Na północy Polski zakończono imponującą inwestycję kolejową o wartości 1,9 miliarda złotych, tworząc pierwszą w kraju „autostradę dla pociągów”. Ta nowoczesna infrastruktura kolejowa, złożona z 39 torów, jest przystosowana do obsługi najdłuższych, 750-metrowych składów towarowych. Dzięki temu mniej ciężarówek będzie obciążać polskie drogi.
Pierwszy taki projekt w Polsce. Autostrada dla pociągów za 1,9 mld zł
Inwestycję zrealizowały PKP Polskie Linie Kolejowe w Trójmieście, gdzie ukończono rozbudowę dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni. Ta strategiczna rozbudowa jest kluczowa nie tylko dla regionu Pomorza i rozwoju samego portu, ale również dla całej gospodarki krajowej i europejskiej. Stanowi ona część szerszego programu rozbudowy połączeń kolejowych z portami morskimi, który obejmuje także Gdańsk, Szczecin i Świnoujście.
- Inwestycja o wartości 1,9 mld zł zapewnia sprawny i bezpieczny dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. Więcej ładunków jadących po torach to mniej samochodów ciężarowych na drogach – tłumaczy cytowany przez portalsamorzadowy.pl Przemysław Zieliński z PKP PLK.
Imponująca moc przepustowości dzięki autostradzie dla pociągów
Zmodernizowana stacja Gdynia Port może teraz przyjmować najcięższe i najdłuższe pociągi towarowe o nacisku do 22,5 tony na oś, co znacząco zwiększy możliwości przewozowe kolei i odciąży ruch drogowy.
- Zapewniliśmy lepszą przepustowość na trasach do nabrzeży najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 rok ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port jest dwukrotny – wyjaśnia na łamach portalu Przemysław Zieliński.
Nowatorska autostrada dla pociągów ma niesamowite możliwości
W ramach tego projektu powstało aż 115 km nowych torów i 359 rozjazdów. Wybudowano dwa kluczowe wiadukty, o długości 640 i 170 metrów, które zwiększyły przepustowość tras prowadzących do portu. Modernizacja objęła również most na rzece Chylonce, a także nowy system odwodnienia z 13 podziemnymi zbiornikami retencyjnymi oraz siecią kanalizacyjną. Dodatkowo powstała publiczna ładownia oraz dwie nowe nastawnie, które poprawią zarządzanie ruchem.
Żeby nie doszło do kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, część kabli została poprowadzona pod ziemią, na odcinku 20 km. W szczytowym momencie projektu na budowie pracowało około 500 osób oraz około 200 maszyn. Cała inwestycja była współfinansowana przez Unię Europejską.
na zdjęciu: Dworzec Zachodni w Warszawie, zdjęcie ilustracyjne. fot. PAP/ Albert Zawada
SW
Inne tematy w dziale Gospodarka