Sztuczna inteligencja w dużych firmach
Pomimo dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji, 31 proc. Polaków uważa, że ich zawód nie ma i nie będzie miał nic wspólnego z AI. To przekonanie jest szczególnie widoczne wśród wykwalifikowanych robotników, pracowników służb mundurowych i właścicieli firm, którzy wierzą, że nic ich pracy nie zastąpi – wynika z badania Personnel Service. Spokój Polaków to też pochodna tego, że aż 82 proc. osób nie zna nikogo, kto straciłby pracę z powodu sztucznej inteligencji. Z taką sytuacją spotkało się tylko 3 proc. zatrudnionych, byli to głównie menadżerowie niższego szczebla.
Pracownicy służb mundurowych śpią spokojnie
Sztuczna inteligencja wzbudza wśród polskich pracowników różne emocje. Według badań Personnel Service, 31 proc. Polaków jest przekonanych, że AI nie wpłynie na ich stanowiska pracy, ponieważ ich zawód nie będzie związany z nowymi technologiami. Takie przekonanie jest bardziej powszechne wśród mężczyzn (35 proc.) niż kobiet (28 proc.), a szczególnie silnie podzielają je pracownicy w wieku 35-44 lata. Patrząc na zawody, najbardziej pewni swojego zatrudnienia są wykwalifikowani robotnicy, pracownicy służb mundurowych (po 45 proc.) oraz właściciele firm (43 proc.). Menadżerowie wyższego szczebla również raczej nie wierzą w to, że technologia ich zastąpi (41 proc.). Patrząc na tych, którzy czują, że AI może zabrać im pracę, to są to głównie pracownicy umysłowi – 34 proc. uważa, że starci pracę na rzecz sztucznej inteligencji. Wśród pracowników administracji tego samego zdania jest 29 proc.
Pozytywny wpływ AI na rozwój biznesu
Co ciekawe, tylko 10 proc. Polaków aktywnie stara się nauczyć wykorzystywać AI jako narzędzie wspierające pracę. Najchętniej takie rozwiązania przyjmują najmłodsi pracownicy w wieku 18-24 lata (14 proc.) oraz mieszkańcy dużych miast (16 proc. wskazań).
- Obawy, że maszyny mogą zabrać miejsca pracy ludziom, są obecne od początku rewolucji przemysłowej. Sztuczna inteligencja rzeczywiście może przejąć niektóre zadania, jednak są prace, które pozostaną poza zasięgiem technologii, pojawią się też nowe specjalizacje. Warto też powiedzieć wprost, że AI jest nie tylko zagrożeniem. Firmy, które wdrożyły tę technologię, zauważają wzrost produktywności. Dane z raportu BUZZCenter „Power of AI” potwierdzają, że 77 proc. firm dostrzega pozytywny wpływ AI na rozwój biznesu, zwłaszcza w kontekście analizy danych (40 proc.), automatyzacji procesów (29 proc.), tłumaczeń (26 proc.) oraz tworzenia chatbotów (25 proc.) – podsumowuje Krzysztof Inglot.
Tomasz Wypych
Co trzeci Polak uważa, że jego zawód nie ma związku z nowymi technologiami. Fot. Pixabay
Czytaj dalej:
Komentarze
Pokaż komentarze (12)