fot. gov.pl
fot. gov.pl

Lepsze zarządzanie ruchem w małych miastach. Nowy pomysł na strefy płatnego parkowania

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 24
Strefy płatnego parkowania to nie tylko sposób na zmniejszenie liczby samochodów w centrach miast, ale także narzędzie, które przynosi samorządom dodatkowe dochody i pomaga w ochronie środowiska. Dzięki nowelizacji ustawy o drogach publicznych, także mniejsze miasta, liczące poniżej 100 tys. mieszkańców, będą mogły wprowadzać śródmiejskie strefy płatnego parkowania.

Czy małe miasta w Polsce wprowadzą strefy płatnego parkowania?

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, rada gminy na wniosek wójta, burmistrza lub prezydenta miasta może ustalić strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania oraz wysokość pobieranych opłat za postój w tych strefach. W przypadku strefy płatnego parkowania wysokość opłaty za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego nie może przekroczyć 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia, w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W śródmiejskiej strefie płatnego parkowania maksymalna wysokość opłat za pierwszą godzinę postoju pojazdu samochodowego może wynosić 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.


Wprowadzenie stref płatnego parkowania to jedno z najczęściej stosowanych narzędzi zarządzania ruchem miejskim w Polsce. Jak wynika z poselskiego projektu nowelizacji ustawy o drogach publicznych, także miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania. To rozwiązanie niesie za sobą zarówno korzyści, jak i wyzwania. Jakie problemy napotykają miasta z takimi strefami, czy są w Polsce miasta, które takich stref nie ustanowiły, oraz jakie korzyści płyną z ich wprowadzenia?

Posłowie Koalicji Obywatelskiej oraz Trzeciej Drogi złożyli w Sejmie projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych w zakresie ustanawiania przez samorządy gminne stref płatnego parkowania. „Kierowcy w centrach miast wykorzystują do parkowania każdy wolny fragment przestrzeni, niszcząc przy tym zieleń miejską oraz uszkadzając niejednokrotnie zabytkową tkankę miejską. Tak duże natężenie ruchu to również istotne zanieczyszczenia środowiskowe, związane z emisją spalin samochodowych i hałasu” – wskazano w uzasadnieniu do projektu.

Problemy miast z dzikim parkowaniem

W wielu miastach, szczególnie większych, centra są przepełnione samochodami. Zaparkowane pojazdy często zajmują przestrzeń publiczną, ograniczając miejsce dla pieszych i rowerzystów. Dochodzi do dewastacji przestrzeni miejskiej. Kierowcy w poszukiwaniu miejsca parkingowego wykorzystują każde wolne miejsce, co prowadzi do niszczenia zieleni miejskiej, chodników oraz uszkadzania historycznych zabudowań, a co za tym idzie, generują wydatki na naprawę szkód. Intensywny ruch samochodowy w centrach generuje zanieczyszczenia powietrza oraz hałas. To negatywnie wpływa na jakość życia mieszkańców oraz stan środowiska naturalnego. Miasta muszą zatem inwestować w infrastrukturę parkingową, monitoring oraz egzekwowanie opłat.

Choć strefy płatnego parkowania są powszechne w większości większych miast w Polsce, nie wszystkie samorządy zdecydowały się na ich wprowadzenie. Przykłady miast bez stref płatnego parkowania to zazwyczaj mniejsze miejscowości, gdzie natężenie ruchu nie stanowi tak dużego problemu. W takich miejscach brak stref wynika również z ograniczonych zasobów finansowych oraz braku potrzeby regulowania dostępności miejsc parkingowych. Po wprowadzeniu nowelizacji może się to zmienić.


Korzyści dla samorządów ze stref płatnego parkowania

Wprowadzenie stref płatnego parkowania pozwala zmniejszyć liczbę samochodów w centrum miasta, zachęcając mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, rowerów czy spacerów. Mamy zatem lepsze zarządzanie ruchem. Opłaty za parkowanie są też istotnym źródłem dochodów dla samorządów. Środki te mogą być przeznaczone na rozwój infrastruktury miejskiej, w tym budowę parkingów wielopoziomowych czy poprawę komunikacji miejskiej.  Odpłatność za parkowanie ogranicza też zajmowanie miejsc przez osoby, które pozostawiają samochody na długi czas, zwiększając rotację i dostępność miejsc dla innych użytkowników.

Redukcja liczby samochodów w centrum przekłada się na mniejsze zanieczyszczenie powietrza i hałas, co, jak wiadomo, pozytywnie wpływa na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców.

Podsumowanie

Strefy płatnego parkowania to skuteczne narzędzie zarządzania ruchem miejskim, które przynosi wymierne korzyści zarówno dla środowiska, jak i budżetów samorządowych. Choć wprowadzenie takich stref wiąże się z wyzwaniami, jak konieczność inwestycji w infrastrukturę i egzekwowanie opłat, efekty w postaci zmniejszenia natężenia ruchu, poprawy jakości życia mieszkańców i ochrony środowiska są niezaprzeczalne. Nowelizacja ustawy pozwalająca na wprowadzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców daje szansę mniejszym miejscowościom na lepsze zarządzanie przestrzenią publiczną i zwiększenie wpływów do lokalnych budżetów.


red.

Na zdjęciu strefa płatnego parkowania w Przeworsku, fot. gov.pl

Czytaj także:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj24 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (24)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo