na zdjęciu: pompy ciepła, zdjęcie ilustracyjne. fot. 51% Studios Architekture, Flickr, CC BY-SA 2.0
na zdjęciu: pompy ciepła, zdjęcie ilustracyjne. fot. 51% Studios Architekture, Flickr, CC BY-SA 2.0

Nabici w pompy ciepła. Jak bank i sprzedawcy oszukali polskich konsumentów

Redakcja Redakcja Energetyka Obserwuj temat Obserwuj notkę 26
Sąd Okręgowy w Gdańsku podjął decyzję, która może stanowić przełom w ochronie konsumentów w Polsce. W postępowaniu grupowym dotyczącym nieważności umów kredytowych na zakup pomp ciepła, sąd udzielił zabezpieczenia roszczeń kredytobiorców. Decyzja dotyczy wstrzymania obowiązku spłaty kredytów przez członków grupy do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

Pieniędzy nie ma, pomp ciepła też nie. Pozew przeciwko TF Bankowi

W styczniu 2024 roku Rzecznik Finansowy wniósł pozew zbiorowy przeciwko TF Bankowi AB (S.A.) z siedzibą w Borås, Szwecja, działającemu poprzez swój polski oddział. Kluczowy zarzut dotyczy niewłaściwego wypłacania środków z kredytów. Zgodnie z umowami, bank miał przekazać środki sprzedawcom pomp ciepła dopiero po dostarczeniu i zainstalowaniu urządzeń u klientów. Tymczasem sprzedawcy otrzymali pieniądze, ale pomp nie dostarczyli, pozostawiając klientów bez urządzeń, lecz z kredytem do spłaty.


Oszustwo na pompy ciepła kosztem najuboższych

Sprawa budzi szczególne emocje, ponieważ dotyczy przede wszystkim osób o niskich dochodach, które szukały sposobu na obniżenie kosztów ogrzewania. Klienci, zaufawszy bankowi, podpisywali umowy, które miały gwarantować bezpieczną realizację transakcji. Jednak bank, wbrew zapisom umowy, wypłacił środki bez upewnienia się, czy klienci otrzymali zamówione pompy.

Rzecznik Finansowy otrzymał liczne skargi od pokrzywdzonych konsumentów. Podkreślali oni, że zostali wprowadzeni w błąd, wierząc, że bank będzie gwarantem prawidłowego przebiegu transakcji. Bank nie dopełnił jednak swoich obowiązków, a konsumenci pozostali z nieuregulowanymi zobowiązaniami i brakiem urządzeń.


Rzecznik walczy o sprawiedliwość oszukanych na pompy ciepła

Rzecznik Finansowy najpierw próbował rozwiązać spór polubownie, wzywając bank i pośrednika kredytowego do wyjaśnień. Gdy negocjacje nie przyniosły efektu, zdecydowano o wytoczeniu pozwu grupowego – po raz pierwszy w historii działalności Rzecznika. Grupa składa się obecnie z 26 osób, a jej liczebność może wzrosnąć w trakcie postępowania.

Rzecznik zarzuca bankowi stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych i domaga się unieważnienia umów kredytowych. Zabezpieczenie roszczeń przez sąd, polegające na wstrzymaniu obowiązku spłat kredytów, daje kredytobiorcom czas i oddech na przygotowanie do dalszej walki sądowej.


Znaczenie wyroku w sprawie o pompy ciepła

Decyzja Sądu Okręgowego w Gdańsku to ważny krok w ochronie konsumentów przed nieuczciwymi praktykami. Jeśli wyrok okaże się korzystny dla grupy, może stworzyć precedens, który wzmocni pozycję konsumentów w podobnych sprawach. Tymczasem kredytobiorcy czekają na finał postępowania, licząc na sprawiedliwość i zwrot poniesionych kosztów.


na zdjęciu: pompy ciepła, zdjęcie ilustracyjne. fot. 51% Studios Architekture, Flickr, CC BY-SA 2.0

SW

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj26 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (26)

Inne tematy w dziale Gospodarka