fot. Pixabay
fot. Pixabay

Cyfrowa edukacja w Polsce. Polscy uczniowie w tyle za Czechami i Słowacją

Redakcja Redakcja Edukacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 3
Blisko 45 tys. uczniów szkół podstawowych i średnich wzięło udział w ogólnopolskim sprawdzianie cyfrowym IT Fitness Test. Ich średnie wyniki to 46 proc. dla młodszej grupy i 36 proc. dla starszej - mniej niż w ubiegłych latach, słabiej niż w Czechach i na Słowacji.

IT Fitness Test. Kompetencje cyfrowe polskich uczniów alarmująco niskie

IT Fitness Test ma na celu sprawdzenie umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli z Polski, Czech i Słowacji. Został przeprowadzony po raz trzeci.

Zadania, które młodzi ludzie rozwiązywali w ramach sprawdzianu, były podzielone na pięć kategorii: internet, bezpieczeństwo i systemy komputerowe, cyfrowe narzędzia współpracy i sieci społecznościowe, narzędzia biurowe oraz rozwiązywanie złożonych problemów. Ich celem było sprawdzenie, czy dzieci i młodzież potrafią przy użyciu nowych technologii rozwiązywać takie problemy, jak umiejętność rozróżnienia prawdy i fake newsów czy posługiwania się rozkładem jazdy pociągów. W teście znalazły się również pytania dotyczące cyfrowego kalendarza i komunikatorów internetowych. W ciągu siedmiu miesięcy - od kwietnia do końca października - cyfrowy sprawdzian rozwiązało 15 867 uczniów ze szkół podstawowych i 28 111 z liceów i techników w całej Polsce.

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z frekwencji. Mniej jednak zachwycają nas rezultaty, które powinny być alarmem ostrzegawczym dla państwa i osób odpowiedzialnych za cyfrową edukację w naszym kraju - powiedział Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska.


Test ujawnia luki w edukacji cyfrowej polskich uczniów

Uczniowie ze szkół ponadpodstawowych znali odpowiedzi na co trzecie pytanie, młodsi - na co drugie. Jedni i drudzy najsłabiej poradzili sobie z obsługą komputerowych narzędzi biurowych oraz mediów społecznościowych. Najlepiej wypadli, rozwiązując zadania z kategorii internet.

Największą różnicę w wynikach zaobserwowano, analizując odpowiedzi dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego. Kompetencje uczniów szkół podstawowych są tu porównywalne - zarówno w tym, jak i w poprzednim roku udzielili oni w tej sekcji 51 proc. poprawnych odpowiedzi. Gorzej jest wśród uczniów techników i liceów - w zeszłym roku odpowiedzieli poprawnie na 48 proc. pytań, w tym - jedynie na 34 proc. Organizatorzy cyfrowego sprawdzianu podkreślają, że o ile średnie wyniki młodszej grupy są rok do roku porównywalne, o tyle wśród starszych uczniów widać tendencję spadkową - w tym roku jest to spadek o 10 pkt. proc. względem poprzedniego.


Młodzi Polacy gorsi niż Czesi i Słowacy w cyfrowym sprawdzianie

Co więcej, Polscy uczniowie wypadli słabiej od swoich kolegów z dwóch pozostałych krajów, które wzięły udział w teście. Średni wynik dla szkół podstawowych jest o 6 pkt proc. gorszy niż na Słowacji i 2 pkt proc. niż w Czechach. W placówkach ponadpodstawowych - niższy o 9 pkt. proc. niż na Słowacki i o 4 pkt. proc. niż w Czechach.

- Wydawałoby się, że pokolenie cyfrowych tubylców powinno sobie doskonale poradzić z takimi zadaniami. Wyniki IT Fitness Test pokazują jednak, że jest wciąż wiele obszarów kompetencyjnych, które wymagają uzupełnienia i poświęcenia większej uwagi w procesie nauczania -  stwierdził Michał Kanownik.


IT Fitness Test zorganizowany został przez Związek Cyfrowa Polska przy wsparciu ministerstw: cyfryzacji, edukacji oraz rozwoju i technologii. Jednocześnie najnowsze wyniki badania PISA przeprowadzonego w 2022 r. pokazują, że w zakresie motywacji i strategii uczenia polscy 15-latkowie wypadają znacznie gorzej niż ich rówieśnicy w ponad 80 badanych krajach. W wielu kategoriach Polska znajduje się na końcowych miejscach w rankingach. Zarówno dobrzy, jak i słabi uczniowie polskich szkół równie rzadko zadają pytania na lekcjach matematyki, jeśli czegoś nie rozumieją. I pod tym względem Polska jest wyjątkiem na tle innych krajów, podobnie jest tylko w Meksyku. Średnio w państwach OECD różnica w odsetku dociekliwych uczniów między słabszymi a lepszymi uczniami wynosi ok. 10 pkt. proc. Podobnie niska dysproporcja między słabszymi a lepszymi uczniami w Polsce istnieje w odsetku uczniów uwielbiających uczyć się nowych rzeczy w szkole, choć w tym wypadku jest to częstszy wzorzec obecny w wielu państwach.

Tomasz Wypych

Zdjęcie ilustracyjne, fot. Pixabay

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj3 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (3)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo