Sprawdzono, jak wygląda przywiązanie Europejczyków do banku. Polacy znowu wyszli poza standard. Fot. PAP
Sprawdzono, jak wygląda przywiązanie Europejczyków do banku. Polacy znowu wyszli poza standard. Fot. PAP

Polacy lubią eksperymenty w tych sprawach. I to bardziej niż inni Europejczycy

Redakcja Redakcja Finanse osobiste Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Sprawdzono, jak wygląda przywiązanie Europejczyków do banków. Polacy znowu wyszli poza standard.

Europejczycy są przywiązani do banków, w których mają konta

W opublikowanym po raz szesnasty Europejskim Radarze Bankowości Detalicznej, eksperci międzynarodowej firmy doradczej Kearney przeanalizowali dane z blisko 90 banków detalicznych działających na 21 europejskich rynkach (50 banków z trzynastu rynków Europy Zachodniej i 38 banków z ośmiu rynków Europy Wschodniej).

Okazało się, że prawie trzy czwarte (73 proc.) bankowych klientów w Europie utrzymuje swoje główne konto w tej samej instytucji finansowej przez ponad pięć lat. Ponad połowa Europejczyków (55 proc.) korzysta przy tym z usług tylko jednej instytucji bankowej. Pod tym względem przoduje Austria, gdzie aż 77 proc. respondentów było związanych tylko z jednym bankiem, w Polsce odsetek ten wynosi 45 proc. Przywiązanie klientów pozwala tradycyjnej bankowości opierać się konkurencji ze strony banków cyfrowych i fintechów. Ich popularność jednak szybko rośnie.

W ciągu ostatnich pięciu lat, niemal jedna piąta (19 proc.) respondentów, którzy zmienili swojego głównego partnera bankowego, przeszło do bankowości cyfrowej lub fintechu. Przypomnijmy, że fintech to różnorodne rozwiązania technologiczne, które optymalizują i ułatwiają życie konsumentom. To na przykład aplikacje umożliwiające zarządzanie domowym budżetem czy wspierające inwestowanie i dokonywanie płatności.


Dlaczego Europejczycy zmieniają banki?

Badanie pokazało, że Europejczycy, którzy w ciągu ostatnich pięciu lat zmienili swój bank, czynili to po równo, ze względu na rekomendacje uzyskane pocztą pantoflową (52 proc.) oraz zachęty finansowe (52 proc.). Jak zauważają eksperci, te dwa czynniki mogą być w przyszłości ważnym elementem strategii przejęć i aktywacji. Banki powinny mocniej postawić na obsługę klienta, bo jak pokazały wyniki badania, dla 33 proc. respondentów słaba jakość obsługi była powodem do zmiany partnera finansowego.

– Warto zauważyć, że jeśli klienci decydują się na zmianę lokalizacji swojego głównego rachunku, to przechodząc do innego banku najprawdopodobniej przeniosą także inne produkty np. hipoteczne czy inwestycyjne. Nasze badanie pokazało, że wśród tych, którzy niedawno zmienili bank, 76 proc. zabrało ze sobą przynajmniej jeden produkt, najczęściej konto oszczędnościowe lub kartę kredytową. W rzeczywistości niemal połowa (44 proc.) przeniosła więcej lub wszystkie produkty. Historycznie banki funkcjonowały w środowisku niskiego ryzyka odejścia klientów i mogły skupiać się na wzroście – wyjaśnia Krystian Kamyk, Partner Zarządzający Kearney w Warszawie.

Bankowość w Polsce. Na nowe możliwości jesteśmy otwarci bardziej niż inni

Jak na tle Europy wygląda przywiązanie polskiego klienta do jego banku? Na nowe możliwości jesteśmy otwarci bardziej niż średnia europejska. Relacje wyłącznie z jednym bankiem utrzymuje 45 proc. respondentów z Polski (średnia dla wszystkich badanych krajów to 55 proc.). Najbardziej przywiązani są klienci z Austrii i Niemiec (odpowiednio: 77 i 69 proc.), najmniej z – Wielkiej Brytanii i Rumunii (odpowiednio: 37 i 41 proc.). Polscy konsumenci znajdują się natomiast w czołówce badanych, którzy są związani z dwoma instytucjami bankowymi (37 proc.) lub 3-5 bankami (16 proc.)

– Ciekawe jest również to, że uniwersalne banki w Polsce do tego stopnia rozwinęły swoją bankowość cyfrową, że główne konto w neobanku lub fintechu posiada jedynie 6 proc. respondentów z Polski. Najwięcej jest ich w Niemczech – 18 proc., a średnia europejska wynosi 9 proc. Jeśli rozszerzymy analitykę na pierwsze i drugie konto – 22 proc. z nas ma jedno z nich w neobanku lub fintechu, to również poniżej średniej) – tłumaczy Krystian Kamyk.


Bankowość cyfrowa bardziej popularna wśród młodszych

Z raportu wynika, że już teraz jeden na dziesięciu klientów (9 proc.) posiada swoje podstawowe konto w bankowości cyfrowej lub fintechu. Taka forma bankowania jest szczególnie popularna wśród osób młodszych, 35 proc. europejskich klientów banków cyfrowych lub fintechów ma poniżej 35 lat, a ponad połowa (55 proc.) mniej niż 45 lat. Popularność tego typu platform wśród młodszych klientów wynika przede wszystkim z wysokich kompetencji cyfrowych tej grupy, dla której bankowość cyfrowa jest jednym z nawyków konsumenckich i wpisuje się w ich styl życia.

Badanie pokazuje jednocześnie wysokie zaufanie do nowoczesnych form bankowania. Jak się okazuje, połowa respondentów (48 proc.), dla których bank cyfrowy lub fintech jest podstawowym partnerem finansowym, utrzymuje w tego typu instytucji od 80 do 100 proc. posiadanych przez siebie środków. Banki cyfrowe i fintechy zwiększają skalę swojego działania, a pod względem wielkości niektóre z nich stają się poważną konkurencją dla swoich tradycyjnych odpowiedników.

Tomasz Wypych

Źródło zdjęcia: Sprawdzono, jak wygląda przywiązanie Europejczyków do banku. Polacy znowu wyszli poza standard. Fot. PAP

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Gospodarka