Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła ambitne plany na 2025 rok, które obejmują oddanie do użytku około 400 km nowych dróg, w tym strategicznych odcinków autostrad i dróg ekspresowych. Szef GDDKiA, Paweł Woźniak, podkreślił, że inwestycje te mają na celu poprawę bezpieczeństwa i usprawnienie komunikacji w Polsce.
Kluczowe odcinki dróg planowane na 2025 rok
Wśród planowanych inwestycji na przyszły rok znalazły się:
- 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, co przyczyni się do lepszego połączenia wschodniej części kraju.
- 37 km drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim, która usprawni komunikację w jednym z najbardziej zurbanizowanych regionów Polski.
- 38 km obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (S7) oraz obwodnicy Żukowa, kluczowe dla poprawy ruchu w rejonie Trójmiasta.
- Obwodnice mniejszych miejscowości, takich jak Opatów, Suchowola i Wąchock.
Łącznie GDDKiA planuje przetargi na budowę około 330 km nowych dróg w 2025 roku. Wśród nich znajdą się odcinki autostrady A2 Łódź-Warszawa, brakujące fragmenty drogi S17 między Lublinem a Hrebennem oraz odcinki Via Carpatia na Mazowszu.
Miliardowe inwestycje w infrastrukturę drogową
Wartość przetargów zaplanowanych na 2025 rok wyniesie od 12 do 13 miliardów złotych. Jak poinformował Paweł Woźniak, GDDKiA zakończyła rok 2024 z imponującymi wynikami:
- 5200 km dróg szybkiego ruchu dostępnych dla kierowców, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych.
- W 2024 roku oddano do użytku 18 odcinków o łącznej długości niemal 156 km, w tym m.in. fragmenty S52 (Północna Obwodnica Krakowa) oraz S7 (Widoma-Kraków), które zapewniły bezpośrednie połączenie między Warszawą a Krakowem.
- GDDKiA podpisała 36 umów na odcinki o łącznej długości 456,5 km i wartości blisko 19 mld zł.
W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID), GDDKiA zrealizowała w 2024 roku 269 zadań o wartości 650 mln zł. Wśród kluczowych działań znalazły się:
- Budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych.
- Doświetlenie 3830 przejść dla pieszych, co zwiększa bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego.
- Budowa zatok autobusowych oraz azyli na przejściach dla pieszych.
Łącznie, od początku programu, doświetlono 7258 przejść dla pieszych, co czyni polską infrastrukturę drogową bardziej przyjazną dla pieszych i rowerzystów.
Realizacje i przetargi wykraczające poza plany
GDDKiA chwali się, że zakończyła rok 2024 z realizacją przekraczającą założenia planu. Wśród niespodziewanych sukcesów znalazło się m.in.:
- Oddanie do ruchu autostrady A2 Groszki-Siedlce Zachód, pierwotnie planowane na wiosnę 2025 roku.
- Ogłoszenie przetargów na trzy odcinki drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina, w tym budowę najdłuższego w Polsce tunelu o długości 5 km.
- Rozpoczęcie przetargów na budowę dwóch odcinków strategicznej drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce.
Na uwagę zasługuje również zakończenie przetargów na 28 odcinków o łącznej długości 289 km, w tym siedmiu odcinków dróg szybkiego ruchu, takich jak autostrada A2 oraz drogi ekspresowe S6, S10 i S11. Łącznie w 2024 roku ogłoszono 89 przetargów na inwestycje związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego o wartości niemal 400 mln zł.
red.
Zdjęcie ilustracyjne, fot. GDDKiA
Inne tematy w dziale Społeczeństwo