Do portu Jiangsu w Chinach dostarczono najnowszy, największy na świecie, wielozadaniowy statek transportowy. Zamówił go polsko-chiński armator. Statek otrzymał imię Boym, na cześć polskiego uczonego i misjonarza, a jego matką chrzestną została Polka. Boymowi w jego pierwszej podróży szefować będzie również Polak.
Boym - największy na świecie wielozadaniowy statek transportowy
Boym został dostarczony do prowincji Jiangsu we wschodnich Chinach 7 sierpnia. Zbudowany przez polską-chińską spółkę akcyjną Chipolbrok z siedzibą w Szanghaju. HLV ma 199,9 metra długości, 32,26 metra szerokości i głębokość zanurzenia 19,3 metra. Boym jest szóstą jednostką tej firmy z serii HLV, 62-tysięczników uznawanych za największe tego typu jednostki wielozadaniowe na świecie oraz trzydziestym trzecim statkiem we flocie Chipolbroku.
Statek posiada cztery dźwigi, które mogą w tandemie podnieść ładunek do 300 t, co pozwala na przewóz różnorodnego ciężkiego sprzętu i ładunków. Wewnątrz jest pięć dużych ładowni, wyposażonych w ruchome międzypokłady, umożliwiające elastyczność przy przewozie ładunków ponadgabarytowych. Pokrywy ładowni tworzą płaską i równą powierzchnię odpowiadającą 12 standardowym boiskom do koszykówki, nadającą się idealnie do przewozu długich elementów farm wiatrowych.
Michał Piotr Boym - polski Marco Polo
Michał Piotr Boym był siedemnastowiecznym jezuitą i misjonarzem chrześcijańskim, naukowcem i dyplomatą, który odegrał szczególną rolę w losach świata. Jako misjonarz współuczestniczył w wielkim dziele misjonarskim, jakim była pierwsza i ostatnia w dziejach świata konwersja chińskiego dworu cesarskiego na chrześcijaństwo i jego obrona przed pogańskim agresorem. Pełnił funkcję ambasadora cesarza chińskiej dynastii Ming do Watykanu. Oddał życie za obronę tej ostatniej dynastii rdzennie chińskiej przed obcym najeźdźcą - Mandżurami. Był genialnym odkrywcą, etnografem i kulturoznawcą, botanikiem i zoologiem, prace którego dały impuls w Europie całej gałęzi wiedzy o Chinach, w tym sinologii. W Chinach powszechnie uważa się go za równego w zasługach z Marco Polo.
Matką chrzestną statku Boym została Kalina Klejbor, wieloletnia pracownica Chipolbroku w Gdyni oraz Szanghaju, obecna dyrektor finansowa w centrali firmy.
Boym w swojej pierwszej podróży pod dowództwem kapitana ż.w. Roberta Bartosiaka przewiezie komponenty sześciu wież wiatrowych oraz transformatory z Chin do Australii.
Poprzednie pięć statków z lat 2021-23 z powodzeniem podjęło się różnych zadań wzdłuż szlaków żeglugowych w Ameryce Północnej, Europie, Ameryce Południowej, Australii i Nowej Zelandii. Ich imiona to Taixing, Herbert, Pilecki, Yongxing i Yu An.
ja
Zdjęcie fot. materiały prasowe Chipolbrok
Czytaj także:
Inne tematy w dziale Gospodarka