Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe przepisy zobowiązują miasta powyżej 100 tys. mieszkańców do tworzenia stref czystego transportu oraz zakupu zeroemisyjnych autobusów od 2026 roku. Ustawa wprowadza także szereg wyjątków oraz ułatwień dla samorządów i urzędów.
Nowelizacja ustawy o elektromobilności jest istotnym krokiem w walce z zanieczyszczeniem powietrza w polskich miastach. Strefy czystego transportu mają poprawić jakość powietrza, a wymiana floty autobusowej na pojazdy zeroemisyjne przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Działania te wpisują się w europejskie standardy ekologiczne oraz realizację unijnych celów klimatycznych.
Główne założenia nowelizacji ustawy
Strefy czystego transportu: Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, gdzie przekroczono normy NO2, muszą tworzyć strefy czystego transportu. Gminy mogą czasowo dopuścić wjazd pojazdów niespełniających norm za opłatą.
Zakup zeroemisyjnych autobusów: Od 2026 r. duże miasta będą kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne, z wyjątkiem przewozów międzygminnych i poza miastami.
Redukcja wymagań: Samorządy powyżej 50 tys. mieszkańców nie muszą już używać niskoemisyjnych autobusów. Udział pojazdów elektrycznych w administracji obniżono z 30% do 22%.
Parki narodowe: Dyrektorzy parków mogą zezwolić na ruch pojazdów zeroemisyjnych, np. na trasach turystycznych. Nowe przepisy mają poprawić jakość powietrza i wspierać zrównoważony transport.
Korzyści i wyzwania
Nowelizacja stwarza szanse na poprawę jakości powietrza i rozwój ekologicznego transportu publicznego. Wprowadzenie stref czystego transportu ma ograniczyć emisję szkodliwych substancji, co przełoży się na zdrowie mieszkańców. Jednocześnie zakup zeroemisyjnych autobusów wspiera rozwój nowoczesnych technologii, w tym elektromobilności.
Z drugiej strony, wdrożenie nowych regulacji będzie wymagało od samorządów znacznych nakładów finansowych. Konieczność inwestycji w zeroemisyjny transport i infrastruktury ładowania może być wyzwaniem szczególnie dla dużych miast.
Wyjątki i elastyczność dla gmin
Ustawa zawiera szereg wyłączeń, które umożliwiają dostosowanie przepisów do realnych potrzeb. Obowiązek zakupu zeroemisyjnych autobusów nie dotyczy przewozów międzygminnych oraz transportu na terenie mniejszych gmin. Samorządy mają także możliwość zniesienia stref czystego transportu, jeśli jakość powietrza poprawi się na przestrzeni trzech lat.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia, natomiast obowiązek zakupu autobusów zeroemisyjnych zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Nowelizacja jest krokiem w stronę zrównoważonego transportu i poprawy jakości życia w miastach, ale jednocześnie stawia przed samorządami nowe wyzwania związane z jej wdrożeniem.
MP
Prezydent Andrzej Duda. Fot. KPRP
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Polityka