W Małopolsce, na modernizowanej trasie kolejowej Chabówka-Nowy Sącz, rozpoczęły się prace nad budową najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. Inwestycja na odcinku Limanowa-Klęczany to ogromne przedsięwzięcie logistyczne i technologiczne, a jej koszt szacowany jest na 1,9 miliarda złotych.
Tunel i infrastruktura za niemal dwa miliardy złotych
Przebieg inwestycji szczegółowo opisuje portal Forsal.pl. Budowa tunelu jest najdroższym etapem modernizacji linii kolejowej nr 104, która docelowo połączy Chabówkę z Nowym Sączem. Konsorcjum firm Budimex i tureckiego Gülermaka realizuje budowę, w której powstanie aż dziesięć wiaduktów i dwanaście mostów. Sam tunel, o długości 3,8 kilometra, będzie drążony za pomocą maszyny TBM (Tunnel Boring Machine) sprowadzonej z Chin, specjalnie przystosowanej do pracy w trudnych, skalistych warunkach.
Gigantyczna maszyna na budowie i wyzwania logistyczne
Transport tunelownicy TBM o średnicy dziesięciu metrów to skomplikowany proces. Maszyna zostanie przetransportowana drogą morską, a następnie lądową, co wymaga opracowania specjalnego projektu organizacji ruchu. Prace drążeniowe mają ruszyć w połowie przyszłego roku, a obecnie specjaliści przygotowują dokumentację technologiczną i uzgadniają konieczne pozwolenia. Koszt realizacji tego etapu to aż 750 milionów złotych.
Modernizacja i nowe linie kolejowe za 7 miliardów złotych
Modernizacja linii Chabówka-Nowy Sącz to tylko część większego projektu o wartości ponad 3 miliardów złotych. Kolejnym etapem, o wartości blisko 4 miliardów złotych, jest budowa nowej linii Podłęże-Szczyrzyc-Mszana Dolna. W sumie projekt obejmie budowę 58 kilometrów nowych, zelektryfikowanych torów, a także estakady, mosty, wiadukty oraz przejazdy kolejowo-drogowe. Całość ma być gotowa do 2029 roku i umożliwi pasażerom podróż z Krakowa na Podhale i Sądecczyznę z prędkością do 160 km/h, a pociągom towarowym do 100 km/h.
Kompleksowa inwestycja modernizacyjna o łącznym koszcie 7 miliardów złotych, obejmująca tunele, mosty i wiadukty, jest jedną z największych w historii polskiej kolei. Plac budowy komory startowej dla maszyny TBM już został przygotowany, a postępy prac regularnie prezentują Polskie Linie Kolejowe, podkreślając znaczenie tej modernizacji dla regionu i całego kraju.
Red.
Fot. Fragment Limanowej, w którym powstaje tunel. Źródło: PKP
Inne tematy w dziale Społeczeństwo