W poniedziałek oddano do użytkowania dwa istotne odcinki dróg ekspresowych, które znacząco poprawią podróżowanie po Polsce: ostatni odcinek trasy S7 łączący Warszawę z Krakowem i północną obwodnicę Krakowa drogi S52. Łączna długość nowo otwartych odcinków wynosi 25 km.
Nowa jakość podróży między Warszawą a Krakowem
Nowo otwarty odcinek S7, o długości 13,3 km, łączy Widomą z Krakowem, zamykając całą trasę między Warszawą a Krakowem. Teraz 270 km nowoczesnej drogi ekspresowej pozwala pokonać ten dystans w około 2,5 godziny. To niemal dwa razy szybciej niż w czasach korzystania ze starej drogi krajowej DK7, prowadzącej przez Radom i Kielce.
Chociaż trasa jest już udostępniona kierowcom, to nie wszystkie prace zostały zakończone. Na węzłach i przy ogrodzeniach wciąż trwają roboty, dlatego obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Michna z GDDKiA zapowiedział, że prace zostaną zakończone wiosną 2024 roku.
Północna obwodnica Krakowa: ring coraz bliżej kompletności
Drugą kluczową inwestycją jest otwarcie 12,3 km Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ramach drogi ekspresowej S52. Ta trasa czyni Kraków drugim po Łodzi miastem w Polsce otoczonym niemal pełnym ringiem dróg szybkiego ruchu. Dzięki temu obwodnica Krakowa osiągnęła długość 64,5 km, jednak do pełnej funkcjonalności brakuje jeszcze 5 km odcinka S7 między węzłami Mistrzejowice i Nowa Huta, który ma być oddany do użytku w 2026 roku.
POK to ważna inwestycja, oferująca trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Jednak ze względu na ograniczenia terenowe prędkość na tej trasie została ograniczona do 100 km/h, a w tunelach Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m) – do 80 km/h. POK łączy się z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami).
Na potrzeby inwestycji wybudowano 20 km dróg dojazdowych oraz 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km. Trasa przebiega przez teren Krakowa oraz gminy Wielka Wieś i Zielonki, co pozwala na dogodne połączenie miasta z okolicznymi miejscowościami. Inwestycję rozpoczęto w 2019 roku.
Znaczenie dla transportu i rozwoju regionu
Otwarcie ostatniego odcinka S7 i Północnej Obwodnicy Krakowa to nie tylko udogodnienie dla kierowców, ale także istotny krok w rozwoju infrastruktury drogowej Polski. Szybsze i bezpieczniejsze połączenia między dwoma największymi miastami w kraju oraz lepszy dostęp do Krakowa z jego północnych okolic z pewnością przyczyniają się do poprawy mobilności mieszkańców i rozwoju gospodarczego regionu. Od dziś powinniśmy szybciej dostać się z Krakowa do stolicy, a także krócej stać w korkach w sercu Małopolski.
Fot. Droga S7/GDDKiA
GW
Inne tematy w dziale Społeczeństwo