fot. Canva
fot. Canva

To mocno uderzy w polską branżę transportową. TSUE oddalił skargę na pakiet mobilności

Redakcja Redakcja Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 19
TSUE w wydanym w piątek wyroku oddalił skargi sześciu krajów, w tym Polski, na unijne przepisy tzw. pakietu mobilności, które dotyczą kierowców ciężarówek. To może zachwiać polskim sektorem transportowym, który odpowiada za 20 proc. pracy przewozowej na terenie Unii Europejskiej.

TSUE oddalił skargę Polski na przepisy ws. kierowców ciężarówek

Pakiet mobilności został przyjęty przez Unię Europejską w 2020 roku. Jego założeniem jest poprawa warunków pracy kierowców. Nakłada on nowe obowiązki na firmy, które posiadają flotę ciężarówek i zajmują się transportem towarów w Europie.

Pakiet mobilności to ustalenia, które wprowadzają zmiany w przepisach odnoszących się między innymi do czasu jazdy i odpoczynków kierowców, sposobu delegowania kierowców, sprawiedliwej konkurencji (czyli równego dostępu do rynku państw Wspólnoty Unii Europejskiej) oraz tachografów.

Litwa, Bułgaria, Rumunia, Cypr, Węgry, Malta i Polska wniosły do TSUE skargę na te przepisy, domagając się ich unieważnienia. Państwa Europy Środkowo-Wschodniej mają wiele firm działających na tym rynku i zdominowały przewóz towarów ciężarówkami na terenie UE. Rządy tych krajów argumentowały, że pakiet mobilności nie przyczyni się do poprawy warunków pracy kierowców, a raczej wypchnie ich firmy z rynków Europy Zachodniej, bo są bardziej konkurencyjne.

TSUE uznał jednak, że przepisy są zgodne z prawem UE. Jedynym wyjątkiem są zapisy, które zobowiązują kierowców do powrotu z pojazdem do kraju, w którym zarejestrowane jest przedsiębiorstwo, co osiem tygodni.

Polski transport wśród światowych potęg

„Global freight forwarding 2024 market report” umieścił Polskę na miejscu 10. wśród europejskich rynków spedycyjnych. Jego liderem na skalę europejską byli Niemcy, którzy w minionym roku kontrolowali aż jedną piątą sektora. Miejsce drugie z 10 proc. udziałem zajęła Francja, a trzecie – Włochy. Wysoko w rankingu uplasowały się również Szwecja, Holandia, Belgia i Dania.

Transcash.eu w marcu tego roku zbadał nastroje wśród polskich firm spedycyjnych. Blisko 70 proc. ankietowanych przyznało, że sytuacja ich firmy pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a jedynie 9 proc. odczuło poprawę. Deklarujących pogorszenie sytuacji swojej firmy Transcash zapytał o przyczyny tego stanu rzeczy w ramach pytania wielokrotnego wyboru. Do najważniejszych zaliczyli zaniżanie stawek przez konkurencję (63,6 proc.) i wzrost kosztów prowadzenia działalności (61,6 proc.). Połowa ankietowanych wskazała na spadek liczby zleceń, a 40 proc. – na zmniejszenie marży.

Według prognoz nadwiślański rynek spedycji z końcem 2024 roku ma się powiększyć o około 6 proc. Nie wiadomo, w jakim stopniu pakiet mobilności i decyzja TSUE ograniczy ten trend wzrostowy.

ja

Zdjęcie ilustracyjne, fot. Canva
Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj19 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (19)

Inne tematy w dziale Gospodarka