Galerie handlowe przed świętami przeżyją boom. Ponad połowa Polaków planuje zakupy świąteczne w centrach handlowych, a wzrost ruchu może być nawet większy niż w ubiegłym roku. Eksperci przewidują szczyt odwiedzin w ostatnich dniach przed Wigilią, gdy e-commerce nie nadąża z dostawami. Sprawdź, kiedy galerie będą najbardziej oblegane.
Centra handlowe przed świętami. Dlaczego Polacy odkładają zakupy na ostatnią chwilę?
Ponad połowa (51,2 proc. ) aktywnych konsumentów zamierza przed najbliższymi świętami udać się na zakupy do galerii i centrów handlowych. W zeszłym roku 48,7 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy w swoich domach było przynajmniej raz w tym okresie w tego typu obiektach. Najtłoczniej będzie teraz, w ostatnim tygodniu przed Bożym Narodzeniem, ale naprawdę wielka kumulacja nastąpi 4 dni przed Wigilią.
Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Proxi.cloud w ubiegłym roku w galeriach i centrach handlowych ruch wzrósł o 34 proc. w porównaniu trok do roku. Doganiały je tylko hipermarkety z wynikiem 32 proc. Dyskonty i supermarkety miały zdecydowanie słabsze skoki – 10 proc. i 7 proc.. W tym roku galerie i centra handlowe już zanotowały wzrost ruchu o 8,5% w Black Friday w stosunku do „zwykłego”, poprzedniego piątku. Raport został oparty na badaniu przeprowadzono wśród ponad 1,5 tys. Polaków odpowiedzialnych za zakupy w swoich gospodarstwach domowych. Ich odpowiedzi pokazują, że w tym roku w galeriach i centrach handlowych przed świętami ruch może być podobny bądź nawet trochę większy niż w poprzednim roku.
Przedświąteczny boom w galeriach handlowych. Szczyt zakupów 21-22 grudnia
Zdaniem analityków zebrane dane pokazują również, że najczęściej konsumenci będą chcieli odwiedzić galerie i centra handlowe w okresie do 2 tygodni przed świętami. Natomiast największa kumulacja wizyt nastąpi 4-6 dni przed Wigilią, głównie w weekend, tj. 20-22 grudnia. W 2023 roku wzmożony ruch w galeriach handlowych był szczególnie obserwowany w czasie trzech tygodni poprzedzających Boże Narodzenie. Sprzyjały temu dwie niedziele handlowe – 10 oraz 17 grudnia. Jednocześnie w soboty je poprzedzające nie było mniej tłoczno. W tym roku wzrost ruchu będzie skumulowany na przestrzeni dwóch tygodni poprzedzających święta, a nie trzech, jak rok temu. Będzie to wynikało z tego, że w grudniu br. niedziele handlowe przypadają 15 oraz 22 grudnia.
– W zeszłym roku największy ruch w placówkach handlowych zanotowaliśmy 22 grudnia, a więc tuż przed samymi świętami. Świadczy to o tym, że duża część Polaków odkłada zakup prezentów na ostatnią chwilę. W tym roku spodziewamy się, że szczytowymi dniami będą sobota, 21 grudnia, oraz niedziela handlowa, 22 grudnia. Okres bezpośrednio poprzedzający święta sprzyja wzrostowi ruchu z uwagi na brak możliwości korzystania z zakupów e-commerce. Czas na dostawę takich zakupów przed świętami jest zbyt krótki – wyjaśnia Łukasz Pytlewski, współautor raportu z Proxi.cloud.
Świąteczne zakupy 2024: galerie handlowe przeżyją rekordowy wzrost ruchu
Rok temu, w okresie trzech tygodni przed Wigilią w porównaniu do referencyjnego okresu, przyjętego od 30 października do 5 listopada 2023 roku, ruch w tego typu obiektach wzrósł średnio o 34 proc. W hipermarketach zwiększył się przeciętnie o 32%, w dyskontach o 10%, a w supermarketach – o 7 proc.
- Z tego wynika, że najsilniejszy wzrost ruchu w okresie przedświątecznym jest obserwowany w galeriach handlowych. Świadczy to o tym, że ich oferty świąteczne, w tym prezentowe, są zdecydowanie lepiej dopasowane niż wielkopowierzchniowych sieci handlowych. Przewiduję, że tym razem w galeriach handlowych i hipermarketach ruch rdr. również wzrośnie dwucyfrowo – mówi Łukasz Pytlewski.
Do tego autorzy raportu dodają, że jest na to duża szansa. Dla przykładu, w tym roku galerie i centra handlowe już zanotowały wzrost ruchu o 8,5 proc. w Black Friday (29 listopada br.) w stosunku do „zwykłego”, poprzedniego piątku (22 listopada br.). – Natężenie promocji oraz ich komunikacji w mediach spowodowało, że klienci chętniej odwiedzali galerie i centra handlowe tego dnia. Powyższy wzrost bez wątpienia był zauważalny przez sieci handlowe operujące w galeriach – podsumowuje Łukasz Pytlewski.
Tomasz Wypych
Szczyt ruchu w galeriach handlowych szacowany jest na 4 dni przed Wigilią, fot. Pixabay
Inne tematy w dziale Gospodarka