W pierwszym roku działania systemu Metroroweru odnotowano ponad milion wypożyczeń – dokładnie 1,007 mln. Użytkownicy przejechali na rowerach ponad 3,74 mln kilometrów, spędzając na siodełkach łącznie 27 mln minut. Te imponujące wyniki ogłosił rzecznik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, Łukasz Zych.
System Metrorower to 7 tys. rowerów w 31 miastach
Uruchomiony 1 sierpnia system Metroroweru to sieć miejskich rowerów 4. generacji, wyposażonych w GPS i elektrozamki. Obejmuje 7 tys. rowerów dostępnych w 31 miastach i gminach GZM. System stworzono z myślą o podróżach na krótkich dystansach, tzw. „ostatniej mili”, wspierając mieszkańców przez cały rok. W okresie zimowym, od 1 grudnia do końca lutego, liczba rowerów w systemie zmniejszana jest o połowę, co nie przeszkadza w utrzymaniu jego popularności.
Przewodniczący zarządu GZM, Kazimierz Karolczak, uznał pierwszy sezon działania Metroroweru za duży sukces. „W zaledwie kilka miesięcy Metrorower stał się ważnym elementem naszej mobilności” – ocenił. Jak podkreślił, system nie tylko ułatwia przemieszczanie się, ale także przyczynia się do tworzenia bardziej przyjaznej środowisku przestrzeni miejskiej. Z rowerów skorzystało dotąd ponad 145 tys. zarejestrowanych użytkowników, co czyni Metrorower największym systemem miejskich wypożyczalni rowerów w Polsce i trzecim w Europie. Warto dodać, że system jest zintegrowany z komunikacją publiczną Transport GZM, a posiadacze biletów okresowych mogą korzystać z rowerów przez godzinę dziennie bez dodatkowych opłat.
Najwięcej wypożyczeń w Katowicach, Gliwicach, Chorzowie i Sosnowcu
Najwięcej wypożyczeń odnotowano w Katowicach, Gliwicach, Chorzowie i Sosnowcu, choć rowery były wykorzystywane w każdej z 31 gmin. Średni czas przejazdu wyniósł 28 minut, a średni dystans – 3,9 km. Popularność stacji zlokalizowanych przy dworcach kolejowych i centrach przesiadkowych wskazuje, że rowery są wykorzystywane głównie w celach transportowych, a nie rekreacyjnych.
Przygotowania do uruchomienia systemu trwały ponad dwa lata, a umowę z operatorem – firmą Nextbike GZM – podpisano w październiku 2023 roku. Koszt podstawowego zakresu projektu wyniósł 181,4 mln zł, a całkowita prognoza wydatków do 2029 roku opiewa na 240 mln zł. W listopadzie GZM wybrała dostawcę 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym za kwotę 5,2 mln zł. Rowery te będą elementem planowanej wypożyczalni długoterminowej, która dodatkowo uzupełni flotę Metroroweru.
Pierwszy rok funkcjonowania systemu potwierdził jego znaczenie jako elementu nowoczesnego i ekologicznego transportu w aglomeracji. Rosnąca popularność Metroroweru pokazuje, że mieszkańcy GZM chętnie korzystają z tego rozwiązania, wspierając ideę zrównoważonej mobilności miejskiej.
MB
Fot. Metrorower. Źródło: Metropolia GZM
Inne tematy w dziale Społeczeństwo