Ford Bronco, Ranger i Raptor – mistrzowie off-roadu

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 1
Ford ma długą i bogatą historię w produkcji samochodów terenowych i napędów na cztery koła. Pierwszym modelem z samodzielnie montowanym przez Forda napędem na wszystkie koła była trzecia generacja serii F z 1959 roku.

W latach 60. wprowadził model Bronco, który szybko stał się ulubieńcem przygód i miłośników jazdy terenowej. Głównym założeniem podczas jego tworzenia było zbudowanie pojazdu uniwersalnego - oczekiwano po nim wysokiego komfortu oraz dobrych właściwości off-road’owych. Produkowane przez Forda pickupy Serii F również stały się synonimem wszechstronności, a wzrost ich popularności zmienił postrzeganie tego typu samochodów z narzędzi pracy na pojazdy bardziej uniwersalne. Wtedy powstał Ranger, od 1983 roku jako oddzielny model. Jego najnowsza generacja Forda Rangera dostępna jest w ośmiu wersjach oraz oferuje trzy wersje kabin – pojedynczą, przedłużoną oraz podwójną. Jest szersza od swojego poprzednika, dzięki czemu może przewieźć standardową Euro-paletę.  


Nie ma to jak off-road

Ford Ranger Wildtrak X ma podwyższone o 26 mm zawieszenie, dzięki czemu pewniej porusza się w terenie. W standardzie zamontowano w nim wyczynowe amortyzatory Bilstein PSD. Ich siła tłumienia zależy od położenia tłoka – oznacza to, że im w trudniejszym terenie porusza się samochód, tym zakres pracy amortyzatora jest większy, a co za ty idzie większa jest również siła tłumienia. Zwiększa to właściwości terenowe, bez uszczerbku dla osiągów na drodze. Układ kierowniczy został wzmocniony, a pod podwoziem zamontowano stalowe płyty chroniące silnik oraz skrzynie rozdzielczą.

Nowy Ford Ranger Tremor bazuje na stworzonym do pracy Rangerze XLT i dzieli z Wildtrakiem X unowocześnione podwozie, systemy i nowy układ napędu na wszystkie koła. Dzięki zmienionej geometrii zwieszenie uzyskano bardziej przysadzistą sylwetkę z poszerzonym rozstawem kół i szerszymi nadkolami. Standardowo montowane jest charakterystyczne, orurowanie skrzyni ładunkowej, natomiast odlewane aluminiowe stopnie boczne i odsłonięte podwójne przednie haki holownicze stanowią uzupełnienie stylizacji.

Siedzenia i podłogę Rangera Tremora wyposażono w wodoodporne, łatwe do utrzymania w czystości winylowe obicia. Opcjonalny, wstępnie okablowany zestaw górnych przełączników oferuje sześć wejść dla wyciągarek, listew oświetleniowych LED i innych akcesoriów, które można zamówić u dealera Forda.

Obie wersje posiadają dodatkowe systemy terenowe, takie jak Trail Turn Assist, który, gdy trzeba pokonać ciasne zakręty, przyhamowuje odpowiednie koła zmniejszając promień skrętu nawet o 25 proc. Natomiast Trail Control działa podobnie jak tempomat - kierowca może określić dowolną prędkość do 32 km/h, a pojazd automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem. Ranger Wildtrak X oraz Tremor jest oferowany z silnikiem 2.0 EcoBlue o mocy 205 KM oraz z automatyczną skrzynią biegów o 10 przełożeniach. 


Wyczynowy pickup

Z kolei Ford Ranger Raptor to wyczynowy pickup został przygotowany przez Ford Perfomance i łączy w sobie surową moc z wysoką wytrzymałością oraz niebywałymi możliwościami jazdy w terenie. Samochód oferowany jest z silnikiem 2.0 EcoBlue 205KM lub 3.0 EcoBoost 292KM. Napęd przekazywany jest przez automatyczna skrzynię biegów o 10 przełożeniach. Nowy Ranger Raptor w odmianie z silnikiem benzynowym otrzymał przekonstruowane zawieszenie i solidne osłony podwozia. Przednia płyta ma grubość 2,3 milimetra i wykonano ją z wysokowytrzymałej stali. Chroni ona chłodnicę, układ kierowniczy, miskę olejową i przedni mechanizm różnicowy. Do tego podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony, a także umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.

Nowy Ranger Raptor otrzymał zaawansowany system stałego napędu na cztery koła z 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów oraz elektroniczną blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. W odmianie z silnikiem benzynowym układ ma dodatkowo blokowany mechanizm różnicowy z przodu. Auto oferuje siedem trybów jazdy – trzy drogowe i cztery terenowe. 

Ford Bronco - idealny na trudne tereny

Ford Bronco znany jest ze swojej wytrzymałości oraz zdolności pokonywania najtrudniejszych przeszkód terenowych. Odmiana Badlands to wersja przeznaczona do jazdy po bezdrożach dla kierowców nie uznających żadnych kompromisów, wyposażona w szereg rozwiązań czyniących z tego modelu prawdziwą terenówkę. Pod poszyciem Bronco kryje się podwozie wykonane ze stali o podwyższonej wytrzymałości, z siedmioma poprzecznymi elementami konstrukcyjnymi, które zapewniają wytrzymałość, a także nie ograniczają sporego skoku zawieszenia, zapewniając spektakularne możliwości jazdy w terenie.

Wersja Badlands wyposażona jest w zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein z funkcją wykrywania położenia oraz dodatkowym zbiornikiem oleju, który sprawdza się podczas jazdy w najtrudniejszym terenie. Dodatkowo przedni stabilizator przechyłów ma funkcję rozłączania, która umożliwia uzyskanie najlepszej przyczepności do podłoża nawet wtedy, gdy koła znajdują się na skrajnie różnych wysokościach. Jest jeszcze inteligentny napęd 4×4. Amerykańska terenówka oferuje również zestaw systemów terenowych, które wspomagają kierowcę podczas jazdy w trudnym terenie. Nowy Ford Bronco umożliwia ponadto pokonanie rzecznych brodów o głębokości do 800 mm. 


Źródło zdjęć: Ford

Tomasz Wypych


Zobacz galerię zdjęć:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj1 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (1)

Inne tematy w dziale Technologie