Sieci handlowe, takie jak Lidl i Biedronka, intensywnie rozwijają infrastrukturę dla samochodów elektrycznych, instalując stacje ładowania na swoich parkingach. To krok naprzód, tym bardziej, że w Polsce wciąż takich stacji jest stosunkowo niewiele. Jednak od 1 stycznia 2025 roku wejdą w życie nowe przepisy wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, które nałożą dodatkowe wymagania na właścicieli obiektów użyteczności publicznej. Ich nieprzestrzeganie może skutkować wysokimi karami.
Ładowanie auta podczas zakupów w Biedronce i Lidlu
Biedronka już od dłuższego czasu współpracuje z Powerdot, udostępniając ładowarki dla samochodów elektrycznych w kilkudziesięciu miastach w Polsce. „Rozwój dostępności elektromobilności umożliwia klientom doładowanie pojazdów podczas codziennych zakupów” – podkreślała sieć na początku 2024 roku.
Podobne działania podejmuje Lidl Polska, który stawia na ekologiczne rozwiązania. „Naszym celem jest minimalizowanie wpływu na zmiany klimatyczne, m.in. poprzez rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych” – zaznaczyła Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR, cytowana przez serwis elocity.
Nie tylko Biedronka i Lidl. Nowe obowiązki dla właścicieli parkingów
Zgodnie z nowymi przepisami, właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych z parkingami na co najmniej 20 miejsc będą musieli udostępnić stacje ładowania samochodów elektrycznych. Przepisy obejmą nie tylko supermarkety, ale także urzędy, szpitale, teatry i inne obiekty użyteczności publicznej.
To oznacza, że na parkingach tych obiektów pojawią się tzw. zielone koperty – specjalne miejsca zarezerwowane dla pojazdów elektrycznych. Jednak ich obecność niesie za sobą ryzyko dla nieświadomych kierowców.
Mandaty za parkowanie na „zielonej kopercie”
Parkowanie samochodem spalinowym na zielonej kopercie z oznaczeniem EV lub EE będzie traktowane jako naruszenie przepisów ruchu drogowego, co grozi mandatem. Zgodnie z art. 92 Kodeksu wykroczeń, kierowca, który nie stosuje się do oznaczeń drogowych, może zostać ukarany grzywną lub naganą.
„Dziennik Gazeta Prawna” informuje, że w przypadku mandatu kierowcy grozi kara w wysokości 100 zł i 1 punkt karny. Jeśli jednak odmówi przyjęcia mandatu, sprawa może trafić do sądu, gdzie grzywna może wynieść nawet 5000 zł.
Przepisy, które wejdą w życie w 2025 roku, mają na celu zwiększenie dostępności stacji ładowania, a tym samym przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Polsce. Jednak ich wdrożenie oznacza dodatkowe wyzwania zarówno dla właścicieli parkingów, jak i kierowców, którzy muszą dostosować się do nowych zasad.
na zdjęciu: parking i market sieci Lidl. fot. the Italian voice, Flickr, (CC BY 2.0)
SW
Inne tematy w dziale Gospodarka