Nie cichną informację dotyczące katastrofy samolotowej wpobliżu Aktau w Kazachstanie. Samolot Embraer-190 należący do Azerbaijan Airlines runął na zmiemię. Moment katastrofu zarejstrowali świadkowie. W wyniku wypadku zginęło 38 osób, a 29 zostało rannych. Na pokładzie znajdowało się 67 pasażerów i członków załogi. Choć przyczyny tragedii są wciąż badane, portal Euronews poinformował, że za katastrofę mogła odpowiadać rosyjska rakieta ziemia-powietrze.
Przebieg katastrofy Azerbaijan Airlines
Samolot Embraer-190 wystartował z Baku i kierował się do Groznego, jednak z powodu niesprzyjających warunków pogodowych został przekierowany na lotnisko w Aktau w Kazachstanie.
Na miejscu katastrofy odnaleziono czarne skrzynki samolotu, a śledztwo prowadzone jest z udziałem Międzynarodowego Komitetu Lotnictwa WNP oraz ekspertów z Brazylii, producenta samolotu Embraer.
Podczas konferencji prasowej minister transportu Kazachstanu Marat Karabajew oświadczył, że załoga samolotu azerbejdżańskich linii lotniczych po wejściu w przestrzeń powietrzną Kazachstanu nawiązała kontakt z kontrolerem wieży lotniska w Aktau. Załoga podjęła dwie próby zejścia do pasa lotniska Aktau.
- Wtedy zaobserwowano chaotyczne zmiany wysokości statku. Następnie samolot skierował się w stronę wybrzeża. O godz. 11.28 utracono łączność z załogą, po czym samolot zderzył się z ziemią. – powiedział minister cytowany przez kazachski portal Tengri News.
- Nie możemy dzisiaj potwierdzić ani obalić żadnej wersji. Dochodzenie jest w toku. - powiedział kazaski wicepremier Bozumbajew.
Rosyjskie rakiety podejrzane o spowodowanie tragedii
Jak podaje Euronews, powołując się na źródła w rządzie Azerbejdżanu, samolot mógł zostać trafiony odłamkami rosyjskiej rakiety ziemia-powietrze. Pocisk miał eksplodować w pobliżu maszyny w czasie, gdy rosyjska obrona przeciwlotnicza odpierała atak ukraińskich dronów nad Groznym, stolicą Czeczenii. Ślady na wraku, przypominające uszkodzenia spowodowane odłamkami pocisku, potwierdzają tę hipotezę.
Ekspert wojskowy Jan Matwiejew zauważył, że pasażerowie, którzy przeżyli katastrofę, zgłaszali odgłosy eksplozji, co sugeruje uszkodzenie samolotu jeszcze przed próbą lądowania.
Dlaczego Rosja mogła zestrzelić samolot?
- Napięta sytuacja w regionie: Konflikt z Ukrainą prowadzi do wzmożonej aktywności rosyjskiej obrony przeciwlotniczej. Ataki dronów, takie jak ten nad Groznym, mogą prowokować błędy operacyjne.
- Nieostrożność w operowaniu systemami obronnymi: System Pancyr-S1, używany w czasie incydentu, został już wcześniej wskazany jako przyczyniający się do przypadkowych zestrzeleń.
- Brak komunikacji i koordynacji: Załodze odmówiono lądowania w Groznym i Machaczkale, co dodatkowo komplikuje przebieg wydarzeń.
Zestrzelenia cywilnych samolotów przez wojsko
Incydenty z zestrzeleniem cywilnych samolotów, w które zaangażowana była Rosja lub kraje byłego ZSRR, budzą szczególne emocje. Najbardziej znane przypadki to:
- Malaysia Airlines MH17 (2014) – rakieta Buk nad Ukrainą, zginęło 298 osób
- Korean Air Lines 007 (1983) – myśliwiec radziecki zestrzelił Boeinga 747, zginęło 269 osób
- Siberia Airlines 1812 (2001) – ukraińska rakieta przypadkowo zestrzeliła Tu-154 nad Morzem Czarnym, zginęło 78 osób
Reakcja Europy i świata na katastrofę
- Dyplomatyczne naciski: Unia Europejska może wyrazić oficjalne potępienie oraz wezwać do przejrzystego międzynarodowego dochodzenia
- Sankcje: Zależnie od wyników śledztwa, możliwe jest rozszerzenie sankcji wobec Rosji
- Wsparcie Azerbejdżanu i Kazachstanu: Europa i USA deklarują gotowość do pomocy w śledztwie oraz wyjaśnieniu przyczyn katastrofy.
Według władz Kazachstanu na pokładzie samolotu było 42 obywateli Azerbejdżanu, 16 obywateli Rosji, sześciu Kazachów i trzech obywateli Kirgistanu.
Red.
Fot: Miejsce katastrofy azerskiego samolotu Embraer ERJ-190AR
Inne tematy w dziale Społeczeństwo