Chorwacka sieć sklepów spożywczych Studenac, lider na rodzimym rynku, przygotowuje się do debiutu na warszawskiej giełdzie. Idzie śladem naszej polskiej Żabki. Pozyskane z oferty środki mają przyspieszyć rozwój i pomóc w realizacji ambitnych celów, w tym osiągnięcia 3 400 sklepów do 2028 roku.
Czym jest Studenac?
Studenac, chorwacka sieć sklepów spożywczych założona w 1991 roku w Omiš w Dalmacji, od lat dominuje na rodzimym rynku pod względem liczby placówek. Dzięki prostemu modelowi lokalnych, niedużych sklepów, Studenac oferuje wygodne, szybkie zakupy codziennych produktów. Sieć promuje się hasłem „i sitno i bitno”, co można przetłumaczyć jako „zarówno małe, jak i ważne”. Od 2018 roku Studenac jest częścią funduszu zarządzanego przez Enterprise Investors, jedną z wiodących firm private equity w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dynamiczny rozwój i plany wejścia na GPW
Jak informował prezes Michał Seńczuk cytowany w komunikacie spółki, pod kierownictwem Enterprise Investors, sieć Studenac ponad trzykrotnie zwiększyła liczbę swoich sklepów, osiągając 1404 placówki na koniec września 2024 roku, z czego 1372 zlokalizowane są w Chorwacji, a pozostałe w sąsiedniej Słowenii, gdzie sieć pojawiła się w bieżącym roku. W najbliższych planach spółki znalazło się wejście na warszawską giełdę, wzorem niedawnego debiutu polskiej Żabki.
Oferta obejmie emisję nowych akcji oraz sprzedaż części istniejących, należących do głównych akcjonariuszy, w tym funduszu Polish Enterprise Fund VIII, zarządzanego przez Enterprise Investors, który obecnie kontroluje około 90,08 proc. udziałów w spółce. Akcje będą również dostępne dla inwestorów detalicznych i instytucjonalnych z Polski i Chorwacji, a także dla wybranych międzynarodowych inwestorów. Około 10 proc. akcji z oferty zostanie przeznaczonych na inwestorów detalicznych.
Środki na rozwój
Zebrane z emisji fundusze mają posłużyć finansowaniu dalszej ekspansji, zarówno poprzez przejęcia, jak i rozwój organiczny. W planach jest otwarcie kolejnych sklepów, przy jednoczesnym zmniejszeniu dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem skorygowanego długu netto do EBITDA.
Ambitne plany ekspansji
Na 2024 rok Studenac planuje otworzenie około 140 nowych placówek, a zarząd oczekuje, że liczba otwieranych sklepów będzie rosła z każdym rokiem, z zamiarem osiągnięcia 3 400 punktów sprzedaży do końca 2028 roku. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku sieć wygenerowała skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 556,5 mln euro, co stanowi wzrost o 19,7 proc. rok do roku, a także zanotowała wzrost EBITDA do 66,9 mln euro – wzrost o 22,3 proc. rdr.
Studenac liczy na sukces na warszawskiej giełdzie, co stanowić będzie znaczący krok w realizacji ambitnych planów rozwojowych i poszerzaniu obecności na rynku europejskim.
Red.
Studenac przygotowuje się do debiutu na warszawskiej giełdzie. Fot. Studenac/Materiały prasowe
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka