Serwis kariery LiveCareer.pl przeprowadził badanie „Zmiana pracy oczami Polaków”, w którym zapytano obecnych i byłych pracowników o proces szukania i zmiany pracy. Wyniki ukazały dużą mobilność zawodową Polaków oraz ich obawy i nadzieje związane z rynkiem pracy. Potwierdziło się, że 84 proc. pracowników w Polsce przynajmniej raz w życiu zmieniło pracodawcę, a 69 proc. swój zawód lub branżę. Ścieżkę kariery nieco częściej zmieniają badani z wykształceniem wyższym niż absolwenci szkół zawodowych.
Jedna sprawa jest dla Polaków najważniejsza w pracy
Okazuje się, że aż dla 81 proc. Polaków, którzy decydują się na zmianę pracy, najważniejsza jest wysokość wynagrodzenia. Dopiero na dalszych miejscach znalazły się atmosfera w nowej firmie (58 proc.) oraz lokalizację nowego miejsca pracy (49 proc.).
Co ciekawe, badanie pokazało, że dla 38 proc. osób główną motywacją była chęć ucieczki z obecnego miejsca pracy, czyli działanie poprzedzone długotrwałym narastaniem frustracji. Taką odpowiedź najczęściej wskazywali młodzi pracownicy, do 25. roku życia. Jeszcze ciekawsze jest to, że ponad 40 proc badanych pracowników już teraz chciałoby zmienić pracę.
Dokładnie 87 proc. ankietowanych jest skłonnych zmienić miejsce pracy, jeśli nowy pracodawca zaoferowałby im wyższe wynagrodzenie. Wysoki jest również odsetek osób, które zgodziłyby się na niższą pensję w zamian za większe możliwości rozwoju w nowej firmie lub możliwość realizowania swoich pasji w nowym miejscu pracy. Na taki „układ” przystałoby 57 proc. respondentów
Jednocześnie 77 proc. pracowników w Polsce jest otwartych, by zmienić miejsce pracy na takie, w którym panuje lepsza atmosfera. Jeszcze więcej, bo 84 proc. badanych ma ochotę odejść od pracodawcy, który nie docenia ich pracy. Co ciekawe, tylko 45 proc. respondentów odeszłoby z pracy, gdyby do ich zespołu dołączyła osoba, której nie lubią.
Warto doceniać swoich ludzi
Dla 85 proc. badanych wystarczającym powodem do odejścia byłaby oferta lepszej umowy od innej firmy, dla 87 proc. — doświadczanie mobbingu u obecnego pracodawcy, a dla 88 proc. niesprawiedliwe traktowanie.
- W naszym badaniu widać wyraźnie, że pracownicy oczekują bezpieczeństwa, godnej pensji i dobrego traktowania. Dlatego pracodawcy, którzy chcą ograniczyć rotację pracowników i osiągnąć sukces na rynku, powinni przestać traktować ludzi wyłącznie w kategoriach kosztów. Warto pamiętać, że mimo rozwoju technologii to właśnie ludzie tworzą firmę i wykonują znaczną część pracy. A każda nowo zatrudniona osoba wnosi do organizacji swój czas, umiejętności i unikalne wartości. Zapewnienie pracownikom życia na wysokim poziomie może być trudne, ale szczere docenianie ich z pewnością pomoże pracodawcom rozwijać swój biznes - podsumowuje Żaneta Spadło, ekspertka ds. kariery LiveCareer i autorka badania.
Badanie wykazało również, że tylko dla 41 proc. respondentów, którzy zmienili pracę, zawsze wiązało się to z wyższym wynagrodzeniem, a dla kolejnych 45 proc. – czasami. Z kolei aż 78 proc. pytanych osób jest skłonnych zmienić pracę, jeśli nowy zakład pracy znajdowałby się bliżej ich miejsca zamieszkania. Osoby, które przynajmniej raz zmieniły pracę, najczęściej używają w tym celu portali z ogłoszeniami (39 proc.), kontaktują się z pracodawcą bezpośrednio (26 proc.) lub korzystają ze swoich znajomości (18 proc.).
A czy pracownika można powstrzymać przed odejściem? Tak, kluczowe są takie czynniki, jak brak lepszych ofert pracy (36 proc.), obawa o finanse (26 proc.) oraz lojalność wobec obecnego pracodawcy (14 proc.).
na zdjęciu: praca w biurze. fot. rawpixel.com
TW
Inne tematy w dziale Społeczeństwo