fot. Canva
fot. Canva

Rekordowe odszkodowania za błędy medyczne. 10 mln złotych wypłacone pacjentom

Redakcja Redakcja Służba zdrowia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
W 2024 roku Rzecznik Praw Pacjenta wydał 385 decyzji dotyczących naruszeń zbiorowych praw pacjentów oraz przyznał odszkodowania na kwotę prawie 10 milionów złotych. Rekompensaty pozwoliły pacjentom uniknąć długich sporów sądowych.

Receptomaty i medyczna marihuana - decyzje Rzecznika Praw Pacjenta

W zakresie tzw. receptomatów RPP wydał 32 decyzje uznające stosowanie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, z tego 23 sprawy dotyczyły dostępu do leków odurzających (medycznej marihuany). Inne sprawy dotyczące naruszenia zbiorowych prac pacjentów związane były m.in. z badaniem kleszczy w kierunku boreliozy, aby potwierdzić lub wykluczyć chorobę u człowieka, co jest niezgodne z wiedzą medyczną, ale też z bardzo często zgłaszanym przez pacjentów problemem z telefoniczną rejestracją na wizytę w podmiocie medycznym.

Ponadto rzecznik wydał 162 decyzje o przyznaniu świadczenia pieniężnego ze środków Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Łączna kwota udzielonego wsparcia sięga 9,5 mln zł.

- Liczba wpływających do nas wniosków, ale przede wszystkim to, że przyznawane przez nas rekompensaty są akceptowane przez pacjentów i ich bliskich, pokazują jak potrzebny był Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Tworząc go opieraliśmy się na modelach działających w krajach skandynawskich, przede wszystkim w Danii – mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.


60 tys. zł średniego odszkodowania - jak działa Fundusz Kompensacyjny?

Świadczenie pieniężne ze środków Funduszu Kompensacyjnego uzyskało 83 poszkodowanych pacjentów oraz 79 osób bliskich zmarłych pacjentów. Średnia wysokość świadczenia kompensacyjnego wynosi 60 tys. zł. Żaden z wnioskodawców nie zrzekł się przyznanego na jego rzecz świadczenia. Tym samym strony postępowania przed Rzecznikiem rezygnują z sądowego dochodzenia roszczeń i prowadzenia sporu prawnego z placówką medyczną.

- Funkcjonowanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, liczba zgłoszeń do niego, ale przede wszystkim liczba rozpatrzonych spraw i przyznanych odszkodowań, pokazują jak bardzo było potrzebne stworzenie takiej ścieżki dochodzenia roszczeń przez pacjentów. Cieszę się, że możemy w tym obszarze działać na rzecz osób poszkodowanych w zdarzeniach medycznych, ale też podnosić bezpieczeństwo pacjentów dzięki wytycznym, które kierujemy do podmiotów medycznych - mówi Bartłomiej Chmielowiec.


Kiedy przysługuje odszkodowanie za błąd medyczny? Przykłady i kwoty

Ostatnia z wydanych przez Rzecznika decyzji dotyczy pacjentki z masywnym stłuczeniem pośladków, która nie została należycie zdiagnozowana w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Nie wykonano podstawowego badania neurologicznego, ani badania tomografii komputerowej kręgosłupa, zaś badanie rentgenowskie zostało opisane w nieprawidłowy sposób. Konsekwencją tego był brak możliwości wykorzystania okna czasowego do wykonania niezbędnej w tej sytuacji operacji złamania kompresyjnego kręgosłupa. Rzecznik przyznał Pacjentce świadczenie w wysokości ponad 161 tys. zł.

Kwotę 113 tys. zł Rzecznik przyznał na rzecz pacjentki, która w trakcie operacji histerektomii (usunięcie macicy) doznała uszkodzenia jelita grubego, co zostało zdiagnozowane dopiero po zakończeniu hospitalizacji. Konieczna była w związku z tym reoperacja i wyłonienie stomii pokarmowej. Kwota 98 tys. zł została z kolei przyznana pacjentowi poddanemu planowej operacji usunięcia cysty bocznej szyi. W trakcie zabiegu nie zidentyfikowano właściwie cysty i usunięto guz, który okazał się fragmentem ślinianki z węzłami chłonnymi. Operacja była przy tym powikłana niedowładem nerwu twarzowego. Na skutek tego pacjent wymagał ponownej operacji, powikłanej niedowładem kolejnego nerwu.

Tryb pozasądowy realizowany przez Rzecznika Praw Pacjenta oznacza nie tylko szybką i obiektywną weryfikację sprawy pacjenta. Pozwala też na podejmowanie efektywnych działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa pacjentów. Szpital, w którym doszło do zdarzenia ma bowiem prawny obowiązek przeanalizowania przyczyny szkody oraz wdrożenia działań zapobiegających podobnym zdarzeniom w przyszłości. Taka analiza została już przeprowadzona w blisko 50 sprawach.

Tomasz Wypych

Zdjęcie ilustracyjne, fot. Canva



Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo