Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) zamówiła osiem nowoczesnych autobusów wodorowych, które trafią do Tychów i Katowic. Pojazdy zostaną dostarczone do końca 2025 roku, a ich zakup został dofinansowany w 95 proc. przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To kolejny krok w kierunku ekologicznego transportu publicznego w Polsce. Tłumaczymy, jakie niesie to korzyści.
Dlaczego to ważne
Wprowadzenie autobusów wodorowych to istotny element modernizacji transportu publicznego w Polsce i walka z zanieczyszczeniem powietrza. GZM, zamieszkiwana przez ponad 2,2 mln osób, zmaga się z problemem smogu i emisji spalin generowanych przez pojazdy. Autobusy napędzane wodorem emitują jedynie parę wodną, co czyni je przyjaznymi dla środowiska.
Jak podkreślają przedstawiciele Metropolii, projekt "Hydrogen GZM" to także odpowiedź na rosnące potrzeby pasażerów, którzy oczekują nowoczesnych, cichych i ekologicznych rozwiązań transportowych.
Co oznacza zakup dla mieszkańców i regionu?
Czystsze powietrze: Mniejsza emisja spalin pomoże poprawić jakość powietrza w GZM, gdzie problem smogu jest szczególnie dotkliwy.
Nowoczesny transport: Mieszkańcy Katowic i Tychów będą mogli korzystać z cichych, ekologicznych i nowoczesnych autobusów, które poprawią komfort podróży.
Rozwój technologii wodorowej: Inwestycja w autobusy wodorowe może przyspieszyć rozwój infrastruktury do tankowania wodoru w regionie, co jest kluczowe dla popularyzacji tej technologii.
Przykład dla innych miast: GZM dołącza do Rybnika i innych polskich miast inwestujących w wodór, pokazując, że ekologiczne rozwiązania są możliwe i efektywne.
"Zielony" transport publiczny w Polsce
Projekt "Hydrogen GZM" to nie tylko inwestycja w autobusy, ale także część szerszej strategii zmniejszania emisji w transporcie publicznym. Warto dodać, że podobne inicjatywy podejmują już inne miasta, jak Rybnik, który zamówił 20 wodorowych autobusów NesoBus. Dzięki dofinansowaniom z programów takich jak "Zielony transport publiczny", Polska ma szansę stać się liderem w wykorzystaniu wodoru w transporcie miejskim.
Dostarczenie pierwszych autobusów wodorowych do GZM zaplanowano na jesień 2025 roku, co oznacza, że mieszkańcy już wkrótce będą mogli korzystać z transportu przyszłości, który łączy ekologię z nowoczesnością.
Różnica między autobusami wodorowymi a spalinowymi
Autobusy wodorowe wykorzystują ogniwa paliwowe, które przekształcają wodór w energię elektryczną. W efekcie emitują jedynie parę wodną, podczas gdy autobusy spalinowe wydzielają dwutlenek węgla, tlenki azotu i cząsteczki stałe, które są szkodliwe dla zdrowia i środowiska.
Co więcej, mimo że autobusy wodorowe są droższe w zakupie, ich eksploatacja może być tańsza w dłuższej perspektywie, szczególnie w przypadku rosnących cen paliw kopalnych i dostępności dotacji na rozwój zielonych technologii.
Z artykułu dowiedziałeś się, że:
- GZM zamówiła osiem autobusów wodorowych, które trafią do Tychów i Katowic do końca 2025 roku.
- Pojazdy będą napędzane wodorem, emitując jedynie parę wodną, co znacząco zmniejszy zanieczyszczenie powietrza.
- Autobusy wodorowe zapewniają cichszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla spalinowych odpowiedników.
- Projekt "Hydrogen GZM" jest współfinansowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na poziomie 95%.
MP
Metropolia zamówiła osiem autobusów wodorowych u PAK-PCE. fot. gov.pl
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Społeczeństwo