Orlen pozyskał duże pieniądze z unijnego programu. Fot. Materiały prasowe PKN Orlen
Orlen pozyskał duże pieniądze z unijnego programu. Fot. Materiały prasowe PKN Orlen

Orlen zajmie się produkcją innowacyjnych pojazdów. Projekt zyskał środki z UE

Redakcja Redakcja Ekologia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Prawie 9 mln euro z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership jako pierwszy w Polsce pozyskał realizowany przez Orlen i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK. Środki te pozwolą m.in. na wyprodukowanie pojazdów wodorowych i ich testy na potrzeby lotniska Chopina w Warszawie.

9 mln euro z unijnego programu 

"Realizowany przez Orlen i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership" - ogłosił we wtorek koncern. Jak podał, środki w wysokości blisko 9 mln euro zostaną przeznaczone m.in. na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina w Warszawie, a także stołecznej komunikacji miejskiej.

Wyprodukowane w ramach projektu HySPARK - Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics "innowacyjne pojazdy wodorowe" zasilane będą paliwem dostarczanym z hubu koncernu we Włocławku, przy czym stacja do ich tankowania zlokalizowana przy warszawskim lotnisku Chopina powstanie w 2026 r. dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II. Autobusy napędzane wodorem dostarczy firma ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe firma Quantron, a wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina, włoska firma ATENA. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie i LS Airport Services, jak również Orlen.


Wodór odgrywa istotną rolę w transporcie 

Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych Grzegorz Jóźwiak ocenił, że "wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie". Przypomniał też, że już obecnie kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z Orlenu, a w Poznaniu działa pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa koncernu dla samochodów osobowych. "Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie" - zapowiedział Jóźwiak.


Orlen podkreślił, że projekt HySPARK zakłada "szeroką współpracę" 17 partnerów z pięciu krajów - z Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wlk. Brytanii, "którzy przez najbliższe lata będą tworzyć rynek dystrybucji wodoru w obszarze Polski Centralnej". Jak wyjaśniono w informacji, przedsięwzięcie w zakresie biznesowym koordynował będzie Orlen, a w obszarze administracyjnym i badawczo-rozwojowym Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB).

Według dyrektora IEN-PIB prof. Jakuba Kupeckiego, "HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji wybranych celów Polskiej Strategii Wodorowej".

"Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich" - ocenił prof. Kupecki.

Ponad 100 stacji tankowania wodoru

Jak przypomniał Orlen, projekt HySPARK powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która zrzesza aktualnie 48 partnerów, reprezentujących instytuty badawcze, uczelnie wyższe oraz przedsiębiorstwa publiczne i prywatne. Koncern zaznaczył, że celem Mazowieckiej Doliny Wodorowej jest stworzenie na obszarze Mazowsza "regionalnego ekosystemu wodorowego", który będzie łączył producentów wodoru z dostawcami technologii i końcowymi użytkownikami różnych sektorów, m.in. transportu - poprzez wykorzystanie wodoru jako paliwa w pojazdach oraz przemysłu - poprzez wykorzystanie wodoru np. do produkcji nawozów sztucznych.

Koncern wspomniał jednocześnie, że do 2030 r. Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji - wodór będzie dostarczany tam dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów, zasilanych odnawialnymi źródłami energii, jak również innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór.

"Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do 2030 r. wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tys. ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady" - wyliczył koncern.

Według strategii Grupy Orlen do 2030 r., w tym czasie planowane są nakłady inwestycyjne na poziomie ponad 320 mld zł, z czego ok. 40 proc. na "zielone inwestycje", jak energetyka wiatrowa na morzu i lądzie oraz fotowoltaika, a także biogaz, biopaliwa, elektromobilność i "zielony wodór". Już tym roku inwestycje w Grupie Orlen mają wynieść 38,6 mld zł, w tym 27,9 mld zł na rozwój, z czego 5,7 mld zł w segmencie energetyki.

Grupa Orlen to obecnie multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, w Czechach i na Litwie, a także sieć stacji paliw, w tym również w Niemczech, na Słowacji, na Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny, a także odnawialnych źródeł energii. Planuje także rozwój energetyki jądrowej - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, do 2030 r. zamierza uruchomić co najmniej jeden mały reaktor jądrowy SMR.

MP

Orlen pozyskał duże pieniądze z unijnego programu. Fot. Materiały prasowe PKN Orlen

Czytaj dalej:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości