Lot.pl
Lot.pl

Warszawskie Lotnisko Chopina i CPK. Inwestycje warte miliardy złotych

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 13
Polski rząd, mimo ambitnych planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), nie zapomina o rozwoju istniejącej infrastruktury. Spółka Polskie Porty Lotnicze (PPL) ogłosiła modernizację Lotniska Chopina w Warszawie, która ma na celu zwiększenie jego przepustowości. Jednocześnie PPL będzie istotnym partnerem w realizacji projektu CPK w Baranowie, inwestując w niego miliardy złotych.

CPK i Lotnisko Chopina - strategiczne partnerstwo Polskich Portów Lotniczych

Spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) i Polskie Porty Lotnicze (PPL) ogłosiły zawarcie listu intencyjnego, który wyznacza nowy etap współpracy w budowie największego projektu infrastrukturalnego w Polsce. Zgodnie z umową PPL obejmie do 49% udziałów w spółce CPK.Lotnisko, odpowiedzialnej za realizację nowego centralnego lotniska w Baranowie, inwestując w projekt aż 9 miliardów złotych. CPK zachowa większościowy pakiet akcji, co podkreśla znaczenie polskiego kapitału w zarządzaniu kluczową infrastrukturą lotniskową.

Konsorcjum firm Vinci Airports oraz IFM, wybrane jesienią ubiegłego roku, miało zostać inwestorem strategicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Decyzja zapadła po wyborach parlamentarnych. Inwestor planował zainwestować około 8 mld zł w zamian za mniejszościowe udziały w spółce CPK-Lotnisko oraz udział w jej przyszłych zyskach.

Obecnie jednak zapadła kluczowa decyzja zmieniająca kierunek projektu. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił niedawno, że to właśnie Polskie Porty Lotnicze (PPL) staną się strategicznym partnerem CPK. PPL będą odpowiedzialne za zarządzanie nowym centralnym lotniskiem.


Nowe centrum lotnicze w Baranowie: CPK wkracza w fazę realizacji

Centralny Port Komunikacyjny, czyli nowoczesne lotnisko między Warszawą a Łodzią, ma być gotowe na przyjęcie pasażerów w 2032 roku. W momencie otwarcia CPK przejmie cały ruch pasażerski z Lotniska Chopina w Warszawie, które pozostanie portem uzupełniającym. Według planów nowy port będzie początkowo przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.

Koszt budowy CPK do 2032 roku wyniesie 131,7 mld zł, z czego znaczna część środków pochodzić będzie z polskiego kapitału, w tym z wkładu PPL.

Prezes CPK Filip Czernicki zapowiedział, że decyzja lokalizacyjna dla inwestycji zostanie wydana do stycznia 2025 roku. Podkreślił również, że współpraca z PPL pozwoli zachować przyszłe zyski z nowego lotniska w polskich rękach. „To strategiczna decyzja, która umacnia nasze działania na rzecz rozwoju transportu lotniczego w Polsce” – dodał Czernicki.

PPL jako kluczowy partner CPK

Polskie Porty Lotnicze, zarządzające m.in. Lotniskiem Chopina, to partner strategiczny projektu Centralny Port Komunikacyjny. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślił, że PPL posiada odpowiednie zasoby i doświadczenie, by efektywnie uczestniczyć w budowie CPK. „To najważniejsza decyzja organizacyjna i kapitałowa w historii projektu CPK. Chcemy, by największy projekt lotniczy w Polsce był całkowicie polską inicjatywą” – zaznaczył Klimczak.

Prezes PPL Andrzej Ilków potwierdził, że w ramach współpracy pracownicy Lotniska Chopina wezmą udział w rozwoju nowego lotniska. „Współpraca z CPK to krok milowy w naszej strategii rozwoju infrastruktury lotniczej w Polsce” – dodał Ilków.

Projekt CPK obejmuje nie tylko budowę centralnego lotniska, ale również rozwój infrastruktury towarzyszącej, w tym systemu Kolei Dużych Prędkości oraz rozbudowy sieci dróg ekspresowych i autostrad. W ramach projektu powstanie ponad 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, łączących kluczowe miasta Polski z centralnym lotniskiem.

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek podkreślił, że udział PPL to kluczowa decyzja, która pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału inwestycyjnego i ludzkiego obu podmiotów.

Lotnisko Chopina: Kluczowy element rozwoju polskiego lotnictwa

Lotnisko Chopina w Warszawie, zarządzane przez PPL, pozostaje największym portem lotniczym w Polsce i jednym z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z założeniami, po uruchomieniu CPK, Lotnisko Chopina będzie pełniło funkcję portu uzupełniającego. Modernizacja i integracja systemów zarządzania obu portów pozwoli na stworzenie nowoczesnej sieci transportu lotniczego w kraju.

Obecnie Lotnisko Chopina obsługuje rocznie około 18 milionów pasażerów, a po modernizacji planowanej do 2029 roku, przepustowość ma wzrosnąć do 30 milionów pasażerów rocznie. Inwestycja o wartości 1,6 miliarda złotych będzie finansowana ze środków PPL, bez wsparcia z budżetu państwa.

Prace projektowe potrwają do 2026 r., prace budowlane zaplanowano na lata 2026–2028, natomiast otwarcie zmodernizowanej infrastruktury planowane jest na sezon Lato 2029.

W ramach modernizacji z 62 do 83 wzrośnie liczba stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych jak Boeing 737 czy Airbus A320, a z 15 do 24 wzrośnie liczba stanowisk dla samolotów szerokokadłubowych, jak Boeing 787 Dreamliner. Całkowita powierzchnia terminala pasażerskiego ma wzrosnąć o 15 proc.

Centralny Port Komunikacyjny, wraz z Lotniskiem Chopina, ma szansę stać się jednym z najważniejszych hubów transportowych w Europie. Współpraca między PPL a CPK, oparta na polskim kapitale i doświadczeniu, wzmacnia pozycję kraju na globalnej mapie transportu lotniczego.


Tego dowiedziałeś się z naszego tekstu:

  • Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie zmodernizowane za 1,6 mld zł do 2029 roku, co pozwoli obsłużyć do 30 mln pasażerów rocznie;
  • Liczba miejsc postojowych dla samolotów na Lotnisku Chopina wzrośnie zarówno dla maszyn wąskokadłubowych, jak i szerokokadłubowych;
  • Modernizacja zostanie sfinansowana z zysków PPL, bez dodatkowych środków z budżetu państwa;
  • Polskie Porty Lotnicze zainwestują 9 mld zł w budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego i obejmą do 49% udziałów w spółce odpowiedzialnej za budowę lotniska w Baranowie;
  • CPK pozostanie większościowym udziałowcem, a szczegółowe porozumienia dotyczące zarządzania nowym lotniskiem powstaną do końca 2025 roku.

MB

Fot. Lotnisko im. Chopina na Okęciu w Warszawie. Źródło: lot.com

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj13 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (13)

Inne tematy w dziale Gospodarka