Polacy na zakupach aut. Koszta się nie liczą

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Co czwarty sprzedawany w Polsce samochód należy do marki premium. Kupujemy coraz więcej luksusowych aut. Eksperci mówią nawet, że to „epokowa zmiana”.

Polacy coraz chętniej kupują luksusowe samochody, zainteresowanie tą kategorią pojazdów przekracza kolejne granice. Wrześniowe dane pokazują, że sprzedaż aut premium wzrosła aż o 17 proc., podczas gdy popularnych modeli tylko o 3 proc. Od początku roku ten trend się utrzymuje: luksusowe auta sprzedają się dwa razy lepiej niż te tańsze. 


Nowych samochodów coraz więcej 

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. zarejestrowano prawie 400 tys. nowych samochodów osobowych, o 14 proc. więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. We wrześniu 2024 r. przybyło ponad 41 tys. rejestracji (o 6 proc. więcej niż we wrześniu 2023 r.). Pod tym względem to najlepszy wrzesień od 19 lat.  

W TOP 15 najpopularniejszych we wrześniu marek samochodów osobowych były aż 4 wyższej klasy: Mercedes-Benz, Audi, BMW, Lexus (tuż za „15” kolejna marka – Volvo). Wzrost ich sprzedaży jest znacznie wyższy niż marek ekonomicznych. Lexus zanotował wzrost rejestracji o ponad połowę (54,2 proc.), a Audi o 37,7proc. Żadna marka premium z czołowej „15” nie zanotowała w tym roku spadku rejestracji.

- Rokrocznie przybywa zamożnych kupujących. To koreluje m.in. z najnowszymi danymi GUS. Wskazują one, że PKB w Polsce według parytetu siły nabywczej wynosi już 80 proc. średniej unijnej. Na rynek wchodzi też coraz więcej zamożnych kierowców wychowanych w erze technologii, którzy oczekują, że ich pojazdy będą bogato wyposażone, pełne innowacyjnych rozwiązań – te w największym stopniu dostępne są w samochodach premium. To istotny atut – mówi Tomasz Otto, dyrektor departamentu strategii i marketingu w Automarket.pl.

Przykładem rozwiązań dostępnych w droższych autach są np. reflektory laserowe, możliwość tzw. półautonomicznej jazdy i automatycznego parkowania, fotele z funkcją masażu i wentylacji, sterowanie niektórymi funkcjami samochodu za pomocą gestów czy wyświetlanie informacji z rozszerzoną rzeczywistością na przedniej szybie. Nie bez znaczenia jest również wykończenie szlachetnymi materiałami oraz najwyższy poziom spasowania poszczególnych elementów.  


Średnia cena samochodu premium

– Średnia cena samochodu premium to 222 tys. zł netto. Co ciekawe, klienci finansują zakupu droższych pojazdów w równych proporcjach dla leasingu i wynajmu długoterminowego: po 50 proc. W przypadku aut popularnych blisko 60% nabywców kieruje się w stronę wynajmu długoterminowego – zaznacza Tomasz Otto.

Marki premium spłacają nieznacznie dłużej. Dla samochodów popularnych średni okres spłaty to 35 miesięcy, dla premium - 38 miesięcy.

– Wzrost zainteresowania samochodami premium to nie tylko wynik rosnących dochodów Polaków. To także efekt pewnych zmian w naszych aspiracjach. Klienci coraz bardziej doceniają jakość, design i technologię, które oferują samochody z najwyższej półki – komentuje Tomasz Otto.

Coraz więcej marek premium w czołówce najczęściej rejestrowanych. To epokowa zmiana, bo obecnie w Polsce co 4. rejestrowane nowe auto należy do segmentu premium. W tym roku przybyło ich już ponad 100 tys., a kolejni producenci z tego segmentu szturmują czołowe miejsca w rankingu.

- Teraz szybko rosnące zainteresowanie droższymi pojazdami widzimy także wśród naszych klientów, już 24 proc. podaży stanowią auta premium. Stale zwiększamy dostępność samochodów z tej grupy. Od czasu do czasu pojawiają się u nas także samochody całkowicie luksusowe, takie jak Aston Martin. W tym roku za pośrednictwem portalu sprzedaliśmy Mercedesa Maybach S580 za kwotę bliską 1 mln zł, co prawdopodobnie stanowi rekordową wartość zdalnej sprzedaży pojazdu w Polsce – mówi Tomasz Otto. 


Spór UE z Chinami o cła 

Warto zauważyć, że rekordy rejestracji napędzane przez marki premium mają miejsce w czasie, kiedy kolejne chińskie firmy uruchamiają sprzedaż swoich pojazdów w Europie. Jest to przedmiotem działań Komisji Europejskiej i może doprowadzić do nałożenia ceł na import z Chin. W dalszej perspektywie może to spowodować przenoszenie produkcji z Kraju Środka do Europy. Producenci z Chin oferują coraz lepszą jakość, a w ich ofercie są też drogie samochody, które aspirują do klasy premium, jednak w tej chwili Polacy wybierają pojazdy tej klasy od europejskich producentów (oraz japońskiego Lexusa).

Interesujący może być fakt, że polski rynek sprzedaży i rejestracji samochodów zachowuje się nieco odmiennie niż światowe. Wg informacji Reuters, BMW zanotowało w III kwartale tego roku globalny spadek sprzedaży aut o 13 proc. a Mercedes-Benz o 1 proc.. Jest to jednak w dużej części konsekwencja gorszych wyników w Chinach.

– Jesteśmy przekonani, że trend wzrostowego zainteresowania samochodami premium będzie się w Polsce utrzymywał. Dlatego stale poszerzamy naszą ofertę o nowe modele i marki, aby spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających nabywców – podsumowuje Tomasz Otto. 

 

Fot. zdjęcie ilustracyjne/nowe Audi A5

Tomasz Wypych

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Technologie