Polskiemu sektorowi TSL grozi upadek. Fot. Pixabay
Polskiemu sektorowi TSL grozi upadek. Fot. Pixabay

W Polsce całej branży grozi totalna zapaść. Jedyny ratunek w CPK

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 68
Branży, w której pracuje ponad milion Polaków, grozi upadek. Uratować może ją Centralny Port Komunikacyjny.

Polskiemu sektorowi TSL grozi upadek 

Jeszcze do niedawna europejskie firmy logistyczne obawiały się, że nie sprostają polskim transportowcom. Teraz jednak okazało się że branży, która wytwarza aż 6 proc. naszego PKB grozi upadek.

Polski sektor TSL (transport, spedycja i logistyka), dotychczas niekwestionowany lider w Unii Europejskiej, obecnie mierzy się z coraz poważniejszymi wyzwaniami i staje się mniej konkurencyjna. Jak wynika z raportów branżowych w UE spada popyt na usługi transportowe, do tego rosną koszty utrzymania firm, wynikające z regulacji już obowiązującego Pakietu Mobilności oraz cen paliw. Polskiemu TSL coraz trudniej konkurować z tańszymi przewoźnikami zza wschodniej granicy.

Nawet sezon letni nie przyniósł tak oczekiwanego ożywienia. Utrzymującą się przewagę nastrojów pesymistycznych wśród przedstawicieli branży TSL potwierdza Miesięczny Indeks Koniunktury Polskiego Instytutu Ekonomicznego.


Spada płynność finansowa firm z branży Transport, Spedycja, Logistyka

W lipcu br. odsetek firm TSL mających płynność finansową starczającą na więcej niż 3 miesiące spadł z 58 proc. do 49 proc. (liczony miesiąc do miesiąca). Nastąpił też spadek udziału firm ze wzrostem wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień. Z kolei blisko 1/5 przedsiębiorców branży TSL uważa, że ogólna sytuacja w ich firmie pogorszy się w najbliższych trzech miesiącach. Największą barierą w prowadzeniu biznesu dla branży TSL są koszty pracownicze – co widać w pomiarach MIK.

Od początku 2024 r. najwyższy odsetek wskazań dotyczy kosztów pracowniczych, ale wysoki jest też udział przedsiębiorców, którym poza niepewnością gospodarczą doskwierają zatory płatnicze i koszty energii. Branża TSL jest istotna dla polskiej gospodarki, gdyż generuje ok. 6 proc. PKB, a z danych GUS wynika, że w sekcji Transport i gospodarka magazynowa w lutym 2024 r. pracowało blisko 1 mln osób. Niepokoić może to, co wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, że już w I kwartale 2024 r. upadłość ogłosiło blisko 200 firm związanych z transportem (w całym 2023 r. było to ok. 500).

Nie brakuje opinii, że wąska specjalizacja, konsolidacje oraz Centralny Port Komunikacyjny mogłyby uratować firmy TSL. Tylko średnie i duże firmy transportowe są w stanie konkurować z podobnymi europejskimi. Jeśli nie fuzje, to innym rozwiązaniem mogą być transporty nietypowe, które ze względu na wysokie ryzyko, duże firmy świadczą niechętnie. Jednak największy impuls rozwojowy branży TSL przyniosłaby poprawa przepustowości transportowej i infrastruktury logistycznej w ramach inwestycji CPK.


Optymizm w branży TSL zdecydowanie spada

Pierwsze oznaki tego, że w branży TSL może być źle widać było już kilka miesięcy temu. Pomimo dobrej końcówki 2023 roku managerowie firm TSL nie był zadowoleni. W grudniowych ankietach GUS ogólny klimat koniunktury ponownie oceniony został poniżej poziomu neutralnego (-4,9), a nawet nieco gorzej niż w listopadzie (-3,7) oraz październiku (-1,4). Optymizm zachowali jedynie najwięksi przedsiębiorcy, zatrudniający 250 i więcej pracowników.

Nienajlepsza diagnoza ogólnej koniunktury w sektorze, utrzymująca się od grudnia 2021 r., odbiła się dość wyraźnie na prognozach na pierwsze półroczne 2024 r. , które jak widać się sprawdziły Przedsiębiorstwa źle o oceniały najbliższe miesiące we wszystkich badanych przez GUS obszarach, w tym w obszarze zatrudniania. To, że na początku roku wskaźnik ulegnie pogorszeniu deklarowało w grudniu 11,4 proc. dyrektorów firm sektora transportowego i magazynowego, tylko 9 proc. przewidywało poprawę. Pozostała część, czyli prawie 80 proc. podmiotów postanowiło obserwować i przeczekać trudny czas wstrzymując zatrudnienie i inwestycje.

Tomasz Wypych

Źródło zdjęcia: Polskiemu sektorowi TSL grozi upadek. Fot. Pixabay

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj68 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (68)

Inne tematy w dziale Gospodarka