Sportowy ORLEN to nowy, szeroko zakrojony program przygotowany przez koncern, którego celem jest zachęcenie najmłodszych do aktywnego trybu życia. Do tej pory spółka koncentrowała się na wsparciu mistrzów sportu, z czego nie rezygnuje, jednak jednocześnie zwiększa swoje zaangażowanie w sport dzieci i młodzieży. Sportowy ORLEN to pierwszy z całego cyklu projektów, wpisujący się w nową politykę sponsoringową koncernu. Ambasadorką inicjatywy jest m.in. złota medalistka olimpijska we wspinaczce, Aleksandra Mirosław.
Wystartował program sponsoringowy Sportowy ORLEN dla amatorskich akademii sportowych, a wraz z nim kampania społeczna „Sport to szkoła życia”.
ORLEN przekaże 10 mln zł dla młodych sportowców na dobry początek
W pierwszym etapie programu, wsparcie o wartości 10 mln zł trafi do co najmniej 100 podmiotów. W ramach zawartych umów sponsoringowych, lokalne akademie sportowe będą mogły przeznaczyć wynagrodzenie na realizację projektu w ramach programu na m.in. na zakup sprzętu, wynajem obiektów sportowych, organizację turniejów i obozów treningowych, wynagrodzenie kadry trenerskiej i instruktorskiej czy zatrudnienie specjalistów, tj. fizjoterapeutów, dietetyków czy psychologów.
– Zależy nam na wykreowaniu mody na sport wśród najmłodszych. Zdajemy sobie sprawę, że to niełatwe zadanie, dlatego tak ważne jest, aby oprócz wsparcia finansowego włączyć do aktywności także rodziców i opiekunów. Kampania „Sport to szkoła życia” ma ich do tego zachęcić. Polska plasuje się w niechlubnej czołówce krajów Europy pod względem liczby zwolnień z zajęć wychowania fizycznego, co przekłada się na stan zdrowia dzieci i młodzieży. ORLEN chce to zmienić – wyjaśniła portalowi Salon24.pl Lidia Kołucka, Dyrektora Wykonawcza ds. Sponsoringu ORLEN.
Sponsoring sportowy to partnerstwo z tymi, którzy odnoszą największe sukcesy. A sukces w sporcie to niekoniecznie medal na szyi. Sukces to regularne uprawianie sportu, czerpanie z niego radości, siły i inspiracji. Będziemy wspierać akademie i trenerów, którzy w swoją pasję angażują najmłodszych – wyjaśnił Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN.
– Chcemy promować sport jako styl życia, zachęcać do niego dzieci i ich rodziców. Dlatego nasz Program sponsoringowy łączymy z kampanią społeczną, pokazującą sport jako źródło uniwersalnych wartości i doświadczeń. Bo sport to szkoła życia – dodał.
Aleksandra Mirosław ambasadorką inicjatywy "Sportowy ORLEN"
Ambasadorami programu „Sportowy ORLEN” i kampanii „Sport to szkoła życia” są: Aleksandra Mirosław, mistrzyni olimpijska i rekordzistka świata we wspinaczce sportowej, Anita Włodarczyk, lekkoatletka, trzykrotna mistrzyni olimpijska w rzucie młotem, Bartosz Kurek, kapitan siatkarskiej reprezentacji Polski, wielokrotny medalista mistrzostw świata i Europy, wicemistrz olimpijski. Jej bohaterami są natomiast uprawiające sport dzieci – Dima (szermierka), Franek (siatkówka) i Nadzieja (wspinaczka).
– Sport to nie tylko rywalizacja, ale przede wszystkim pasja, determinacja i nauka radzenia sobie z wyzwaniami. W dzisiejszych czasach sport musi rywalizować z wieloma innymi formami rozrywki, dlatego cieszę się, że firmy takie jak Orlen dostrzegają potrzebę jego upowszechniania. Dzięki takim projektom, jak Sportowy Orlen, mamy szansę dotrzeć do większej liczby dzieci i młodzieży, pokazując im, jak wiele radości i wartości niesie za sobą aktywność fizyczna – powiedziała Aleksandra Mirosław w rozmowie z portalem Salon24.pl.
Aktywność fizyczna młodych w Polsce. Nie jest najlepiej
„Sportowy ORLEN” to element działalności ESG koncernu, który w ten sposób stawia czoło jednemu z największych wyzwań społecznych. Polska plasuje się w niechlubnej czołówce krajów Europy pod względem liczby zwolnień z zajęć wychowania fizycznego. To z kolei przyczynia się do nasilenia problemu występowania chorób cywilizacyjnych wśród dzieci i młodzieży – otyłości, cukrzycy czy zaburzeń psychicznych. Alarmujące dane pokazały wyniki z badania kompetencji ruchowych młodzieży szkolnej pokazujące pogorszenie tych kompetencji na przestrzeni ostatnich lat. Z „Raportu o stanie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży w Polsce” z 2022 r. wynika, że mniej niż 20 proc. dzieci i młodzieży w Polsce jest umiarkowanie, bądź intensywnie aktywnych fizycznie przez przynajmniej 60 minut dziennie każdego dnia.
Podstawowymi kryteriami udziału w programie „Sportowy ORLEN” są organizacja regularnych zajęć dla dzieci i młodzieży do 18. roku życia oraz prowadzenie zorganizowanej działalności nieprzerwanie od przynajmniej 2 lat. Co istotne, w związku z innymi inicjatywami ORLENU dot. wsparcia rozwoju dziecięcej i młodzieżowej piłki nożnej w kraju, takimi jak „Piłkarska Przyszłość z ORLENEM” czy współpraca z Polskim Związkiem Piłki Nożnej (m.in. przy Akademii Młodych Orłów), o udział w programie „Sportowy ORLEN” mogą ubiegać się akademie sportowe prowadzące sekcje we wszystkich dyscyplinach sportowych z wyłączeniem piłki nożnej. W przypadku klubów wielosekcyjnych możliwe jest złożenie wniosku na wsparcie działalności innych sekcji niż piłki nożnej.
Organizatorzy nie zapomną o osobach z niepełnosprawnościami
Program „Sportowy ORLEN” charakteryzują jasne i przejrzyste kryteria oceny wniosków. Specjalnie premiowane będą organizacje, które prowadzą dodatkowe aktywności dla swoich podopiecznych (obozy sportowe, turnieje czy inspirujące spotkania ze sportowcami), posiadają grupy dla dziewcząt lub planują ich uruchomienie oraz prowadzą zajęcia dla osób z niepełnosprawnościami.
„Sportowy ORLEN” to tylko jeden z filarów Akademii Sportu ORLEN. W ramach tego kompleksowego programu aktywizacji dzieci i młodzieży realizowane są jeszcze inne inicjatywy, takie jak „Piłkarska Przyszłość z ORLENEM”. Koncern jest też partnerem strategicznym programu „Aktywna Szkoła”, który realizuje wspólnie z Ministerstwem Sportu i Turystyki.
MB
Fot. Mistrzyni olimpijska we wspinaczce Aleksandra Mirosław. Źródło: Facebook.com/Aleksandra Mirosław
Inne tematy w dziale Gospodarka