Grupa Żabka zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Kurs akcji wzrósł w czwartek na otwarciu, w pierwszym dniu notowań o 6,98 proc., do 23 zł. – Pierwsza oferta publiczna akcji Grupy Żabka to największy debiut na warszawskiej giełdzie od wielu lat i otwarcie nowego rozdziału w historii GPW – wskazał prezes Giełdy Tomasz Bardziłowski.
Grupa Żabka na GPW
Oferta publiczna grupy obejmowała sprzedaż 300 mln istniejących akcji (z wyłączeniem akcji dodatkowego przydziału). Cena sprzedaży akcji dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych została ustalona na 21,5 zł, na maksymalnym poziomie przedziału cenowego w wysokości 20-21,5 zł za jedną akcję.
Na podstawie ostatecznie ustalonej ceny akcji w ofercie wartość oferty wyniosła 6,45 mld zł, a wartość całej spółki 21,5 mld zł. To największe IPO na GPW od czasów debiutu Allegro w 2020 r.
Dodatkowo oferta obejmuje do 45 mln akcji dodatkowego przydziału. W przypadku pełnego wykonania opcji dodatkowego przydziału wartość oferty zwiększy się do 7,42 mld zł. Opcja stabilizacyjna ma się zakończyć nie później niż 16 listopada, menedżerem stabilizującym jest Goldman Sachs Bank Europe.
Do inwestorów detalicznych trafiło 5 proc. ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4 proc. z uwzględnieniem akcji dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy inwestorów detalicznych wyniosła ok. 90 proc.
Akcje były oferowane przez akcjonariuszy sprzedających, w tym wiodącego akcjonariusza fundusz CVC Capital Partners, który - jak podawano - chce pozostać akcjonariuszem spółki i zapewniać jej wsparcie. Nie było emisji nowych akcji.
Najlepszy debiut od lat
Kurs akcji Grupy Żabka wzrósł w debiucie na GPW o 6,98 proc., do 23 zł. Około godz. 11.40 kurs akcji rósł o 2,86 proc., do 22,11 zł, a obroty wynosiły 675,3 mln zł.
– IPO (pierwsza oferta publiczna) Grupy Żabka to największy debiut na warszawskiej giełdzie od wielu lat, to również największe IPO w Europie w drugiej połowie tego roku. To jest moment, na który bardzo długo czekaliśmy, to jest otwarcie nowego rozdziału w historii warszawskiej giełdy – powiedział prezes Giełdy Tomasz Bardziłowski.
– Po okresie trudnym znów mamy wielki, wspaniały debiut na giełdzie. (...) Grupa Żabka wybrała na debiut Warszawę i jest to debiut na zielono – dodał.
Prezes Grupy Żabka Tomasz Suchański poinformował, że Grupy Żabka ma 9 tys. franczyzobiorców, którzy zarządzają 11 tys. sklepów. – Grupa Żabka jest największym ekosystemem convenience w Europie, który ma 11 tys. sklepów, współpracujemy z 9 tys. franczyzobiorców, z którymi tworzymy ponad 60 tys. miejsc pracy i z którymi tworzymy ponad 9 mld zł wartości dodanej w polskiej gospodarce – powiedział.
Żabka wciąż się rozwija
Żabka to sieć sklepów convenience. Obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience liczącą ponad 10 tys. 500 sklepów działających na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową, do której należy marka Maczfit, czy Platforma Dietly. Działalność w zakresie internetowych zakupów spożywczych grupa realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio. Ponadto, Grupa Żabka niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim poprzez przejęcie spółki DRIM.
Grupa poinformowała, że zamierza podwoić poziom sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r. w stosunku do 2023 r. poprzez ekspansję sieci sklepów stacjonarnych Żabka, przy jednoczesnym zwiększeniu sprzedaży porównywalnej oraz dalszym rozwoju oferty cyfrowej.
Żabka zamierza otworzyć około 1,1 tys. sklepów w 2024 r. i otwierać ponad 1 tys. rocznie w średnim okresie w Polsce i Rumunii. Potencjał rynku ocenia na ok. 19,5 tys. sklepów w Polsce oraz ok. 4 tys. sklepów w Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 r. jej sieć stacjonarna w Polsce wyniesie ok. 14 tys. 500 sklepów.
W latach 2021-2023 średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) sprzedaży do klientów końcowych Grupy Żabka wyniosła ponad 25 proc. Skorygowana EBITDA w latach 2021–2023 osiągnęła wzrost na poziomie 19 proc. CAGR, a skorygowana marża EBITDA w 2023 r. wyniosła 12,4 proc.
W 2023 roku sprzedaż do klientów końcowych wzrosła o 23 proc., do 22,775 mld zł, a przychody wzrosły o 24 proc., do 19,806 mld zł. Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 17 proc., do 2,834 mld zł.
MP
Grupa Żabka wchodzi na Giełdę Papierów Wartościowych. Fot. Materiały prasowe/Żabka
Czytaj dalej:
Inne tematy w dziale Gospodarka