zainfekowania komputera szkodliwym oprogramowaniem czy też nakłonienia ofiary do określonych działań. Potrzebna jest tutaj wiedza informatyczna. Natomiast vishing lub voice phishing to forma głosowa forma phishingu. Ofiarą oszustów mógł paść Zbigniew Buczkowski, aktor znany z ról w serialu komediowym "Graczykowie" czy "Lombardu. Życie pod zastaw".

Oszust podczas rozmowy telefonicznej podszywa się pod instytucję i wyłudza wrażliwe dane albo nakłania do dokonania przez rozmówcę przelewu na wskazany rachunek bankowy. I właśnie te dwie metody zajmują niechlubne czołowe miejsca popularności najczęstszych metod hackerskich. Eksperci są zgodni, że największym problemem w zapewnieniu bezpieczeństwa osób prywatnych i przedsiębiorców jest nadal niska świadomość zagrożeń zarówno wśród osób prywatnych, jak i firm. 


Buczkowski mógł stracić pieniądze 

- Na planie serialu dzwoni do mnie telefon. Odbieram w przerwie zdjęć, przedstawia się facet i mówi, że dzwoni z banku. Pyta się o moje dane i pyta się, czy składałem wniosek o kredyt? Mówię, że nie! I on uderza na alarm, że ktoś przejął dostęp do mojego telefonu i że on wyśle mi aplikację, którą mam zainstalować w mojej komórce, bo ona naprawi mi zainfekowany przez hakerów telefon. Grzecznie się rozłączyłem i zadzwoniłem do mojego banku – i co? Okazało się, że to był oszust. Chciał zainstalować w moim telefonie zdalny pulpit i dobrać się do mojego konta - opowiada Zbigniew Buczkowski w kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.

Przestępcy potrafią podszyć się pod prawdziwy numer banku, instytucji lub konkretnej osoby. Wśród najczęściej wymienianych oszustw dominowało podszywanie się pod instytucję publiczną w rozmowie telefonicznej. Potwierdzają to klienci, a także banki i instytucje finansowe. Przestępcy coraz częściej odchodzą od prób zaawansowanych ataków hakerskich na profesjonalnie chronione systemy IT instytucji finansowych. Koncentrują się na socjotechnice jako dużo skuteczniejszej metodzie, wspieranej nowoczesnymi technologiami.

Nie zmienia się cel oszustów - zawsze chodzi o nakłonienie ofiary do wykonania czynności, które umożliwiają kradzież. Ataki socjotechniczne rozwijają się w dynamicznie i przybierają nowe formy. Wzrost skali przestępstw z wykorzystaniem socjotechnik, potwierdza fakt częstszego osobistego kontaktu z co najmniej jedną z takich metod wyłudzeń aż 36 proc. badanych. To więcej o 4 proc. w stosunku do 2022 r. Pomimo ogólnej świadomości zagrożeń, warto podkreślić, że jest to jednak nadal najsłabsze ogniwo z punktu widzenia bezpieczeństwa osób prywatnych, przedsiębiorców i dużych instytucji finansowych. 


Podejmij te kroki, by się ochronić przed phishingiem

Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, banki wraz z Policją przypominają:

  • Przestępcy potrafią podszyć się pod prawdziwy numer telefonu banku.
  • Stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Weryfikuj rozmówcę.
  • Oszuści wywierają presję czasu. Przedstawiają sytuację jako niecierpiącą zwłoki. Prawdziwy pracownik banku nigdy tak nie działa!
  • Masz wątpliwości czy dzwoni ktoś z twojego banku – sam zadzwoń na infolinię.
  • Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku! 

Kampania „Bankowcy dla CyberEdukacji” jest wspólną inicjatywą Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa i banków. Celem kampanii jest edukacja wszystkich użytkowników Internetu w zakresie cyberzagrożeń i sposobów ochrony przed nimi. Twarzami tegorocznej edycji są Katarzyna Skrzynecka i Zbigniew Buczkowski. 

Tego dowiesz się z artykułu: 

  • Przestępcy podszywają się pod instytucje publiczne lub banki, wyłudzając wrażliwe dane lub nakłaniając do instalacji złośliwego oprogramowania, co potwierdza przypadek Zbigniewa Buczkowskiego w ramach kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”
  •  36% badanych miało kontakt z oszustwem opartym na manipulacji, co pokazuje wzrost o 4% w stosunku do poprzedniego roku
  • Przestępcy wykorzystują presję czasu i wiarygodność numerów telefonicznych. Weryfikacja rozmówcy i samodzielne kontaktowanie się z bankiem to klucz do ochrony danych
  • Kampania „Bankowcy dla CyberEdukacji” podkreśla potrzebę zwiększenia świadomości na temat cyberzagrożeń, angażując znane postacie, jak Katarzyna Skrzynecka i Zbigniew Buczkowski

Fot. Zbigniew Buczkowski na planie serialu "Lombard. Życie pod zastaw"/ATM

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj20 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (20)

Inne tematy w dziale Technologie