Sprzątanie po powodzi w Kamieńcu Ząbkowickim. Fot. PAP/Krzysztof Cesarz
Sprzątanie po powodzi w Kamieńcu Ząbkowickim. Fot. PAP/Krzysztof Cesarz

Duża liczba zgłoszeń szkód z terenów powodziowych. Ubezpieczyciele podali ważne informacje

Redakcja Redakcja Powódź 2024 Obserwuj temat Obserwuj notkę 4
Ubezpieczyciele notują wzrost zgłoszeń szkód z terenów powodziowych - wynika z informacji przekazanych przez część firm. Na przykład Warta w poniedziałek odnotowała o 300 proc. więcej zgłoszeń szkód z indywidualnych ubezpieczeń majątkowych niż normalnie. Wzrost zgłoszeń szkód sygnalizuje też Link4.

Ubezpieczyciele rozpoczęli obsługę wypłat odszkodowań w związku z powodzią

Ubezpieczyciele rozpoczęli obsługę wypłat odszkodowań w związku z powodzią na południowym zachodzie Polski.

– W ciągu minionych trzech dni odebraliśmy kilka razy więcej zgłoszeń szkód spowodowanych przez żywioły w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym tygodniu – poinformował Link4.

Ubezpieczyciel podkreślił, że dla swoich klientów, poszkodowanych przez powódź na południu Polski, Link4 uruchomił szybką ścieżkę obsługi. – Osoby zgłaszające takie szkody mają zapewnioną priorytetową obsługę na infolinii i zgłoszeniu internetowym. Formalności ograniczyliśmy do minimum: w prostym formularzu rejestracji szkody wystarczy podać 4 podstawowe informacje: numer polisy, dane osoby z telefonem, krótki opis okoliczności i numer konta do przelewu – wskazał Link4.


Link4: Klienci mogą liczyć na wypłatę zaliczki na poczet odszkodowania jeszcze tego samego dnia

Ubezpieczyciel dodał, że jego klienci mogą liczyć na wypłatę zaliczki na poczet odszkodowania jeszcze tego samego dnia. – Pierwsze takie przelewy nastąpiły już w poniedziałek rano. W kolejnych dniach klienci mogą spodziewać się wypłaty pełnej kwoty odszkodowania – poinformował Link4. Zaznaczył, że standardowo trwa to do 10 dni, ale w przypadku bardziej skomplikowanych spraw ten czas może się wydłużyć.

Jeśli chcemy ubezpieczyć dom lub mieszkanie w Link4 możemy to zrobić na dwa sposoby: pierwszą opcją jest ubezpieczenie nieruchomości od zdarzeń losowych (które są szczegółowo wymienione w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia).

Link4 zwrócił jednak uwagę, że jeśli klient ubezpieczy dom lub mieszkanie w formule od wszelkiego ryzyka: zgodnie z OWU (ogólne warunki umowy - red,), na podstawie których zawierana jest umowa ubezpieczenia, „powódź jest zawsze objęta w takim przypadku ochroną ubezpieczeniową”.

Co z nieruchomością w strefie zwiększonego ryzyka?

– Wyjątkiem jest sytuacja, jeżeli w naszej ocenie ubezpieczana nieruchomość znajduje się w strefie zwiększonego ryzyka wystąpienia powodzi – zastrzegł ubezpieczyciel. – W takim wypadku informujemy klienta przed zawarciem umowy, że powódź może zostać objęta ochroną ubezpieczeniową tylko na wniosek klienta i za opłatą dodatkowej składki – dodał.

Jeśli chodzi o pojazdy to jak podał Link4 w ramach polis Auto Casco pojazd ubezpieczony jest od wszelkiego ryzyka. – Odpowiadamy za szkody, które powstaną na skutek wszystkich nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń, w tym również wskutek powodzi – zaznaczył. Jak wyjaśnił ubezpieczyciel w sytuacji całkowitego zniszczenia pojazdu (tzw. szkody całkowitej), Link4 wypłaci odszkodowanie w kwocie stanowiącej różnicę pomiędzy wartością rynkową pojazdu sprzed szkody (gdy wybrano opcję „zmienna wartość pojazdu”) lub wartością pojazdu ustaloną przy zawarciu umowy ubezpieczenia (gdy wybrano opcję „stała wartość pojazdu”), a wartością pozostałości pojazdu, które po szkodzie mają wartość handlową.

Link4 dodał, że w przypadku utraty pojazdu na skutek powodzi (np. gdy samochód zatonie i nie uda się go wydobyć lub odnaleźć) wypłaci odszkodowanie w kwocie stanowiącej wartość rynkową pojazdu sprzed szkody (gdy wybrano opcję „zmienna wartość pojazdu”) lub wartością pojazdu ustaloną przy zawarciu umowy ubezpieczenia (gdy wybrano opcję „stała wartość pojazdu”).


PR TUiR Warta/TUnŻ Warta: Ponad 300 proc. więcej szkód z indywidualnych ubezpieczeń majątkowych

Ekspert departamentu marketingu i PR TUiR Warta/TUnŻ Warta Iwona Mazurek poinformowała, że w poniedziałek wpłynęło do Warty „ponad 300 proc. więcej szkód z indywidualnych ubezpieczeń majątkowych od standardowo przyjmowanych w poniedziałki zgłoszeń klientów”.

– Uprościliśmy formalności dotyczące wymaganych dokumentów. Zakładamy też wypłaty zaliczek w sytuacjach gdy klient będzie o to wnioskował. Zwiększyliśmy też kompetencje decyzyjne naszym opiekunom szkód i rzeczoznawcom – wszystko po to, żeby działać szybciej – podkreśliła Mazurek.

Zaznaczyła, że w prostych szkodach decyzje będą podejmowane w oparciu o zdjęcia wysłane przez poszkodowanych bez wykonywania fizycznie oględzin. – Trudno jest powiedzieć precyzyjnie jak szybko będziemy wypłacać odszkodowania, bo zależy to od rozmiaru szkody i zakresu potrzebnych dokumentów. Robimy wszystko, żeby wypłacać szkody jak najszybciej – stwierdziła Mazurek.

Wskazała również, że ubezpieczenia mieszkaniowe Warty uwzględniają ryzyko powodzi w „podstawowym zakresie ubezpieczenia”, precyzując, że przy ubezpieczeniu domu/ lokalu mieszkalnego lub ruchomości domowych ryzyko powodzi „jest włączone zatem automatycznie”.

– Zwracamy jednak uwagę, by nie zostawiać decyzji o zakupie ubezpieczenia na ostatnią chwilę. Standardowo polisa mieszkaniowa nie obejmuje szkód powodziowych, które wydarzyły się w ciągu 30 dni od daty zawarcia nowej umowy ubezpieczenia mieszkaniowego – zastrzegła Mazurek, dodając, że taka karencja nie dotyczy klientów wznawiających/kontynuujących ubezpieczenie.

Jak przekazał przedstawiciel Warty, w razie całkowitego zniszczenia pojazdu lub jego utraty na skutek powodzi wysokość odszkodowania z ubezpieczenia autocasco „będzie odpowiadać wartości pojazdu bezpośrednio przed zdarzeniem szkodowym”.

Allianz Polska: Zwiększony napływ zgłoszeń szkód 

Zwiększony napływ zgłoszeń szkód związanych z powodzią odnotował też Allianz Polska. – Spodziewamy się, że będzie ich więcej, gdy woda opadnie i klienci będą wracać do swoich domów i firm oraz rozpoczną sprzątanie i liczenie strat – dodał Bohdan Białorucki z Allianz Polska. – W przypadku szkody całkowitej dotyczącej pojazdu wypłacamy odszkodowanie jako różnicę między wartością pojazdu sprzed szkody i pojazdu w stanie uszkodzonym. Jeżeli pojazd po szkodzie nie przedstawia żadnej wartości, możliwa jest wypłata pełnej wartości rynkowej – poinformował przedstawiciel Allianza.

PZU także poinformowało, że pierwsze odszkodowania wypłaciło powodzianom już w niedzielę.

W zakresie ubezpieczenia domu i mieszkania Generali jest lokal zastępczy

Generali natomiast przekazało, że codziennie odnotowuje „ponad dwa razy więcej zgłoszeń szkód niż w minionym tygodniu”. Towarzystwo zaznaczyło, że zgłaszane szkody dotyczą powodzi, ale także zniszczeń spowodowanych przez deszcze nawalne, nawet w terenach, gdzie powódź nie wystąpiła.

– W przypadku średnich i małych szkód, zachęcamy klientów, aby zgłaszali je przez stronę www i korzystali z opcji samoobsługi w likwidacji szkód. Przy skorzystaniu z tego narzędzia od zarejestrowania do zatwierdzenia wypłaty mija kilkanaście, kilkadziesiąt minut, a proces jest w całości automatyczny – zaznaczył ubezpieczyciel.

Dodał, że wysyła też w teren swoich rzeczoznawców, aby pomagali klientom, którzy zostali narażeni na większe szkody. – Z naprawami i zabezpieczeniem mienia nie trzeba czekać na rzeczoznawcę. Wystarczy udokumentować zniszczenia robiąc zdjęcia telefonem – wyjaśniała dyrektor do spraw PR Generali Justyna Szafraniec.

Pokreśliła, że w zakresie ubezpieczenia domu i mieszkania Generali jest lokal zastępczy. – Oznacza to, że w przypadku szkód, które uniemożliwiają dalsze zamieszkiwanie w ubezpieczonym lokalu, mamy w zakresie lokal zastępczy do kwoty 25 tys. zł bez limitu czasu – wskazała Szafraniec.

Przyznała, że ryzyko powodzi, w przypadku ubezpieczenia mieszkań i domów jest ryzykiem dodatkowym. – W momencie zakupu polisy, klient otrzymuje pytania dotyczące jego potrzeb i na tym etapie jest konstruowana oferta – wyjaśniła dyrektor.

Generali zwróciło uwagę, że jeżeli np. samochód porwała woda, to w przypadku zawarcia umowy ubezpieczenia autocasco ze stałą sumą ubezpieczenia – klient otrzyma odszkodowanie w wysokości wartości auta z dnia zawarcia umowy, a jeżeli ze zmienną sumą ubezpieczenia – z dnia zdarzenia.

– W sytuacji, gdy auto zostało zniszczone i jest w pełni niesprawne lub koszt jego naprawy przekracza 70 proc. wartości pojazdu z dnia szkody, klient otrzyma odszkodowanie w oparciu o rozliczenie szkody jako całkowitej, tzn. wartość pojazdu z dnia zaistnienia szkody minus wartość pozostałości pojazdu (wraku) – dodała Szafraniec.

KW

Źródło zdjęcia: Sprzątanie po powodzi w Kamieńcu Ząbkowickim. Fot. PAP/Krzysztof Cesarz

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj4 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (4)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo