fot. GDDKiA
fot. GDDKiA

Rewolucja na polskich drogach. Otworzą strategiczne odcinki jeszcze przed świętami

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 1
W grudniu 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępni kierowcom dwa strategiczne odcinki dróg ekspresowych: trasy S7 łączącej Widomą z Krakowem oraz północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi S52. Wyjaśniamy, dlaczego te inwestycje mają kluczowe znaczenie dla regionu Małopolski i całego kraju.

Nowe odcinki S7 i S52 – co zyskają kierowcy?

- Północna obwodnica Krakowa oraz odcinek drogi S7 od Widomej do Krakowa będą udostępnione dla ruchu przed świętami Bożego Narodzenia. Ostatni odcinek drogi S7 od Widomej do Krakowa zostanie oddany najprawdopodobniej 23 grudnia - poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Odcinek S7 Widoma - Kraków o długości 13 kilometrów to ostatnia brakująca część drogi ekspresowej na północ od Krakowa. Po jego oddaniu podróżujący z Krakowa do Warszawy zyskają niemal 270 km nieprzerwanej trasy ekspresowej. S7, zwana potocznie "ekspresową ósemką", stanie się jedną z najdłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce, docelowo mierzącą około 750 km. Trasa połączy północ z południem kraju, biegnąc od Gdyni, przez Warszawę, aż do Rabki-Zdroju  Koszt  inwestycji to1,6 mld zł (w tym 420 mln zł z funduszy unijnych).

Warto wspomnieć, że droga S7 jest także częścią europejskiego szlaku E77, który łączy porty trójmiejskie ze Słowacją i Węgrami. Dzięki temu Polska odgrywa kluczową rolę w komunikacji krajów Europy Środkowej.


Północna obwodnica Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 to kolejna istotna inwestycja w Małopolsce. Droga o długości 12,3 km została zaprojektowana z myślą o odciążeniu ruchu w samym Krakowie oraz umożliwieniu szybszego przemieszczania się między regionami. Wyposażona w dwie jezdnie z trzema pasami ruchu każda, droga ta stanie się jednym z najbardziej nowoczesnych fragmentów polskiej infrastruktury drogowej.

Kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnych węzłów drogowych, które połączą trasę z istniejącym układem komunikacyjnym. Dodatkowe 20 km dróg dojazdowych zapewni łatwy dostęp do obwodnicy z okolicznych miejscowości. Kluczowym elementem tej inwestycji jest węzeł Mistrzejowice, który po zakończeniu budowy w 2025 roku stanie się największym węzłem drogowym w Polsce. Koszt to 1,9 mld zł (z czego 790 mln zł pochodzi z dofinansowania unijnego).

Według Ministerstwa Infrastruktury udostępnienie tras odbędzie się na zasadzie przejezdności. Całkowite oddanie odcinków tych dróg nastąpi dopiero za dwa lub trzy miesiące.

Dzięki oddaniu tych odcinków krakowskie ulice zostaną odciążone od ruchu tranzytowego. Szybciej też dojedziemy do autostrady A4 oraz pozostałych tras ekspresowych, co znacznie skróci czas przejazdu między północą a południem Polski. A dla samochodów ciężarowych oznacza to zwiększenie przepustowości tras, co wpłynie na poprawę logistyki i transportu towarów. Niewątpliwie poprawią się warunki dla przewoźników międzynarodowych dzięki połączeniu z europejskimi szlakami komunikacyjnymi.


Inwestycje drogowe w 2024 roku – co już zrealizowano?

Rok 2024 był bardzo owocny pod względem modernizacji polskiej sieci drogowej. Łącznie oddano ponad 175 km nowych tras. Kluczowe inwestycje oddane do użytku to

  • Odcinek Świnoujście – Dargobądz (17,05 km): Ten fragment trasy S3 stanowi istotne połączenie Pomorza Zachodniego z resztą kraju, ułatwiając dostęp do portu w Świnoujściu i odcinek Dargobądz – Troszyn (15,90 km): Kontynuacja trasy S3, poprawiająca płynność ruchu na północnym odcinku drogi.
  • Odcinek Bolków – Kamienna Góra Północ (16,06 km): Ten odcinek na Dolnym Śląsku przyczynia się do lepszego skomunikowania regionu z południową granicą kraju.
  • Odcinek Miechów – Szczepanowice (5,32 km): Fragment trasy S7 łączącej Kraków z Warszawą, skracający czas podróży między tymi miastami.
  • Odcinek Rdzawka – Nowy Targ (16,14 km): Nowa "Zakopianka" usprawnia dojazd do Zakopanego, co jest szczególnie istotne dla ruchu turystycznego.
  • Odcinki Ryczołek – Groszki (12,06 km) oraz Gręzów – Swoboda (12,49 km): Rozbudowa autostrady A2 na wschód od Warszawy zwiększa dostępność komunikacyjną w kierunku wschodniej granicy kraju.
  • Obwodnica Koszalina i Sianowa (3,90 km): Ten odcinek S6 poprawia płynność ruchu na Pomorzu, stanowiąc część trasy łączącej Szczecin z Trójmiastem.
  • Odcinek Borki Wielkie – Mrągowo (12,93 km): Nowy fragment trasy S16 na Mazurach ułatwia komunikację w regionie, wspierając rozwój turystyki i lokalnej gospodarki.
  • Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 (5,52 km): Nowa trasa odciąża centrum miasta, poprawiając warunki życia mieszkańców i przepustowość ruchu tranzytowego.
  • Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 (2,88 km): Inwestycja zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróży w regionie.
  • Obwodnica Grzymiszewa w ciągu DK72 (1,38 km): Nowa obwodnica poprawia komunikację lokalną, odciążając miejscowość od ruchu tranzytowego.
  • Obwodnica Strykowa w ciągu DK32 (3,07 km): Inwestycja usprawnia ruch w Wielkopolsce, zwiększając dostępność regionu.


Kolejne plany GDDKiA na 2025 rok

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że w 2025 roku kierowcy zyskają dostęp do kolejnych 430 km nowych tras ekspresowych. W planach znajduje się m.in. ukończenie obwodnicy metropolii trójmiejskiej w ramach trasy S7 oraz realizacja odcinków S3 między Świnoujściem a Troszynem.

Wśród priorytetowych inwestycji planowanych na 2025 rok znajdują się:

  • Autostrada A2: Kontynuacja rozbudowy w kierunku wschodnim, z celem poprawy połączeń między Polską a jej wschodnimi sąsiadami.
  • Autostrada A18: Modernizacja odcinka prowadzącego do granicy z Niemcami, mająca na celu poprawę jakości trasy i zwiększenie bezpieczeństwa.
  • Droga ekspresowa S61: Zakończenie budowy drugiej jezdni obwodnicy Łomży, co umożliwi pełne otwarcie trasy Via Baltica na całej długości.

W 2025 roku GDDKiA zamierza przeznaczyć na budowę dróg około 31,3 miliarda złotych, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. Dla porównania, w 2023 roku wydatki wyniosły około 17 miliardów złotych, a prognoza na 2024 rok to około 20 miliardów złotych.

GDDKiA realizuje Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku, który zakłada budowę łącznie 3568,1 km nowych dróg, w tym 324,2 km autostrad i 2749 km dróg ekspresowych.

Podsumowanie

Ten artykuł informuje o:

  • planowanym otwarciu kluczowych odcinków dróg ekspresowych: S7 i S52, co stanowi nowy etap w modernizacji polskich tras
  • zrealizowanych inwestycjach drogowych w 2024 roku przez GDDKiA
  • jakie są plany GDDKiA na 2025 rok dotyczące kluczowych projektów infrastrukturalnych,

ja

Na zdjęciu budowa węzła Kraków Widoma, fot. GDDKiA

Czytaj także:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj1 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo