fot. X/Mariusz Błaszczak
fot. X/Mariusz Błaszczak

Śmigłowce Apache od USA dla Polski. Podpisano umowy offsetowe

Redakcja Redakcja Wojsko Obserwuj temat Obserwuj notkę 41
MON podpisało dwie umowy offsetowe z firmami Boeing i General Electric. Ma to związek z zakupem przez Polskę śmigłowców AH-64E Apache. Szczegóły umowy na kupno 96 śmigłowców typu Guardian są negocjowane od dłuższego czasu. Po transakcji Polska będzie dysponowała, poza USA, największą ich flotą na świecie.

Umowy offsetowe podpisane

Sekretarz stanu w MON Paweł Bejda podpisał dwie umowy offsetowe z firmami Boeing i General Electric w związku z zakupem śmigłowców AH-64E Apache - poinformowało Ministerstwo Obrony.

Podpisanie umów offsetowych z Boeingiem - głównym producentem Apache'y - i General Electric - producentem silników do śmigłowców - to kolejny krok przed podpisaniem umowy na dostawę dla Wojska Polskiego nowych śmigłowców szturmowych. Według zapowiedzi kierownictwa MON i Agencji Uzbrojenia, ta umowa ma zostać podpisana w najbliższym czasie.

Według wiceszefa MON, kontrakt z Boeingiem ma wartość ok. 400 mln zł, a z General Electric ok. 530 mln zł.  Wiceszef MON zaznaczył, że poniedziałkowa umowa "powoduje wzmocnienie możliwości serwisowych i naprawczych m.in. z wojskowymi zakładami lotniczymi numer 1 w Łodzi i Dęblinie".

Umowa z Boeingiem zakłada przekazanie kompetencji do przeglądów, napraw i remontów części podzespołów śmigłowców przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi, a także szkolenie personelu obsługi technicznej w warszawskiej WAT. Ponadto w planach jest ocena sprzętu do obsługi naziemnej śmigłowców produkowanych przez Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne pod kątem ich kompatybilności z Apache'ami.

Druga umowa, podpisana z firmą General Electric Aerospace dotyczy prowadzenia serwisu, naprawa i remontów silników turbowałowych wykorzystywanych w Apache'ach przez oddział WZL 1 w Dęblinie. Ponadto, dęblińskie zakłady mają pozyskać kompetencje do obsługi silników wykorzystywanych w innych śmigłowcach kupowanych dla Wojska Polskiego - np. AW149, AW101 czy S-70i Black Hawków, które wszystkie wykorzystują silniki produkowane przez General Electric.

Kongres USA musiał wyrazić zgodę na zakup

Zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache w wersji Guardian zapowiedział w 2022 r. ówczesny szef MON Mariusz Błaszczak; do tej pory nie podpisano jednak umowy na dostawę tych maszyn. W sierpniu ub.r. zgodę na sprzedaż tych maszyn do Polski wyraził amerykański Departament Stanu, a następnie Kongres; wtedy podpisano też pierwsze umowy offsetowe z firmą Lockheed Martin, dotyczące m.in. serwisowania radarów do śmigłowców i systemów naprowadzania rakiet.

- Przede wszystkim chcę podziękować rządowi Stanów Zjednoczonych, bo to Kongres musiał wyrazić zgodę, abyśmy mogli rozpocząć działania w celu pozyskania tych śmigłowców - stwierdził Paweł Bejda. Według niego AH-64E mają "niezwykłą" moc rażenia oraz dowodzenia i rozpoznania.

- Armia polska jest przed pozyskaniem tych śmigłowców, które wzmocnią w sposób realny naszą gotowość, nasze bezpieczeństwo wobec tego co się dzieje poza granicą RP, mam na myśli wojnę w Ukrainie. To też niezwykła szansa dla regionu - zaznaczył. 

W marcu br. podczas wizyty prezydenta Andrzeja Dudy i premiera Donalda Tuska w Stanach Zjednoczonych prezydent USA Joe Biden zadeklarował pożyczkę dla Polski w wysokości 2 mld dolarów oraz zaoferuje kontrakt na 96 śmigłowce Apache dla wojska.

- Prezydent podzieli się z przywódcami Polski (informacją), że Stany Zjednoczone planują ruszyć naprzód z nową bezpośrednią pożyczką w ramach programu Foreign Military Financing, na którą środki zostały już wcześniej zatwierdzone przez Kongres i zaoferuje sprzedaż 96 śmigłowców Apache - komentował Jack Sullivan, doradca Jode Bidena ds. bezpieczeństwa narodowego.


Śmigłowce Apache - specyfikacja

Apache AH-64E Guardian Jjest zdolny do działania w każdych warunkach pogodowych, dziennych i nocnych. Posiada szereg zaawansowanych technologicznie systemów celowniczych i nawigacyjnych: radar dalekiego zasięgu z możliwością śledzenia wielu celów,system celowniczy na podczerwień (FLIR) dla operacji nocnych, czy zintegrowany system zarządzania polem walki. Śmigłowiec może przenosić dużo uzbrojenia, np. pociski przeciwpancerne Hellfire, rakiety niekierowane Hydra 70 oraz automatyczne działko kalibru 30 mm.

Śmigłowce Apache zaprojektowano w celu wykonywania różnych misji, w tym atakowania celów naziemnych, eskorty, a także wsparcia bezpośredniego. Są jedynymi dostępnymi obecnie maszynami produkcji zachodniej wyposażonymi w zaawansowany radar kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow. Śmigłowce będą współdziałały z najnowszą wersją czołgów ABRAMS oraz będą wkomponowane w całość systemu rażenia polskich Sił Zbrojnych. Śmigłowce posiadają również szeroki wachlarz zintegrowanego uzbrojenia zapewniającego wysokie zdolności w zakresie rażenia celów naziemnych, w tym opancerzonych, ale także możliwość zwalczania platform powietrznych, takich jak np. bezzałogowe systemy powietrzne.

W pakiecie ze śmigłowcami - jak informowano w zeszłym roku - znajdują się między innymi radary oraz 1844 pociski AGM-114R2 Hellfire, 460 pocisków powietrze-ziemia JAGM i 508 pocisków przeciwlotniczych Stinger. Cały pakiet ma kosztować łącznie nie więcej niż 12 miliardów dolarów, ale ostateczna cena nie jest znana.

Już w październiku ubiegłego roku, polscy piloci rozpoczęli szkolenia na śmigłowcach szturmowych AH-64E Apache.

Szef Agencji Uzbrojenia gen. Artur Kuptel podkreślił w poniedziałek w rozmowie z dziennikarzami, że domknięcie negocjacji offsetowych z Boeingiem i GE pozwala na podpisanie umowy na same śmigłowce. Zapowiedział, że w "najbliższych dniach" można spodziewać się informacji, kiedy umowa zostanie podpisana. Pytany, czy planowana umowa przewiduje zakup wszystkich zapowiadanych 96 maszyn, generał odparł, że "ich liczba jest adekwatna do potrzeb Sił Zbrojnych i zagrożeń, przed którymi stoimy". "A zagrożenie w ostatnich czasie się nie zmieniło" - dodał.

Gen. Kuptel odniósł się również do zapowiedzi leasingu ośmiu amerykańskich śmigłowców Apache do Polski, co pozwoliłoby polskim pilotom i obsłudze technicznej na szkolenie jeszcze przed dostawami polskich maszyn. Jak wskazał, decyzji w tej sprawie można spodziewać się w ciągu "kilku najbliższych tygodni". Z kolei pierwsze polskie Apache według planu miałyby trafić do Polski w 2028 r.

ja

Czytaj także:

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj41 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (41)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo