Europejski sektor motoryzacyjny stoi na krawędzi kryzysu. Spadek popytu na auta elektryczne, rosnąca konkurencja z Azji i Ameryki Północnej oraz problemy z rentownością sprawiają, że coraz więcej firm walczy o przetrwanie. Jakie skutki dla Polski i Unii Europejskiej może wywołać kryzys branży motoryzacyjnej? Wyjaśniamy.
Europejski sektor motoryzacyjny w tarapatach
Sektor dostawców części motoryzacyjnych w Europie zmaga się z poważnymi wyzwaniami, które mogą w istotny sposób wpłynąć na przyszłość branży.
Jak wynika z badań Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) i firmy McKinsey, sytuacja wielu przedsiębiorstw znacząco się pogarsza. Rośnie liczba firm, które działają na granicy rentowności lub przewidują spadki przychodów w najbliższym roku - donosi "Puls Biznesu".
Niski popyt na auta elektryczne. To wpływa na branżę
Główne problemy branży wynikają z niezadowalającego popytu na auta elektryczne, presji producentów samochodów na obniżanie kosztów oraz obaw o konkurencyjność przemysłu w Europie. Spadek popytu wskazuje aż 80 proc. respondentów badania jako największe wyzwanie, a 77 proc. firm przyznaje, że ma trudności z przenoszeniem rosnących kosztów na swoich kontrahentów. Co więcej, aż 70 proc. producentów części postrzega obecną konkurencyjność Europy jako problematyczną, co stanowi wyraźny wzrost w stosunku do 43 proc. rok wcześniej.
Sytuacja zmusza producentów do poszukiwania rozwiązań, które mogłyby poprawić pozycję konkurencyjną Europy. Wśród priorytetów wskazano inwestycje w rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, wzmocnienie europejskiego ekosystemu baterii i półprzewodników oraz zwiększenie produkcji energii elektrycznej. Jednocześnie obserwuje się rosnące zainteresowanie inwestycjami poza Europą – w Ameryce Północnej i Azji – co podkreśla konieczność przyspieszenia działań na poziomie unijnym.
Zmiany na rynku mobilizacyjnym. Tak odczuje do Polska
Polska, jako jeden z ważnych graczy w europejskim sektorze motoryzacyjnym, także odczuje skutki tych zmian. W kraju działa wiele fabryk dostawców części, które mogą zostać dotknięte zarówno spadkiem popytu, jak i presją na obniżanie kosztów.
Szczególnie istotne dla Polski będzie dostosowanie się do globalnych trendów w kierunku elektromobilności i nowych technologii, co wymaga zarówno inwestycji, jak i współpracy z partnerami w UE.
Tego dowiedziałeś się z naszego tekstu:
- Co szósty europejski dostawca części motoryzacyjnych przewiduje spadek przychodów, a aż 38 proc. firm działa na granicy rentowności
- Największe problemy branży to spadek popytu, trudności z przenoszeniem kosztów i obawy o konkurencyjność Europy
- Europa musi inwestować w infrastrukturę ładowania, baterie i półprzewodniki, by poprawić swoją pozycję na globalnym rynku
- Polska może skorzystać na zmianach, jeśli odpowiednio zainwestuje w rozwój elektromobilności i innowacje technologiczne
- Rosnące zainteresowanie inwestycjami w Azji i Ameryce Północnej podkreśla pilną potrzebę działań na poziomie całej Unii Europejskiej.
MB
Fot. Fabryka Fiata w Gliwicach (zdjęcie przykładowe). Źródło: PAP/Zbigniew Meissner
Inne tematy w dziale Technologie