W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku, co znacząco zwiększy jego zdolność przeładunkową. Dyrektor generalny Baltic Hub, Charles Baker zapowiedział, że po zakończeniu inwestycji terminal będzie w stanie obsługiwać aż 4,5 miliona TEU rocznie, w porównaniu z obecnymi 3 milionami TEU. Projekt, którego koszt wynosi około 2 miliardy złotych, stawia Gdańsk w czołówce największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.
Zaawansowane prace nad terminalem T3
Rozbudowa terminalu Baltic Hub rozpoczęła się pod koniec 2022 roku. Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie infrastruktury do składowania kontenerów, został już zakończony. - W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS) – wyjaśnił Charles Baker.
Dodatkowo, nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, w których będą pracować półautomatyczne suwnice RMG. Równocześnie prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, które zapewnią pełną operacyjność terminalu.
- Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok, a nowy terminal T3 osiągnie zdolność przeładunkową na poziomie 4,5 miliona TEU rocznie – dodał dyrektor Baltic Hub.
Nowoczesna infrastruktura i ekologia
Po zakończeniu inwestycji Baltic Hub będzie dysponować 124 hektarami placów składowych oraz 2,1 km głębokowodnego nabrzeża. Nowoczesny sprzęt, w tym 21 suwnic STS i 74 suwnice placowe, umożliwi terminalowi efektywną obsługę największych kontenerowców świata.
- Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych o długości 750 metrów każdy oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym rozwiązaniom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – zaznaczył Baker.
Co istotne, terminal T3 powstaje całkowicie na wodzie, co oznacza, że portowy charakter krajobrazu Gdańska nie ulegnie zmianie. Baker wyjawił również, że pomiary wskazują, iż działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu.
Wkład w polską gospodarkę
Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce, zarówno na poziomie regionalnym, jak i krajowym. - Jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce. Nasz sukces to także ich sukces – ocenił Baker.
Terminal, który działa od 2007 roku (wcześniej pod nazwą DCT Gdańsk), obecnie obsługuje do 3 milionów TEU rocznie. W 2023 roku przeładowano tam 2,05 miliona TEU, co pokazuje jego dynamiczny rozwój. Po zakończeniu rozbudowy Baltic Hub umocni swoją pozycję jako kluczowego węzła logistycznego na Bałtyku.
Koszt budowy terminalu T3 wynosi około 2 miliardy złotych i jest finansowany ze środków zewnętrznych kredytodawców. Dzięki tej inwestycji Gdańsk nie tylko zwiększy swoje możliwości przeładunkowe, ale również przyciągnie nowych partnerów biznesowych.
- Tak ogromny projekt inwestycyjny wiąże się z wieloma wyzwaniami, ale Baltic Hub ma doświadczenie w realizacji gigantycznych przedsięwzięć. Naszym celem jest dalszy rozwój i umacnianie pozycji Gdańska na mapie światowego handlu – podsumował Charles Baker.
Fot. Rozbudowa terminala Baltic Hub w Gdańsku/Budimex
Red.
Inne tematy w dziale Społeczeństwo