Od 1 stycznia 2025 roku brak OC może kosztować kierowców nawet 9330 zł, a kary automatycznie nalicza Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG). Z artykułu dowiesz się, jak zmienią się przepisy dotyczące ubezpieczeń, z czego wynikają podwyżki kar od nowego roku i co należy zrobić, aby uniknąć kłopotów z OC.
Wzrost opłat wynika z podwyżki płacy minimalnej do 4666 zł.
Obowiązkowe OC dla każdego pojazdu. System wychwyci niemal każdy przypadek
Polisa OC jest obowiązkowa dla każdego zarejestrowanego pojazdu, niezależnie od tego, czy jest on używany. W przypadku nowo zakupionych samochodów ubezpieczenie odnawia się automatycznie, pod warunkiem, że poprzednia polisa została w pełni opłacona. Przy zakupie pojazdu używanego nowy właściciel musi zadbać o przedłużenie ubezpieczenia, gdy obecna polisa wygaśnie. Brak OC oznacza automatyczne kary, naliczane przez system UFG, który porównuje bazę zarejestrowanych pojazdów z informacjami od ubezpieczycieli.
System UFG wykrywa przerwy w OC z 95-procentową skutecznością, co sprawia, że niemal każdy przypadek zostaje wychwycony. W 2024 roku UFG wysłał blisko 250 tysięcy wezwań do zapłaty, a liczba ta rośnie.
Kary za brak OC w 2025 roku
Na wysokość opłat za brak OC wpływa wzrost wynagrodzenia minimalnego. Przyjrzyjmy się zatem, ile wyniosą stawki kar w zależności od czasu bez aktywnego ubezpieczenia:
- 1-3 dni: 1870 zł (20 proc. maksymalnej kary)
- 4-14 dni: 4670 zł (50 proc. maksymalnej kary)
- powyżej 14 dni: 9330 zł (100 proc. maksymalnej kary).
Warto zaznaczyć, że w przypadku samochodów ciężarowych maksymalna kara za brak OC może wynieść nawet do 14 000 zł, a dla motocykli – 1560 zł.
Konsekwencje finansowe dla kierowców bez OC
Kierowcy bez ważnej polisy OC odpowiadają finansowo za wszelkie szkody wyrządzone w wypadkach. UFG ma prawo dochodzić zwrotu wypłaconych odszkodowań w ramach tzw. regresu. Z danych przytaczanych przez portal Wprost Biznes wynika, że rekordzista musi oddać 4,7 mln zł, a przeciętny regres wynosi 22 tys. zł. Tymczasem roczny koszt polisy OC to zaledwie 600-700 zł.
Jak unikać problemów z UFG
Jeżeli nie chcecie mieć kłopotów z UFG, to warto, abyście pamiętali o zachowaniu ciągłości OC, szczególnie po zakupie używanego pojazdu. Instytucje odpowiadające za kontrole nie lubią, gdy się je ignoruje, dlatego warto odpowiadać na wezwania UFG, przedstawiając dokumenty lub regulując opłaty. Brak reakcji na wezwania UFG prowadzi do przekazania sprawy do urzędu skarbowego, który zajmie się egzekucją zaległości. Uwaga, jeżeli znalazłeś się w trudnej sytuacji finansowej, nie wpadaj w panikę. Instytucja jest ugodowa, możesz wystąpić o rozłożenie kary na raty lub jej częściowe umorzenie.
na zdjęciu: Piesi i samochody na drodze krajowej nr 80 w Pędzewie, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/Tytus Żmijewski
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- jak zmienią się przepisy dotyczące ubezpieczeń
- dlaczego opłaty wzrosną od 2025 roku
- ile będą wynosić kary za brak OC od nowego roku
- jak uniknąć problemów z UFG
Inne tematy w dziale Gospodarka