na zdjęciu: Trwa dobudowa drugiej jezdni S6 w ciągu obwodnicy Słupska. fot. GDDKiA
na zdjęciu: Trwa dobudowa drugiej jezdni S6 w ciągu obwodnicy Słupska. fot. GDDKiA

Ta droga będzie kluczowa dla całej gospodarki. Kierowcy pojadą podwodnym tunelem

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 15
Droga ekspresowa S6, która stanie się głównym szlakiem komunikacyjnym na północy kraju, nabiera kształtów. Trasa ma ogromne znaczenie zarówno dla ruchu turystycznego nad Bałtykiem, jak i dla gospodarki – będzie łączyła polskie porty morskie od Świnoujścia i Szczecina po Trójmiasto, a także zapewni połączenie drogowe Niemiec z Gdańskiem i Gdynią.

O postępach w budowie drogi S6 donosi serwis portalsamorzadowy.pl. Docelowo S6 o długości 400 km połączy autostradę A6 na zachodzie z początkiem autostrady A1 w rejonie Trójmiasta, stając się jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej w Polsce.

Droga S6 będzie wiodła przez podwodny tunel

Jak poinformowała Agnieszka Krupa, zastępczyni dyrektora Departamentu Dróg Publicznych w Ministerstwie Infrastruktury, budowa S6 jest już na zaawansowanym etapie. W województwie zachodniopomorskim do użytku oddano dotąd około 150 km trasy, co stanowi 60 proc. całego projektu w tym regionie. Aktualnie realizowanych jest pięć odcinków o łącznej długości 95 km, w tym zachodnia obwodnica Szczecina, która obejmie tunel pod Zalewem Szczecińskim o długości 5 km.

Na Pomorzu Zachodnim budowane są także dwa kluczowe odcinki między Koszalinem a Słupskiem. Odcinek od obwodnicy Koszalina do Sławna, realizowany przez firmy Kobylarnia SA i Mirbud SA, ma być ukończony do końca 2025 roku, przy obecnym zaawansowaniu prac na poziomie 57,71 proc. Drugi odcinek, między Sławnem a Słupskiem, budowany przez Stecol Corporation, osiągnął już 71,4 proc. zaawansowania i również powinien być gotowy pod koniec przyszłego roku.


Wyzwania i opóźnienia związane z S6

Proces budowy S6 napotyka jednak na trudności, szczególnie w województwie pomorskim, gdzie procedury uzyskiwania decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) opóźniły rozpoczęcie prac na niektórych odcinkach o nawet 260 dni. Pomimo tego na Pomorzu oddano już do użytku 41 km trasy, a kolejne 72 km są w budowie.

Niektóre odcinki, takie jak Leśnice-Bożepole Wielkie, mogą napotkać dodatkowe opóźnienia spowodowane niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, jak intensywne opady czy długotrwała pokrywa śnieżna. Budimex SA, realizujący ten fragment, osiągnął zaawansowanie prac na poziomie 70 proc., jednak oddanie do użytku planowane jest dopiero na II kwartał 2026 roku.


Znaczenie gospodarcze i turystyczne drogi S6

Droga S6 nie tylko usprawni ruch turystyczny w regionach nadmorskich, ale również zwiększy konkurencyjność polskich portów morskich. Dzięki lepszemu połączeniu z europejskimi trasami tranzytowymi stanie się istotnym elementem rozwoju gospodarczego całego kraju.

Według przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury całość inwestycji pochłonie ponad 7 mld zł, a środki na realizację są w pełni zabezpieczone. Ostateczne zakończenie budowy drogi ekspresowej S6 planowane jest na 2026 rok, co oznacza, że już niedługo kierowcy będą mogli w pełni korzystać z jednej z najważniejszych tras w Polsce.

na zdjęciu: Trwa dobudowa drugiej jezdni S6 w ciągu obwodnicy Słupska. fot. GDDKiA

SW

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj15 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (15)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo