Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce najprawdopodobniej zniknie z turystycznej mapy Polski. PKP Cargo ma kłopoty finansowe i nie chce dłużej utrzymywać placówki, dlatego pełniący obowiązki prezesa spółki Marcin Wojewódka miał zdecydować o likwidacji muzeum. Fani kolejnictwa są załamani.
Kłopoty PKP Cargo SA. Skansen w Chabówce zagrożony
Pod koniec listopada spółka PKP Cargo poinformowała, że zanotowała 738,7 mln straty netto po 9 miesiącach br., a strata netto za trzeci kwartał wyniosła 336 mln zł. O kłopotach finansowych lidera kolejowych przewozów towarowych w Polsce zrobiło się głośno już po wyborach w 2023 roku. W ramach restrukturyzacji do 31 października br. zwolniono ponad 3600 pracowników. Już wtedy pojawiły się pogłoski, że PKP Cargo może przestać wspierać skansen w Chabówce, ale pracownicy muzeum zapewniali, że sytuacja jest pod kontrolą.
Placówka poinformowała o planach likwidacji muzeum
2 grudnia na profilu facebookowym Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce pojawił się niepokojący wpis, informujący o tym, że skansen zostanie zlikwidowany. "Kochani nasi Fani! Dopiero co pisaliśmy że jest ok. Ale nasz Prezes Pan dr Marcin Wojewódka wystosował pismo, że nas nie chce i rozpoczyna proces likwidacji...". Pod wpisem pojawiło się mnóstwo komentarzy, ale nieoczekiwanie usunięto go z profilu. Ślad po nim jest chociażby w poście na X posłanki Pauliny Matysiak.
Tam również dyskutują internauci oburzeni pomysłem szefa PKP Cargo.
Jak informuje "Tygodnik Podhalański", informację tę potwierdzają branżowe media. Faktycznie zarząd PKP Cargo zdecydował o likwidacji, lub sprzedaży skansenu w Chabówce.
Po medialnej burzy PKP Cargo opublikowało komunikat, w którym zapewnia, że "dokłada wszelkich starań, aby znaleźć optymalne rozwiązanie i aby skansen mógł jak najszybciej kontynuować działalność w nowej formule, zachowując swój niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla miłośników kolei oraz wielu turystów odwiedzających ją przy okazji wizyt na Podhalu".
Skansen taboru kolejowego w Chabówce - jedyna taka kolekcja pociągów w Polsce
Sekcja Utrzymania i Napraw Taboru Zabytkowego „Skansen” Chabówka, potocznie „Skansen taboru kolejowego w Chabówce” istnieje w Chabówce koło Rabki-Zdroju od 1993 roku. Obiekt muzealny znajduje się na terenie dawnej parowozowni. To jedno z niewielu miejsc w Polsce, gdzie wykonuje się naprawy główne historycznych parowozów i wagonów.
W skansenie znajduje się unikalny i największy w kraju zbiór eksponatów związanych z historią kolejnictwa w Polsce, w tym najstarsza zachowana lokomotywa w Polsce – parowóz TKb-1479 z 1877 roku. Niektóre eksponaty zachowane są w stanie pełnej sprawności. Co roku skansen odwiedzają tysiące turystów z Polski i zagranicy. Lokomotywy z muzeum są tłem do sesji zdjęciowych, grają w filmach. Tabor z Chabówki był wykorzystywany przy wielu produkcjach filmowych, m.in. przy produkcji filmów "Lista Schindlera", "Katyń".
Placówka organizuje w lecie przejazdy zabytkowych pociągów i bierze udział w kolejowych imprezach. Projekt „Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej” ma na celu promocję atrakcji turystycznych oraz dziedzictwa historii kolei w Małopolsce i obejmuje przejazdy historycznym taborem kolejowym ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce wraz z atrakcjami na pokładzie pociągów oraz podczas postojów na poszczególnych stacjach i przystankach. Cieszą się one olbrzymią popularnością.
Od 2005 r. organizowana jest Parowozjada odbywająca się w Chabówce (lub Suchej Beskidzkiej lub Rabce Zarytem). Parowozy z Chabówki corocznie biorą udział w paradzie Parowozów w Wolsztynie. Nie wiadomo, jaki teraz los czeka teren muzeum i kolekcję. PKP Cargo szukając pieniędzy może po prostu je rozprzedać, choć przedsiębiorstwo zapewnia, że "unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy oraz pamiątki związane kolejowym dziedzictwem w dalszym ciągu będą chronione". Według PKP Cargo "najbardziej prawdopodobne warianty to przejęcie zarządzania skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP".
ja
Źródło zdjęcia Facebook/Skansen taboru kolejowego w Chabówce
Inne tematy w dziale Społeczeństwo