Każdy wie, że bez kieszonkowego ciężko żyje się. Czy polscy nastolatkowie dostają „wypłaty” od swoich rodziców? A jeśli tak, to czy wystarcza im to na wydatki?
Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) wspólnie z Fundacją Trampki na giełdzie przygotował raport „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych”. Został on zaprezentowany podczas III Kongresu Instytucji Finansowych - organizatorem wydarzenia jest ZPF.
Większość polskich nastolatków dostaje kieszonkowe
Okazało się, że ponad 70 proc. nastolatków regularnie dostaje kieszonkowe, a prawie dwie trzecie rodziców nastolatków rozmawia z nimi o sprawach finansowych. Tylko co dziesiąta osoba w wieku 13-17 lat deklaruje, że wiedzę o finansach czerpie od nauczycieli.
- Ten raport to nasza pierwsza próba zaprezentowania osób w wieku 13-17 lat w szerszym kontekście usług finansowych. Temat jest bardzo istotny, bo to właśnie ta grupa w perspektywie kilku lat będzie mogła korzystać z pełnego pakietu usług finansowych, zaciągając zobowiązania czy inwestując zgromadzone środki - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.
Podczas przeprowadzonego na potrzeby raportu badania 72,3 proc. ankietowanych nastolatków odpowiedziało, że regularnie otrzymują kieszonkowe. Około dwie trzecie z nich wskazuje, że są to kwoty mniejsze niż 200 zł miesięcznie.
W grupie nastolatków deklarujących regularne otrzymywanie kieszonkowego 78,8 proc. twierdzi, że dostaje pieniądze na konto. Z badania „Junior w świecie nowoczesnych usług finansowych” wynika, że młodzi ludzie najczęściej przeznaczają kieszonkowe na jedzenie na mieście (67,6 proc.), rozrywkę (50,6 proc.) i odzież/akcesoria (48,4 proc.). Warto zwrócić uwagę, że prawie połowa respondentów (47,2 proc.) wskazała, iż stara się oszczędzać część kieszonkowego. Ankietowani w badaniu nastolatkowie zostali zapytani również m.in. o to, czy korzystają z bankowości online oraz czy znają podstawowe usługi finansowe (np. przelewy, wypłaty z bankomatów itp.).
Rozmowy w domach o finansach
We wszystkich odpowiedziach można zauważyć wyraźną różnicę w poziomie wiedzy pomiędzy osobami, z którymi rodzice/opiekunowie rozmawiają o finansach, a tymi, które unikają takich tematów. Z badania wynika, że około dwie trzecie nastolatków rozmawia w domach o sprawach finansowych. Wśród nich 76,9 proc. regularnie korzysta z bankowości online. Tymczasem w grupie, w której brakuje domowych rozmów o pieniądzach, z tego rodzaju usług korzysta 62,6 proc. osób.
- Raport wyraźnie pokazuje, jak ważna jest rola rodziców i opiekunów w przekazywaniu dzieciom rzetelnej wiedzy o finansach. Zwłaszcza jeżeli zwrócimy uwagę na informację, że tylko co dziesiąta ankietowana osoba wskazała, iż źródłem wiedzy o nowinkach związanych z finansami są nauczyciele - zauważa Marcin Czugan.
Izabela Kozakiewicz-Frańczak, CEO Fundacji Trampki na giełdzie podkreśla: - Powinniśmy czym prędzej edukować rodziców, aby ci potrafili i chcieli rozmawiać z dziećmi o finansach. Warto wspierać młodych tak, aby dbali o finansową wiedzę od nastoletniego wieku i szli w dorosłość z takimi umiejętnościami, które wesprą ich bezpieczeństwo finansowe na długie lata.
Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (wcześniej Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce) powstał 27 października 1999 roku i obecnie skupia ponad 100 przedsiębiorstw z wielu sektorów polskiego rynku finansowego, w tym bankowości, zarządzania wierzytelnościami, pośredników finansowych, instytucji pożyczkowych, zarządzających informacją gospodarczą, odwróconej hipoteki w modelu sprzedażowym, fintech. Jest największą multisektorową organizacją podmiotów rynku finansowego w Polsce.
Fot. zdjęcie ilustracyjne/Pixabay
Tomasz Wypych
Inne tematy w dziale Gospodarka