Budowa ostatniego odcinka drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną wkracza w decydującą fazę. Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na dokumentację projektową kilometrowego toru wodnego do portu w Elblągu. Przez lata sporna kwestia budowy ostatniego, niespełna kilometrowego odcinka pozostawała nierozwiązana.
Przygotowania do budowy ostatniego odcinka drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną
Od stycznia 2024 roku prowadzone są prace w ramach IV etapu budowy drogi wodnej, obejmujące pogłębianie rzeki Elbląg na odcinku od punktu P1 do P2. W ramach tych działań przeprowadzono również badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych, takich jak pozostałości militarne, złom czy elementy żelbetowe.
Ogłoszenie przetargu na V etap budowy, obejmujący ostatni odcinek toru, to milowy krok w realizacji projektu.
Ostatni odcinek toru wodnego o długości około 1 kilometra obejmuje trasę od punktu P2 (rozwidlenie rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego) do punktu Port (przy moście Unii Europejskiej). Tor wodny ma mieć szerokość 36 metrów i głębokość 5 metrów. Plan zakłada również umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 metrów, co zapewni pełną funkcjonalność portu w Elblągu.
Przetarg ogłoszony przez Urząd Morski w Gdyni dotyczy nie tylko opracowania dokumentacji projektowej, ale również nadzoru autorskiego nad budową.
– Prace nad dokumentacją projektową oraz analizy techniczne są kluczowe dla dokończenia tej istotnej inwestycji – podkreśla Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Kontrowersje i nowe spojrzenie na inwestycję
Decyzja rządu o dokończeniu budowy ostatniego odcinka toru wodnego zakończyła wieloletnie spory związane z odpowiedzialnością za ten fragment. Niespełna kilometrowy fragment toru wodnego do portu w Elblągu nie był wcześniej objęty programem pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Rząd PiS, dla którego droga wodna przez Mierzeję była inwestycją strategiczną nie przewidywał wykonania ostatniego odcinka do elbląskiego portu. Chciał by ten fragment zbudował samorząd elbląski.
Po wyborach parlamentarnych, nowy rząd - koalicyjny przekazał, że wykona ostatnie 900 metrów do elbląskiego portu. – Ta inwestycja to strategiczny krok w kierunku pełnego wykorzystania potencjału naszego portu – podkreślają lokalni przedstawiciele.
Perspektywy na przyszłość
Droga wodna przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie dla Polski, nie tylko w kontekście rozwoju gospodarczego regionu, ale również dla wzrostu znaczenia portu w Elblągu. Całkowita długość drogi wynosi prawie 23 kilometry, z czego ponad 10 kilometrów przebiega przez Zalew Wiślany, a kolejne 10 przez rzekę Elbląg.
Ostatnie prace przy drodze wodnej obejmują m.in. budowę śluzy, portu zewnętrznego oraz stanowiska postojowego. Te elementy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i funkcjonalności całego projektu, zwiększając dostępność transportu wodnego oraz potencjał rozwoju gospodarczego regionu.
red.
Zdjęcie archiwalne, prace przy budowie Przekopu na Mierzei Wiślanej, fot. fot. NDI/Urząd Morski w Gdyni
Inne tematy w dziale Społeczeństwo